(vet ikke helt om denne ble sendt i min retning, men svarer den ut åkkesom):
Jeg får også inntrykk av at mange i denne tråden tidvis glemmer at det vi diskuterer her faktisk er et børsnotert selskap, hvis kurs falt 35-40% på en hendelse som mye allerede tyder på kunne vært unngått. Om så viser seg å være tilfelle så er det såpass graverende (fra et investor-perspektiv) at det hører hjemme i “tabbe i ludo”-kategorien.
Og kunne NIPU-stupet vært unngått, så mener jeg (som aksjonær, ikke som lekmann med en sikkert høyst variende grad av forståelse når det gjelder andrelinjebehandling av lungehinnekreft) at det et visst poeng å prøve å finne ut hva som har gått galt. Og hvorfor. Og hvordan? Ev. hvem har skylda? Og det er stort sett det jeg har prøvd på (sikkert til noens irritasjon, jeg ser den). Fordi jeg synes det er et poeng i å ha en forståelse av det. Som investor.
For å si det sånn: Hvem her husker “Äpplet”, regalskipet svenskene bygget etter Vasa?
Ingen, right? Hvorfor husker vi ikke “Äpplet”?
Åja, det kullseilte ikke 1 km ut på jomfruturen sin, men fløt helt fint i 30 år fordi noen hadde lært at man måtte ha litt mer ballast nedi båten og roe litt med på antall kanoner på toppdekket. Det betyr altså at noen skjønte hva som gikk galt med Vasa (send PM om du ikke forstår at tyngdepunktet i en båt (G) helst bør være lavere enn punktet den ruller om (M), og jeg skal prøve å forklare etter beste evne).
Det er det jeg ønsker å se her. At noen ansvarlige har skjønt hva som gikk galt (ifølge aksjemarkedet, that is), og tar det til etterretning. Fordi dette er faktisk et børsnotert aksjeselskap. Og da kan man jo prøve å agere deretter (det er ihvertfall sånn man ofte tiltrekker seg aksjonærer).
Og bare for å si det med all mulig tydelighet: Jeg skjønner utmerket godt at NIPU ikke nødvendigvis er fail fra et vitenskapelig perspektiv (og takk til alle gode innlegg i dag, kanskje spes. @polygon som bruker av tiden sin og gjør alle rundt seg mer opplyste, nesten på daglig basis – for en magisk tråd dette egentlig er).
Men tilbake til poenget: NIPU og mPFS som PE ble fail fra et aksjemarkedsperspektiv. Og ja, markedet er stupid. Men vi er altså prisgitt markedet. Fordi ULTI er et børsnotert aksjeselskap. Kurs-stupet (og manglende opphenting) taler sitt eget språk til potensielle investorer der ute: Enda en norsk biotek som kommer til faile miserably. Og da blir det bare de aller aller mest informerte som kjøper (ev. halvignorante tards som meg med noe begrensa forståelse av 2L meso), mens alle de som lever i the tail is wagging the dog-verden (les: kursen går opp; her må det være noe på gang; dette vil jeg jaggu være med på – og det er mange på OB det) glimrer spektakulært med sitt fravær.
Det er prisen på NIPU-fallet.
Hadde jeg vært aksjonær pre NIPU så hadde jeg vært en smule frustrert (les: rasende)
Når det er sagt: Jeg håper (som alle her) at det blir LBA på ESMO med noe som ligner på signifikant forbedring i OS – og da kommer vi alle til å få helt andre ting å diskutere enn ørkenvandringen etter NIPU-avlesningen.