Definitivt. Statistikken hos bio.org er jo sammenfattet av veldig mange studier, og man må jo vurdere hver case for seg selv. Likevel er det i mine øyne OK å ha kjennskap til så man beholder bakkekontakten mtp de generiske sannsynlighetene.
På samme måte som alle andre biotekselskap må man vurdere Ultimovacs utifra hva de har vist av data og hvordan de har lagt opp det regulatoriske løpet.
Vi har sett data fra fire fase 1-studier med UV1; hvorav 2 av disse har vært i kombinasjon med andre immunterapier (ipililumab i ipi-studien og pembrolizumab i UV1-103 - begge i melanom).
- Prostata etter operasjon og androgen behandling
- Lungekreft - pasienter i remisjon etter tidligere behandling
- Melanom med ipililumab (CTLA4)
- Melanom med pembrolizumab (PD1)
De fire fase 1-studiene har isolert sett få pasienter i hver studie, og de har vært designet for å gi forskjellige svar. Prostatastudien fortalte at vaksinen er trygg å benytte
i pasienter, mens lungekreftstudien var en doseeskaleringsdose som gav data på hvilken dose man ønsket å ta med videre. Melanomstudien med ipililumab var selskapets første kombinasjonsstudie med sjekkpunkthemmer og den hadde også en meget god historisk kontrollarm i fase 4-studien IPI-4 som ble innrullert på samme sykehus, av de samme legene og med de samme innrulleringskriteriene. (Bias her kan være seleksjon av pasienter til å være med i ipi-studien til Ultimovacs f.eks). **Pembrolizumabstudien UV1-103 har blitt gjort mange år etter disse for å skaffe nødvendig sikkerhetsdata på UV1 + PD1-hemmer, men også her følges pasientene opp for effekt som et sekundært endepunkt (at de også måler effekten, men at det er mindre viktig enn sikkerhet).
Alle disse fire studiene har vist gode signaler på at UV1 gir T-celler som har en klinisk effekt, men alle studiene kan også isolert sett være et resultat av seleksjon av pasienter eller annen flaks.
F.eks så er det jo sånn at innrulleringskriteriet i lungekreftstudien er at pasientene skulle være i remisjon (kreften har gått tilbake) etter annen behandling før de fikk lov å bli med i studien. Sjansen er derfor tilstede for at man bare har innrullert pasienter som ville levd like lenge som de gjorde med UV1 i tillegg ved et rent sjansetreff. Vanligvis skulle jo 5 års overlevelse med denne pasientgruppen vært ~5%, men med UV1 ble f.eks 4 års OS 39% (over alle dosenivåene, tallet var størrre i de høyere kohortene).
Det samme kan sies om prostatastudien og ipililumabstudien, og også om pembrolizumabstudien. Isolert sett kan alle resultatene oppnås ved flaks, og vi har jo også sett et stjerneeksempel på nettopp det i konkurrenten BEMPEG - som feilet etter like gode resultater som Ultimovacs hadde, dog i èn studie som jeg har sett.
Det man må forsøke å spørre seg selv om er:
- Hva er sjansen for at 1 -2 - 3 - 4 fase 1-studier skal peke mot at UV1 gir en effekt?
- Hva er sjansen for at effekten skal bli tilsynelatende bedre med flere pasienter innrullert enn færre?
- Hva er sjansen for at synergien mellom UV1 og sjekkpunkthemmere skal virke åpenbar i to fase 1-studier, istedet for å være litt halvveis i èn av de?
Jeg har tenkt nøye og lenge på dette og personlig har jeg kommet fram til at sjansen for at UV1 fungerer er så god at jeg skal eie aksjen, selv om jeg hater å satse penger på binære hendeler. Verdien av å lande en universell kreftvaksine i et immunterapifelt som er så brennhet som det er nå om dagen er udiskutabel og jeg har null tro på at ikke Oslo Børs kommer til å reprise aksjen kraftig dersom resultatene er gode. For ikke å snakke om at jeg tror resultatene kommer inn på en kurs som er over dagens, noe chartet ikke akkurat benekter at kan være en realitet…
Sjekkpunkthemmere virker ved å manipulere TME (tumor micro environment) slik at kroppens t-celler slipper inn i tumor og kan gjenkjenne og angripe kreftceller. CTLA-4 virker som en brems på ekspansjon (deling og laging av nye t-celler) av T-celler, mens PD-1 er et sjekkpunkt som hindrer T-cellene i å angripe tumor.
Kort sagt; ipililumab gir en større ekspansjon av T-celler, mens nivolumab slipper de inn i tumor. I teorien.
UV1 er designet ut i langtidsoverleverne i den første generasjonen av telomerasevaksinen til Gaudernack og co - GV1001. Blant annet har de sett hvilke peptider som ble naturlig selektert for i langtidsoverleverne fra de studiene, og så har de designet UV1 ut i fra det kriteriert, men også et par andre (at det skal være en universal vaksine f.eks).
Rasjonalet for den kliniske utprøvingen av UV1 er altså at UV1 skal tilføre kroppen relevante T-celler, ipililumab skal sørge for at de blir kraftig ekspandert, og nivolumab skal hjelpe til med å slippe T-cellene inn i tumor. Doble synergier med andre ord.
Man har sett lite positive randomiserte data fra kreftvaksiner, men hvor mange randomiserte studier har man sett med vaksiner + sjekkpunkthemmere? Ikke mange, MEN;
Moderna sin PCV (personalized cancer vaccine) leste nettopp av positivt i adjuvant setting i melanom sammen med pembrolizumab (etter operasjon) og selv om selv det kan være et blaff så har det gjort mange enda mer ivrig på UV1.
- Basert på de tre spørsmålene over her; hvor logisk er det at en vaksine kan være neste skritt i immunterapibehandlingen av kreft?
- Hvor sannsynlig er det at UV1 kan tilføre T-celler som er effektive sammen med sjekkpunkthemmere?
Mer svar på spørsmålene får vi når som helst, fra nå og ut mot sommeren.
Aksjen reagerer som forventet etter et veldig kjedelig fjorår, med å tegne en fint oppgang og å gi et åpenbart bilde av den fundamentale sannheten i selskapet; uansett hva sannsynligheten er akkurat nå… Så blir den større og større for suksess for hver dag.