Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Jeg og min mor så en ufo 2. Juledag 1994. Jeg tok ikke bilde. Det eneste jeg tenkte på var å finne kikkert. Kikket på den på 20km avstand fra terrassen. Ca 10 minutter så forsvant den.

Dette kan ikke være andre militære makter fordi de beveger seg på en måte som bryter med våre naturlover. Fart på 28000 km/t og 90 graders svinger etc.

De som er mest i lufta, pilotene ser dette hele tiden. De som sitter på en pc i biblioteket sitt går gjerne glipp av slikt.

1 Like

Denne tråden blir mer og mer underholdende! :laughing:

Konklusjonen så langt er: Noe som vi per I dag ikke kan forklare=aliens, eller muligens parallelle dimensjoner. Case closed.

Fordi det har aldri tidligere hent at noe som ikke kunne forklares umiddelbart, fikk en naturlig forklaring på et senere tidspunkt? Eller? Eller er det kanskje slik det med 100% konsistens har vært i hele det moderne menneskets 60.000 år med historie eller hva den nå er!?

Hvorfor skal det plutselig, akkurat nå, i akkurat disse tilfellene være helt motsatt??

4 Likes

La oss anta at alt som er postet og skrevet om temaet har en naturlig forklaring.

Er det ikke verdt å faktisk prøve å bevis det? Om så bare for å tie i hel alle konspirasjonsteoretikerne som mener myndighetene i US er styrt av lobbyer med dype lommer? Er det ikke verdt det for vitenskapens skyld, å undersøke noe som er dokumentert flere ganger, over flere tiår?

Ross Coulthart sa i dette intervjuet for over 1 år siden, at han var overbevist om at US hadde hemmelige crash retrieval programs. Jeg var skeptisk til både ham og Tom Delonge som har antydet det samme i flere podcaster.

I år står David Grusch frem og sier det stemmer.

Folk som latterliggjør disse påstandene har virkelig ikke satt seg inn i hvilken rangering og status Grusch har innen intelligens-kretsene i US. Fyren er høyt meritert og risikerer utrolig mye ved å stå frem. Tror dere det bare er å gå ut med slik info når du er så høyt oppe i systemet?

Grusch måtte sende inn en klage til ICIG (google it!) som fant påstandene hans troverdige (han la frem bevis som ikke er delt med offentligheten står det i saksdokumentene).

In July 2022 the ICIG found his complaint to be “credible and urgent” and Grusch said that the complaint was distributed to the Director of National Intelligence, as well as the Senate Intelligence Committee and the House Intelligence Committee.[12]

Det vil være flere kongresshøringer nå fremover og temaet ser ut til å ha et helt annet moment enn tidligere, nettopp pga. at det er høyt aktede mennesker som nå står frem og forteller det de vet. Dere tror virkelig at folk vil kaste vekk tiden sin på dette om det ikke var hold i det!? :sweat_smile:

Det er flere grunner til at slike ting kommer frem nå, og primærårsaken tror jeg, er at mange i D.C har sett seg lei av disse hemmelige programmene som ingen egentlig råder over, eller har tilgang til (ref. Wilson Memoet for de som kjenner til det). At private aktører har et sugerør inn i statskassen uten at dette dokumenteres på noe vis er hårreisende. Det er også et generasjonsskifte på gang, hvor den gamle vakten som passet på disse hemmelighetene er i ferd med å dø ut.

Hvis US sitter på Alien-tech som enkelte hevder skjønner jeg godt hvorfor man har brukt så mye tid og krefter på å prøve å holde det skjult og latterliggjøre de som hevder det stemmer. Tilgangen til slik teknologi vil jo gi verdensherredømme.

Likevel er det nesten ingen MSM som dekker denne saken.
Man burde jo i allefall prøve å ettergå påstandene fremfor å avvise dem blankt?
Burde jo være en smal sak å etterprøve det han sier … :roll_eyes:

Det er vel ikke bare konspi-gjengen som mener dette? Er vel heller ganske alment akseptert at det er slik og at det er et reelt demokratisk problem. Har vært debattert en masse og er ingen konspirasjon.

Men ellers tenker jeg de fleste ser på UFO- temaet ganske pragmatisk. Om det dukker opp mer konkrete ting så får vi ta diskusjonen og vurderingene da.

Som sagt igjen, ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Vi står fortsatt bom fast ved ekstraordinære påstander.

2 Likes

Jeg har lagt frem flere linker og kilder til disse fenomenene i denne tråden. Det jeg hører primært fra deg er at «ja, det er noe, men vi vet ikke hva det er». Vi spekulerer så i hva det kan være. Du foreslo eksempelvis «ulovlig sivil aktivitet», «militær aktivitet fra andre stater» og «naturfenomener» som mulige forklaringer. Jeg tilbakeviste samtlige av disse forklaringene i dette innlegget:

Så da er spørsmålet; er det så usannsynlig at det faktisk ikke er menneskeskapt? Det viser intelligens (i form av at det virker intensjonelt styrt av noen eller noe) og det utviser egenskaper vi ikke er i nærheten av å kunne gjenskape (se rapporten fra DoD lenger oppe i tråden).

Det virker da søkt for meg å prøve å årsaksforklare dette med eksemplene du kommer med.
Bevisbyrden for at dette har en naturlig forklaring ligger faktisk hos skeptikerne. Jeg har tilgode å få en naturlig forklaring på hva det er vi snakker om.

Bevis er det nok av om man gidder å lete :wink:

Jeg så julenissen rocke opp ved enden av veien vår med reinsdyr og slede da jeg var 8-9 år. Husker akkurat hvordan det så ut. Man kan se ting som ikke nødvendigvis er der, men er noe annet, og minnet om tingen endrer seg også over tid. Derfor flott med film om det er mulig. :slight_smile: Går noe lite mellom deg og månen f.eks. kan det skape skygger som beveger seg fort mot en sky man ser f.eks… Med litt fantasi blir det en flyvende tallerken som man ser klart foran seg. Vet det er kjedelig å ikke tro på aliens altså, så vi får bare akseptere at det garantert var aliens. Lys er nok det siste et ekte “alien”-skip ville sendt ut om de prøvde å skjule seg. Man kan se helt klart både natt og dag ved å benytte strålingen utenfor det synlige spekteret for mennesker, og de trenger ikke sende ut noe selv. Tipper man kan anta at et “alien space ship” ville vært usynlig for oss. Er derimot ikke mangel på kule fenomener på himmelen over Tromsø f.eks.:
Dette bildet er ikke photoshoppet, men er en feiloppskytning av en russisk rakett, ifølge russerne.

image

4 Likes

Det vet jeg godt, men det der ser ikke ut som en ufo i det hele tatt. Det jeg så landet og lettet på bakken. Dette er ikke første gang jeg så et lysfenomen. Ingen av de andre lysfenomenene jeg har sett har lignet på en ufo på den måten.

2 Likes

Tviler ikke på hva du har sett altså :wink: Var sikkert spennende og spektakulært, men som alt så det ut som et “unidentified flying object”, men ikke nødvendigvis aliens. ^^

Måtte bare dra fram denne quoten mtp. UFO sightings:

image

Du får oppdatere oversikten :stuck_out_tongue_winking_eye:
UFO sightings in Norway - Wikipedia

2 Likes

Ehh, nei? Det har du da langt I fra gjort. Du kan ikke virkelig mene at det er så lettvindt?

Nei nei nei, bare nei. Nei! Det er absolutt ikke slik dette fungerer…

Ja, gitt all objektiv informasjon og bevis, pluss som nevnt all historikk og erfaring frem til i dag, så er det ekstremt usannsynlig…

2 Likes

Etter min mening er dette problemet med hele diskusjonen; motparten er mer interessert i å latterliggjøre enn å undersøke. Ikke rart da at de som har opplevd ting ikke tør å stå frem?

Men mtp. informasjonsflyten som kommer nå tror jeg det bare er et tidsspørsmål før dette er mainstream nyheter. Mengden nye caser som kommer frem gjennom Whistleblower protection act er enorm.

Du etterlyser bevis men gidder ikke å gjøre et enkelt googlesøk @rockybalboa :roll_eyes:

Forklar meg hva du tror følgende videoer er da:

Dette er sikkert et værfenomen eller kamera-artifacter / sensor problemer…?

https://youtube.com/shorts/4Bt6_Potk5Q?feature=share

Denne ble jeg oppmerksom på i dag; over 50 soldater så dette objektet stå stille i 10 minutter over militærbasen deres før det forsvant da de skjøt opp nødbluss for å få mer lys på objektet.
Probably nothing…?

Offisielle pentagon videoer: (de sier de ikke vet hva dette er - men det gjør kanskje du?)
Gimbal: Unedited Navy Gimbal video.mp4 - YouTube
Go-fast: Unedited Navy Go Fastl video.mp4 - YouTube
Tic-Tac: WATCH: Navy pilot describes encounter with 'Tic Tac' shaped unidentified flying object - YouTube

Disse videoene i følge deg vil være:
1). Fake
2). Værballonger
3). Værfenomen
4). Ulovlig sivil aktivitet
5). Russland eller Kina som har overgått USA teknologisk

Det er alt annet enn en avansert sivilisasjon fra det ytre rom, eller? :see_no_evil:

1 Like

Hvilke objektive beviser finner du for at et objekt kan reise i 28000 km/t og så ta en 90 graders sving og så reise videre i 28 000 km/t etterpå? Dette er filmet og målt av eksperter. For i følge våre naturlover så går ikke det an.

1 Like

image
Kan du bevise at gud ikke finnes?

Jeg for min del vet at dette er Thor og Odin som leker seg, og ikke aliens. Så får du motbevise det først :stuck_out_tongue_winking_eye: Du skjønner at aliens bare er et annet ord for magi sant? Når vi forstår det forstår vi det, ikke før. Så er bare å glemme aliens.

Problemet med diskusjonen er at du har tatt et utgangspunkt i at dette er aliens, uten bevis. Du har videoer av uidentifiserte flyvende objekter, men ikke mer eller mindre.

Jeg har jobbet som utkikk/dekksmann/rormann på fregatt i et år, med da å stirre ut på havet 6-12 timer hver dag i ca. 6mnd av den tiden. Fant en MTB vi ikke kunne se på radar eller visuelt i en øvelse ved å se en ujevnhet i vannskorpen mot et skjær 2 km unna i mørket, og vi vant øvelsen på det. Så synet mitt kan ikke klages på. Ingen av videoene dine får meg til å reagere med noe annet enn: Vet ikke hva det er, ser rart ut.

Å dra det til aliens er konspi-prat, det vet du godt.

Informasjonsflyten er bare mer kunnskap, det har ikke skjedd mer. At det ikke er hundretusenvis av sånne videoer å linke til gjør meg skeptisk, med mengden som filmes med veldig høye kvalitetskameraer over hele verden nå så burde vi hatt enorme mengder høyoppløselige bilder av rare ting. Men kan hende ting ikke ser så rart ut med bedre kameraer.

Bildet de bruker som “bevis” i NBC-videoen er jo tatt med lang lukkeråpning, så lysene ser mye sterkere ut enn du ser de egentlig var på det lille klippet de viser med video.

4 Likes

Kan du bevise at gud ikke finnes?
Jeg for min del vet at dette er Thor og Odin som leker seg, og ikke aliens. Så får du motbevise det først Du skjønner at aliens bare er et annet ord for magi sant?

Ja, det er riktig. Som Arthur C Clarke sa:
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Hvordan tror du en apekatt vil oppleve et jagerfly? Det er samme opplevelse vi har av dette.

Problemet med diskusjonen er at du har tatt et utgangspunkt i at dette er aliens, uten bevis. Du har videoer av uidentifiserte flyvende objekter, men ikke mer eller mindre.

Utgangspunktet mitt er basert på timevis med podcaster, intervjuer, videoer og case studies.
Jeg har vært mer enn gjennomsnittet interessert i dette siden barneskolen. Jeg er enig i at jeg ikke har belegg for å hevde det definitivt er aliens, men jeg har som nevnt 1000 ganger til gode å høre en bedre forklaring. Har du det? (Ref. videoene).

Ingen av videoene dine får meg til å reagere med noe annet enn: Vet ikke hva det er, ser rart ut.

OK, men hvorfor gidder du å engasjere deg i diskusjonen da? Det er vel heller mer fruktbart for egen del å diskutere med noen som faktisk er interessert i å finne ut av hva det kan være, fremfor å gi det et skuldertrekk “don’t know what it is, don’t care”.

Informasjonsflyten er bare mer kunnskap, det har ikke skjedd mer. At det ikke er hundretusenvis av sånne videoer å linke til gjør meg skeptisk, med mengden som filmes med veldig høye kvalitetskameraer over hele verden nå så burde vi hatt enorme mengder høyoppløselige bilder av rare ting. Men kan hende ting ikke ser så rart ut med bedre kameraer.

Problemet er ikke mengden bevis, men å faktisk autentisere validiteten til videoene.
Dette er et møysommelig arbeid hvor man må stadfeste omstendigheter, teknisk utstyr, vær, vitner osv. osv. Hvem gidder å gjennomgå vidoene som eksisterer på ulike fora online på denne måten?

Her et eksempel: "Quando sei in volo e vedi gli alieni": top model filma "oggetto misterioso" e scatta l'allarme Ufo - YouTube

Hvordan kan man si noe om det er ekte eller ikke? Kvaliteten er det ikke noe å si på?

Bildet de bruker som “bevis” i NBC-videoen er jo tatt med lang lukkeråpning, så lysene ser mye sterkere ut enn du ser de egentlig var på det lille klippet de viser med video.

Bildet ble tatt etter at nødblussene ble sendt opp, like før objektet forsvant, derfor er det lysere.
Hør intervjuet med han som filmet (ligger på youtube).

Hvis du har en bedre teori enn aliens i disse videoene vil jeg gjerne høre den.

1 Like

Fordi du krever motbevis på noe du ikke har bevist, men tror på fordi du er investert, det er religion Nocturne. Som sagt er dette Tor og Odin som leker seg. Du er jo ikke interessert i å høre dette:

Når du i forrige post sier:

"

Artig utvikling hos konspirasjonsteoretikerne etter å ha sjekket litt på området da, etter oppfordringen om å gjøre “research” :stuck_out_tongue: . Nå tror de ikke på UFOer lengre fordi de sier det er funnet opp av staten for å lage en ytre fiende som til slutt kan gi grunnlaget for frykt utenfra og dermed støtte til et “one world government” :rofl: Må henge med i svingene her.

Vi har mange antakelser her, som blir oversett.

Hvis vi i første omgang antar at alle videoene er ekte, uten noen form for redigering(annet enn det automatiske mobiler/software gjør på veien til vår skjerm).

Og så antar at alle som legger disse ut beskriver hendelsen og context helt korrekt, og aldri lyver/husker feil.

Og så går ut ifra at ingen av filmene av himmelen som er laget de siste 30 årene vil ha feil i seg, så disse ikke kommer av feil på noe plan fra linse til lagring.

Hvis vi går ut ifra at USA har minimum 1 million videoer filmet fra militære operasjoner, sikkert mye mer. Så kan vi anta at noe rart ville skje i noen av klippene.

Er sikkert hundre antakelser til man må nevne.

Anyways, som alle konspirasjonsteorier ber du om svar som krever en bok i innhold for å besvare presist. Så har du lest den andre boka, som dessverre er religion.

Jeg sier ikke at jeg mener det er rart, men ikke viktig. Jeg sier at det er rart og ikke viktig.

Det viktigere spørsmålet vi kan gå inn på er hva som må til for å få “aliens” til jordkloden.

Nærmeste levelige planet er flere lysår unna enn mennesker har levd på jorda, så de må ha startet reisen før vi fantes. Tenk hvor overraskende det er å møte oss her da :stuck_out_tongue:

3 Likes

Nei nei, her glemmer du at de reiser gjennom ormehull og noen bruker parallelle dimensjoner.

Du må da skjønne at det er den aller mest logiske og sannsynlige forklaringer her!?

/s

2 Likes

Fordi du krever motbevis på noe du ikke har bevist, men tror på fordi du er investert, det er religion Nocturne. Som sagt er dette Tor og Odin som leker seg. Du er jo ikke interessert i å høre dette:

Når du i forrige post sier:

Så jeg har rett i at du (og andre skeptikere) finner det mer plausibelt, til tross for bildebevis, video, vitneobservasjoner, radar, FLIR, og Pentagons egne utsagn at de ikke vet hva det er - at det er en av de 5 punktene over?

Da koker det jo ned til at man tror jorden er flat selv om det motsatte er bevist. Av de 850 casene ARRO har analysert, faller 144 under kategorien “IDK”. Men du mener fremdeles det er en av de fem punktene over når ekspertene selv ikke klarer å si hva det er. OK.

Artig utvikling hos konspirasjonsteoretikerne etter å ha sjekket litt på området da, etter oppfordringen om å gjøre “research” :stuck_out_tongue: . Nå tror de ikke på UFOer lengre fordi de sier det er funnet opp av staten for å lage en ytre fiende som til slutt kan gi grunnlaget for frykt utenfra og dermed støtte til et “one world government” :rofl: Må henge med i svingene her.

Jeg aner ikke hva du mener med det over.

Vi har mange antakelser her, som blir oversett.

Anyways, som alle konspirasjonsteorier ber du om svar som krever en bok i innhold for å besvare presist. Så har du lest den andre boka, som dessverre er religion.

Nei, jeg ber ikke om en bok – jeg ber om at dere som er skeptiske, ser materialet linket i denne tråden og konkret forteller meg hva dere tror det er. Så langt er det eneste argumentet hva det absolutt ikke er (aliens) men hva er det da? Som sagt har eksperter utelukket en av de fem punktene listet over.

Jeg sier ikke at jeg mener det er rart, men ikke viktig. Jeg sier at det er rart og ikke viktig.

Her er vi diametralt av ulik oppfatning. Etter min mening er dette noe av det største som har hendt i vår historie, om det viser seg å stemme. DET er verdt å undersøke.

Det viktigere spørsmålet vi kan gå inn på er hva som må til for å få “aliens” til jordkloden.

Nærmeste levelige planet er flere lysår unna enn mennesker har levd på jorda, så de må ha startet reisen før vi fantes. Tenk hvor overraskende det er å møte oss her da :stuck_out_tongue:

Det finnes milliarder av galakser, og solsystemer som har eksistert i millioner av år før vi fantes.
Du antar at de plutselig har dukket opp etter hundretusenvis av år med reise til et sted de ikke aner om det finnes liv på. Jeg har tidligere forklart at Einsteins teorier ikke utelukker at man f.eks kan bruke ormehull for å reise i rom. Tidsaspektet fra et punkt til et annet vil være minimal. Krever enorme mengder energi. Ikke umulig for en type 2 eller 3 sivilisasjon.

Det at dere ikke kjøper dette som en potensiell forklaring sier jo litt om hvor trangsynt dere er ifht. hva som er mulig for en sivilisasjon som har utviklet seg langt nok teknologisk.

Du kan gjennomgå enorme mengder med historiske beskrivelser av fenomenet i ulike tekster.
Fenomenet har eksistert mye lenger enn Roswell 1945. For alt vi vet var de her allerede når dinosaurene gikk rundt på jorden.

Skal man tro på aliens må man nesten tenke utenfor boksen av det VI vet i dag. Vi dealer som du sier med noe som ser ut som magi (ref. eksemplet til @Morti ). Ikke rart da at man er skeptisk. Sier seg selv at hvis aliens kan besøke oss, med de avstandene vi snakker om, så er de teknologisk tusenvis av år foran oss i evolusjonsløypa. . Vi har ingen forutsetning for å si hvordan aliens vil være, hvilken agenda de har, hvilken teknologi de har osv.

  • For 5-600 år siden ble man brent på bålet for å hevde jorden var sfærisk.
  • For 150 år siden trodde man ikke at mennesker noen gang ville fly.
  • For 50 år siden trodde man ikke man kunne facetime med en person på andre siden av jorden med en liten dings i hånden, i realtime.
  • For 1 år siden hadde nærmest ingen hørt om ChatGPT.

Vi får bare smøre oss med tålmodighet, så skal jeg være den første som stikker hodet frem her for å si «I told you so» når vi får uangripelige bevis…:wink:

Enig i hele innlegget. Kan også spørre filosofisk om hvorfor aliens i det hele tatt vil til jordkloden. De klarer enten å bryte fysikkens lover (slik vi forstår dem) og/eller har temmet universets hemmeligheter (godt gjemt for oss i hvert fall) som mørk materie og mørk energi. Lite, for meg, som tilsier at en mer avansert sivilisasjon skulle ha noen som helst interesse av å besøke vårt konflikt-fylte område av universet.

Hvorfor de vil hit er det jo bare de som vet (om de eksisterer må en presisere).
Men man kan jo hente inspirasjon fra sci-fi historier eller man kan bruke fantasien:

  • Hva ville vi gjort om vi oppdaget en annen sivilisasjon, sett at vi hadde teknologien til å reise disse avstandene? Sikkert ingenting, eller?
  • Hva om deres planet er ødelagt og de er på jakt etter et nytt sted å bo? (Independence Day)
  • Hva om «de» er en A.I som har som mål å kolonisere universet? (Paperclip maximizer + Moonfall)
  • Hva om vi har ressurser her som de ikke har på sin planet? Hva om de planlegger en invasjon?

Det er jo bare å bruke fantasien? Det kan være en million grunner, deriblant at de bare vil forske på andre livsformer, slik vi forsker på dyr. Bare «de» vet hvorfor de gjør det de gjør… :man_shrugging:

Problemet her er at man antar at “de” er som oss. Man antar ikke at vi her snakker om noe som er så avansert at… vi blir som maur i forhold, rent kognitivt.

Et tankeeksperiment jeg pleier å bruke på dette spørsmålet er: la oss si du er i jungelen og du kommer over en art av Gorillaer du aldri har sett før. De virker aggressive, men de har en struktur, et hierarki, en kultur om du vil. Du ser de har familiære bånd, og en “hverdag”.

Vil du:
a). Observere dem på avstand for å forstå dem bedre.
b). Gi deg til kjenne med en gang, uten at du vet hvordan de vil reagere på deg?
c). Gi deg til kjenne gradvis, men aldri på en måte slik at de får tak i deg.

Jeg ville gjort nøyaktig det samme som UAP gjør nå; fly rundt og observere, samle inn ting fra jorden for analyse, for å danne et bilde av denne planeten og dens beboere, før jeg eventuelt gjorde meg helt til å kjenne.

1 Like

Jeg tenker annerledes. Teknologien for å i det hele tatt komme seg hit er så uoppnåelig for oss at den eller de som har kommet så langt at de klarer å gjennomføre det må se på oss på samme måte som vi ser på maur. Jeg klarer ikke å se hva som skulle gjøre oss eller planeten vår så interessant/spesiell at det skulle være verdt ett eller flere besøk, i et scenario hvor vi ikke var alene i universet.

Tankeeksperimentet ditt er legitimt, men hvis jeg forstår det riktig så er alle alternativene varianter av “gorillaer observeres - med ulike avstandsalternativer”. Med JWST har vi tatt våre små, spede skritt i jakten på annet liv i universet. Dette gjøres på behørig avstand, og det er det eneste vi klarer p.t.

Oppdagelse av nye arter er noe som forekommer ofte på jorden, men det er forventet. Dersom JWST hadde observert utvetydige bevis på at en fjerntliggende planet hadde en kjemisk sammensetning som tilsa at “her er det organisk liv” eller tegn på intelligent liv ville åpnet et hav av spørsmål på vitenskapelig, politisk og etisk nivå. Jeg forutsetter at en fremmed sivilisasjon ville tatt den samme diskusjonen hvis det var motsatt, og gitt det teknologiske forspranget de måtte ha hatt for å reise hit, finner jeg ingen argumenter for at det skulle være bryet verdt (og i hvert fall i det omfanget som antall ufo-observasjoner skulle tilsi).

1 Like

Vel, det er foreslått andre mer crazy ting innenforbi UFO-sirkler som jeg ikke tror på, for de blir for fantastiske selv for meg :sweat_smile:

Eksempler er tidsreisende mennesker fra vår fremtid (eller en parallell fremtid hvor tidsreiser er mulig), eller vesener fra høyere dimensjoner / parallelle univers.

Problemet jeg har med dette er at det i mitt hode er mindre troverdig enn teorien med avansert teknologisk sivilisasjon + ormehull. Det er i allefall innen forbi hva som er fysisk mulig. Men så ser vi også at disse objektene oppfører seg på måter som pr. definisjon er fysisk umulig med vår teknologi (ref. eksemplet til @Morti med akselerasjonen som utvises).

Men tenk over dette:
Våre radiosignaler har nådd minst 200 lysår i diameter inn i verdensrommet.

Hva finner vi i dette området? Jeg spurte ChatGPT:

Considering the current knowledge and observations, there could potentially be thousands to tens of thousands of planetary systems within a 200-light-year radius of Earth. However, please keep in mind that this is a rough estimate and the actual number could vary. The study of exoplanets is a rapidly evolving field, and new discoveries continue to expand our understanding of the diversity and prevalence of planetary systems in the universe.

Er det utenkelig at 1 (du trenger bare 1) av disse tusen solsystemene har fostret frem en sivilisasjon som er tusen ganger lengre frem i sin utvikling enn det vi er? og som av en eller annen grunn vil komme hit?

I mine øyne er det statistisk sett dømt til å skje, gitt størrelsen på universet. Vi er jo tross alt her :blush:

(Redigert etter presisering om store tall - takk @Custus )

1 Like