Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Du kan nok stryke det skattemotivet, ingen av disse eide vel aksjer som privatpersoner?

Ellers så kan man minne @TheObserver om at kursen allerede har avskrevet all verdi av Initium studien og falt sin 90 % og verdien av de andre studiene fort vekk gir bra risk-return på dagens kursnivå.

8 Likes

Det er liten tvil om at fallet var større enn bear-scenarioene til analytikerne som følger aksjen.

Grunnen er vel tosidig.

  1. Det er vanskelig å spå hvordan markedet vil agere når hovedstudien selskapet la sin lit til skuffet og ble en total fail. Hvilken tillit kan man beholde til øvrige pipe når slike ting skjer og hvor sterkt står troen når skuffelsen er et faktum? Her bommet analytikerne.

  2. Utgangspunktet for fremtidig ekstern finansiering forsvant kl 07:00 en torsdags morgen og alle steder rundt deg har tilsvarende selskaper måtte akseptere smertefulle placements med 60 - 90 % cut på siste omsetningskurs.
    (Xbrane AB ble priset til 100 NOK og møtte mye motvind og kursen falt til 25 NOK. Markedet visste at de måtte hente penger og kursen det ble gjort på ble 25 øre. Investorene brente seg betydelig, dette ble mer smertefullt enn ventet)

De som har fulgt med på disse historiene rundt seg vet at Ulti vil bli møtt med kald skulder og krav om signifikant rabatt. Hva har de nå å slå i bordet med som forsvarer en pre-money verdsettelse på 400 MNOK?

Om det holder å vise til at kursen allerede er ned 90 % får tiden vise, men at de skal evne å hente penger til dagens kurs ville vært ekstremt overraskende. Ingen andre har klart det de siste årene.

Men klart det kan skje og det hadde vært bra for hele sektoren, men jeg tror nok at en del som vil prøve noen lodd igjen vil avvente til finansieringen er avklart.

7 Likes

Tja - når man har 5 - 20. % af ens indskud så putter jeg i skuffen og ser om ulti kan rejse sig noe. Positiv NIPU og en partner der vil med-finansiere en P3….

Utfallsrommet er enormt for Ulti, det er vel det som er greia nå. DNB sier kurs 4, men med gode OS-data på NIPU må de øke LoA betraktelig og vi kan plutselig se kursmål 50-60.

NIPU-data blir game changer, begge veier.

De første NIPU-dataene kom 7. juni. Tipper vi får OS-data rundt de tider. Om det blir rally eller frykt fram til da får tiden vise.

Edit: Jonas gir oss ikke akkurat store forhåpninger med å si at NIPU-data kommer i løpet av det neste halve året, så ASCO kommer kanskje litt vel tidlig.

1 Like

Helland kan finne på å presentere mer modne data på ASCO i månedsskiftet mai/juni. Og det vil jo eventuelt meldes et godt stykke tid i forveien. Ikke noe å bygge forventninger til, kursen er uansett bøss, men det er definitivt mulig. Gitt ORR og den lokale vurderingen sin klare tale på PFS, så kan det bli en hyggelig affære, uavhengig om det blir på ASCO eller ESMO. Jeg holder ikke aksjene fordi kursen «kanskje» kan gå til 50-100 igjen. Holder fordi jeg ikke utelukker at UV1 har livets rett. Til det trengs det flere datapunkter for å konkludere. Veien videre vil åkke som bli svært interessant. Når historien skal skrives, så hadde det vært en gøy avslutning at det var disse ivrige forskerne sine «uvørne/overmodige» studier som var det som reddet skipet.

18 Likes

I retrospektiv var det Ulti selv som var mest uvøren og overmodig ved å forsøke å toppe verdens beste CPI-kombo med UV1.

Jeg er fortsatt fryktelig irritert på meg selv for at jeg overså denne egentlig helt opplagte tabben, sett fra et investorperspektiv (det er helt sikker forskningsmessig rasjonelt, men definitivt ikke rasjonelt som investor med uprøvd kombo i hovedstudien).

Ukjent kombinasjon uten forutgående data fra fase 1, og i tillegg benchmark mot vinnerne IPI/NIVO… hva kunne gå galt, liksom?

5 Likes

verdens bedste CPI-kombo overgik sig selv med flere længder… ingen - som i ingen - havde gættet på at det kunne ske på forhånd i så voldsom en grad. Lidt procenter fra/til var der rigeligt med plads til inden for de indikative total events der forelagde. Nået er mye mystisk her…

4 Likes

Mye interessant plot med CM 511&067 - havde ikke lige på radar at vi ser kontinuerligt drop i KM plottet langt ud i tid. Hvorfor meldes så førtidig aflæsning fordi der ikke kommer flere events - KM plottet udvikler jo events kontinuerligt…omend lidt langsomt… CM-511 har en del flade plateau.

Men altså…

Er det ikke slik at data som finnes på IPI/NIVO fra tidligere “ikke stemmer” med data i Initium sin kontrollarm? Det var jo ikke lett å vite?

5 Likes

Poenget mitt var at trippelkomboen var ukjent, dermed kjente man ikke til om man faktisk ville oppnå noen synergistisk effekt av å kombinere disse tre legemidlene. Eller om UV1 ville addere effekt til en allerede god kombinasjon.

Hadde man sett signaler fra et lite fase 1 om god effekt ville INITIUM hatt en mer robust grunnmur.

Nå ble det en teoretisk grunnmur, som så langt har vist seg å være bare sand. Så har vi den merkelig høye effekten på SoC som vi venter på en forklaring på. Det ligger et ørlite håp der om at man finner noen forklaringsvariabler som gir oss tilbake troen på UV1 i melanoma.

2 Likes

Jeg tror der er god grunn for alle markedsdeltarer til at lese interviewet med Ultimovacs’ styreleder, Jónas Einarsson grundigt. Han er ikke klar for en udradering af alle aktionærer i en emission på ultralav kurs lige nu. Han har også magten til at sige det, hvis blot Gjelsten og han er enig. Han vil se flere resultater og se på partnerskabsavtaler før enn en emission kommer på tale. Jeg tror de seneste short bygget på præmission om emission og nu må de se den mulighed forsvinder bort og i tillæg har FTF sikkert kaldt noget tilbke.

4 Likes

just præcist - her bliver ikke emission på kort sigt - penge ud 2024 og noget ind i 2025 ved besparelser. Vi sidder fint her og kommer der blot positiv nyt fra NIPU er værdien langt højere end dagens. Short skal levere aktier tilbage 2 gange inden Ulti løber tør for penge :slight_smile: :slight_smile:

Bliver spændende om folk tør købe og holde til vi når op på estimerede fair values ( 20 - 30 NOK ) ved initium fail…

2 Likes

Jeg er enig med deg at det var relativt få spørsmål om mulige utfordringer med trippelkomboen i forkant. Etter NIPU var det vel ingen slike spørsmål.

1 Like

Skal ikke påstå at jeg trodde tallene i denne avlesningen ville bli så dårlig som de ble, men det var noen få her som var klare på at en så liten studie hadde en betydelig risiko ved seg for unknown unknowns.

3 Likes

Unknown - unknowns er det ikke ligefrem, men respekt at du var mer forsigtig. Jeg brændte skikkelig nallerne.
Uden vi ved mye endnu så er hoved tesen vel en væsentlig fejl rekruttering for at forklare kontrol armen ( og eksperiment arm ). Jeg er ikke så branche kendt, men ingen nævnte risiko for om studiet skulle fejl-rekruttere så voldsomt, som så vil give en uhyggelig over-prestation i kontrol og eksperiment armen.
Bias i sensur i kontrol armen er åbenbart noget branchen har lidt tendens til også, så kan også være en medspiller.

Hvis vi antager og fokuserer på fejl-rekruttering, ja så er det da en kæmpe fallit erklæring for dem som har kørt selve studiet og et tillidsbrud i branchen på om man kan bestille studier som har den fornødne præcision, hvis det er tilfældet. Kan vel blive lidt en “hot potato” hele denne misæren, hvis det er tilfældet…
Der er noget her man skal til bunds i, men afhængig af outcome, så vil forskellige stakeholders potentielt ikke have stor interesse i at man kommer helt til bunds.

Spændende tider. Jeg tror kursen vil snu her omkring og begive sig videre opad. Stadig mye shorts der skal lukkes…

2 Likes

Circuit breaker nå, eller matching halt i påvente av melding fra selskapet…?

Kommer det en børsmelding nå?

Trolig kun CB, men hvorfor det? Opp 7-8% fra bunn burde ikke utløse det vel? Og hvorfor gikk det noen aksjer, og så ny auksjon umiddelbart?

Grensen er et sted over 10,8. Den ble ikke handlet over grensen, men falt i stedet tilbake. Derfor ny CB når den nådde grensen igjen. Den må omsettes over/på grensen i CB-auksjonen for å ikke utløse ny CB.

For å illustrere, la oss si grensen var 10kr, noen legger inn ordre som ville ført til handel over 10kr. CB slår inn, men så legges det inn salgsordre under CB-grensen, og auksjonen ender med omsetning på 9,9kr. Så legges det inn en ny kjøpsordre som ville ført til omsetning over 10kr. Da slår den inn igjen. Det fortsetter helt til man faktisk har hatt omsetning over 10kr.

2 Likes

Takk for oppklaring!