Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Kjenner du noen som hadde passet inn på luksusfellen? Det gjør jeg, og de har stort sett minst betalt tilbake 2x før ting går helt til helvete.

De fleste jobber jævlig hardt med å tilbakebetale, men når gjelden blir for stor, så klarer de bare renter. Perfekt for banken, men elendig for kunden. Så driver de på sånn noen år, før det til slutt kollapser. De har gjerne fått betalingsanmerkninger lenge før de ikke klarer å betale noe som helst.

Hadde bankene tjent mer på å låne ut mindre, så hadde de lånt ut mindre. De tjener tydligvis pengene sine på å låne ut mer. Derav den lave viljen til å gjøre nok research selv til å fraråde potensielle kunder med problemer å ta opp lånet.

1 Like

Det er ikke nødvendigvis slik at den praksisen vil stoppe selv med gjeldsregister, da må det kommer lovendringer med tanke på hvem som kan få lån og ikke, og det er foreløpig ikke komme endringer i dette lovverket her meg bekjent.

1 Like

Er jo kalkulert risk gevinst > tap. Men med gjeldsregister er blir tapene mye mindre, men utlåns mengden mye mindre samtidig. Ifølge Hallgeir er det 35% av lånene som ikke tilfredsstiller retningslinjene til finanstilsynet. Blir dette en forskrift og ikke retningslinje, blir det fort tap av kunder.

4 Likes

Det er et godt bidrag.

1 Like

her kan det være noe lurt…

3 Likes

NRC group -NRC group (NRC)
Undervurdert kjedelig verdi aksje som har mye framfor seg de neste 2-10 årene. Q2 blir nok ATH.

Nisje = Jernbaneentreprenøren med ca 5% marginer på “enkle” oppdrag ( bygg av jernbarne / havner + +) og opp mot 10 på mer tekniske oppdrag. Er vanskelig for andre aktører å komme inn i sektoren, pga dyre inngangsbilletter i form av dyrt utstyr som "sporbyggertoget? :thinking: ++ )

Verdsettingen idag er dobbel så høy som veidekke/AF ca 16 - Men 1 års forward P/E er ca 12 om jeg skal stole på DN. Men har ingen gjeld, så kan gire veksten kraftig om de vil imotsetting til AF/VEI.

De siste 2 årene har vært drevet av oppkjøp av nøkkelselskap for å posisjonere seg mot de kommende investeringene ifølge nasjonal transportplan.

2 Likes

NRC:
P/B: 2,1
P/E: 16x 2018 12,1x 2019E.

Uten at jeg kjenner caset så ser det ikke ut som en umiddelbar verdi-aksje basert på disse tallene.
Høres ut som en interresant case, og skal definitivt ta en videre titt på det.

Kanskje mer et langsiktig vekst case enn verdi aksje med rabatt, så passer vel ikke inn i “Aksjefokus modellen” .

Men ser personlig på det som “verdi case” fordi de har bra kontantstrøm og ATH ordrebok før rush av investeringer i sektoren er gjort. Kunden er den norske og svenske stat som i evt nedgangstider vil spytte inn mer kapital til byggig/vedlikehold (som er flere år på etterskudd) for å sysselsette folk.

Alle kan starte betting og forbruksbank på kort tid, men høyt nivå å starte som en jernbaneentreprenør. Noe som betyr at det er lite konkurranse i sektoren.

2 Likes

Jeg bruker flere modeller, men den mest grunnleggende er å multiplisere p/b med p/e. Jeg bruker 22.5 som fair-value (brukt i Security Analysis).

Selskaper som har høy fremtidig kontantstrøm som ikke per se er billige. Dette er vel selskaper man kaller vekst-selskaper.

Eksempel:

Sparebank 1 Midt-Norge
P/E: 12,7
P/BOK: 0.96
Sum: 12,1

Jeg lager et innlegg om dette, hvor jeg også vil laste opp en modell på aksjefokus.no som jeg benytter.

3 Likes

Vil ikke dette gi deg selskaper med «lav» avkastning på ek?

Du vil generelt finne få selskaper med høy ROE om du gjør dette, men det er ingen motsetninger. Nå er aksjemarkedet høyt-priset hvor det forekommer få eksempler av dette. Etter større børsfall, som burde komme oftere enn vi har sett siste årene, kan det hagle med gode “tilbud” hvor du kan få verdi-aksjer med høy ROE. Når dette inntreffer bør man ha cash på hånd for å ta del i salget.

NOFI er en av få som faktisk begynner å nærmere seg rabatterte nok nivåer for en defensiv verdi-orientert investor, med høy ROE.

NOFI:
P/E: 9.0x
P/B: 2.6x
Sum: 23.4
ROE: 30%

Modellen kan også brukes slik hvor du får et tilnærmet likt resultat. Jeg foretrekker å bruke modellen ovenfor om jeg ikke har Excel tilgjengelig, på grunn av simpelheten. Jeg kommer til å laste opp modellen og en beskrivelse av den på min nettside så fort jeg får tid om dette er interessant.

image

5 Likes

Hvordan funker modellen opp mot oljesektor fallet i 2016? Kjøpte du noe olje aksjer da? Eller gikk du kun for bankene som var tungt investert i olje og derav fikk ca P/B 0.5 men hadde bedre P/E.

Du jobbet i bank ikke sant? Hvordan ser du på 2020 i offshore sektoren, blir det noe ny stor refinansieringsrunde på de store bankene som var tungt inne i sektoren?

1 Like

Denne modellen fungerer ekstremt godt for nettopp bank og finans og mindre godt i de mest sykliske næringene som eksempelvis olje/offshore/shipping.

Jeg har ikke brukt modellen på oljeselskaper eller shipping i noen særlig grad, men den kan brukes.
Sannsynligvis ville jeg endret parameterne og krevd større sikkerhetsmargin jo mer sykliske en næring er. Shipping/olje går ofte med tap i dårlige perioder og da er modellen lite god å bruke. Da må man begynne å se på pris/bok, gjeld og betjeningevne så de ikke misligholder gjeld.

Når det gjelder offshore/ olje de neste 5 årene ser det utvilsomt bullish ut, om oljeprisen holder seg over $65 så kommer det til å bli veldig gode tider i denne bransjen fremover. Oljeselskapene har investert rekord lite de siste årene, og de er nødt til å starte å investere i nye felt, om alle skal gjøre dette samtidig kan det bli et bra trykk i denne bransjen. Kostnadene er også kuttet til beinet så jeg tror ikke det blir noen store refinansieringsrunder utenom kanskje i Supply som er plaget med et altfor stort tilbud av skip.

Jeg bruker mye tid på Shipping og IMO 2020 akkurat nå som er en “game-changer” med fokus på VLCC markedet.

1 Like

Sorry, med offshore mente jeg supply ja :slight_smile: Så DNB reduserte antatt framtidig tap innen sektoren.
Takk for svar.

1 Like

Hmm.

Arabica !

1 Like
2 Likes

Mens vi er inne på det:

BMW - Denne aksjen blir faktisk konkurs priset…

P/E: 6.7x
P/B: 0.86x

Det har du rett i, spørsmålet er hvorfor markedet priser selskapet så billig. :wink:

Fordi Mr. Market er en heavy drinking manic depressive?

2 Likes

De underliggende tekniske dataene ser veldig interessante ut, sett ut fra en verdibasert investors ståsted. Det som jeg er interessert i å høre er hvilken “vollgraver” du synes NOFI har?

Enda en utfordring, hvis du skulle valgt mellom MING og NOFI, begge to i samme bransje, men selvfølgelig operer de i forskjellige markeder og utstrekning, hvem ville du valgt?

Jeg finner begge til å ha relativt lik oppside, hvis en tar i bruk konservative estimater om fremtidig vekst og at denne er tilnærmet lik på begge. Men jeg synes MING har en veldig god “vollgrav” i deres brand og at de større bankene ikke aggressivt har prøvd å ta posisjoner fra dem i Trøndelag og Nordvestlandet. De har jo heller gjort det motsatte ved å skalere ned regionale kontorer, mens MING har beholdt sin filosofi om nærhet til samfunnet de operer i.

2 Likes