Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Meget interessant :+1:

Har begynt å nøste litt i AkerBP og det stemmer at de lånefinansierer utbyttet, ikke at det er noe problem når de velger å heller investere enn å maksimere free cashflow. I praksis skaper de et høyt gulv i aksjekursen med det høye utbyttet.

1 Like
2 Likes

Dette er også nevnt i Kraft Fondenes siste månedrapporter og på Nordnet av Ross Porter i Kraft Finans:

https://www.kraftfondene.no/artikel/manedsrapport-mai

1 Like

Har du sett noe på Treasure ASA @aksjefokus? Handler nå til 45% rabatt til underliggende Hyundai Glovis. Ser også Kraft har den i porteføljen sin.

2 Likes

Har sett på det og den er helt klart billig, men spørsmålet er om man får realisert det på noen måte? Synes det virker for komplekst og rotete.

En annen sak som er mye mindre komplekst gitt at man har en grunnleggende forståelse for oljemarkedet er US raffinerier. Disse må man nesten bare må begynne å se på om man ikke allerede har startet. Det er særlig tre-fire som er aktuelle. Disse er altså priset på en slik måte at det er mye oppside og relativt begrenset nedside, gitt at oljeprisen ikke faller helt i kjelleren.

Disse er priset historisk lavt, og IMO 2020 kan potensielt skape et rabalder, og blir det en utgang i “crack-spreader” altså spreaden mellom innkjøp av råolje og produkter kan disse virkelig gå mye, fordi prisingen i utgangspunktet kommer fra et veldig lavt nivå.

Det er ikke helt åpenbart hvilken som er “billigst”, men jeg har selv kjøpt Marathon av to årsaker.
Lavest P/B og størst kapasitet på diesel produkter. Det er også det største selskapet som gir noe mer trygghet. Skal man maksimere risk/reward er kanskje Valero/PBF de som har det største potensialet pga diesel kapasitet.

HollyFrontier: P/FCF: 5.95 P/B: 1.13 ROE: 18.10%
Marathon Petroleum: P/FCF: 11 P/B: 0.95 ROE: 11%
Valero: P/FCF: 8.78 P/B: 1.5 ROE: 12,9%
PBF: P/FCF: 5.04 P/B: 1.0 ROE: 11,6%

4 Likes

Takk for svar. Enig, denne kan forholde seg billig for alltid. Rabatten har vært nogenlunde stabil siden notering.
Marathon ser veldig interessant ut. Skal sette meg ned å lese litt nå.
Utrolig spennende tider for verdi-aksjer. Koser meg om dagen :slight_smile:
Bra det kommer noe feriepenger snart, for nå er jeg så og si full investert, og trenger cash. :cowboy_hat_face:

1 Like

@aksjefokus, Aker ASA må vel begynne å nærme seg et bra kjøp nå.

2 Likes

Veldig mye olje begynner å se attraktivt ut igjen, og er en sektor som helt klart out-of-favour. Som nevnt ovenfor så er raffineriene helt glemt av Mr. Market for øyeblikket. ESG får all oppmerksomhet. Verdsettelsen i Beyond Meat er Beyond Stupid, bare for å ta ett eksempel.

Av de store solide rene oljeprodusentene ville jeg nok holdt meg til disse:
Aker ASA - Her vil det bli en god kontantstrøm når Johan Sverdrup kommer i prod gitt dagens oljepris på $60+.
Exxon
Equinor
Royal Dutch Shell

Jeg har ingen rene olje aksjer, men har Subsea 7 og Marathon Petroleum i tillegg til Hunter Group.
Både Hunter og Okeanis ser forøvrig billige ut på P/NAV med 20-25% rabatt og hele 50% lavere verdsatt sammenliknet med Frontline.

6 Likes

Hva tenker du om Exxon sin planlagte NorgesExit og følgende det får for selskapet?

1 Like

Usikker, men Exxon har historisk vært en av de oljeselskapene som har hatt høyest avkastning på egenkapitalen. Vil anta at de har andre felt og satsninger som vil være mer profitable enn feltene på norsk sokkel.

1 Like

Gjeldsmarkedet er åpenbart ikke like bekymret for kjøpesenter-døden.
Økte i OLT idag.

http://www.globenewswire.com/news-release/2019/06/24/1873236/0/en/Klépierre-KLÉPIERRE-PLACES-600-MILLION-11-YEAR-BOND-AT-A-0-625-COUPON.html?culture=fr-ca

1 Like

3 Likes

Noterer meg at også GS mener at MPC potensielt er et bra value spill…

https://www.nasdaq.com/article/goldman-sachs-5-special-value-stocks-to-buy-now-cm1170743

3 Likes

Hva er dine tanker om å investere i selskaper som Wells fargo som ble tatt for å lage millioner av falske kontoer?

I Wells-Fargo så det ut som et incentiv problem lenger ned i organisasjonen som var problemet, dette skal være ryddet opp i.

Jeg har ingen problemer med å investere i selskaper med midlertidige problemer, snarere tvert i mot. Det er ofte når det er hick-ups som gjør at du kan få selskap på tilbud. Jeg f. eks gjort dette i Facebook. Den ser ikke ut som en “value” aksje på overflaten, om man ser på lav p/e eller p/b, men den er en undervurdert og underpriset i forhold til deres inntjeningsevne på grunn av at selskapet blant annet har vært slepphendt med brukerdata.

Når det gjelder bank synes jeg Pareto Bank ser enda bedre ut.

WFC:
P/E 10 P/B 1.2 ROE: 11.8

PARB:
P/E 6.5 P/B 0.83 ROE 14.2%

3 Likes

Mens man er inne på Wells Fargo ville jeg sjekket ut Danske Bank. Ser attraktiv ut etter deres siste skandaler

Ja det er et godt poeng om det er midlertidige problemer og ikke et kultur problem. Klart det kan jo være vanskelig å vite for utenforstående.

Hei.
En av mine porteføljestrategier er kvantitativ verdi screening med kvalitativ plukking. Ideen stammer fra boken “What works on Wallstreet” av James P. O’Shaughnessy. Jeg skrev litt om strategiens prinsipp her.

Basert på eget innlegg, laget jeg senere en stockscreener som plukker aksjer blant alle Nordens 800-et etter annet aksjer. For alle disse aksjene henter jeg P/E, P/S, utbytte og P/B. Deretter rangerer jeg hver av dem etter prosent slik at den billigste får 100 % score, den dyreste 0 %. Dette gjøres for hver av de fire nevnte verdifaktorene. Så summeres verdiene i en kompositt som så igjen rangeres slik at den billigste aksjen får en verdikomposittscore der den billigste får 100%. Så lister jeg ut de 10 % billigste aksjene i Norden rangert på 6 måneders momentum.

Jeg har brukt denne listen som snarvei for å finne verdi investeringer. Jeg ser blant annet nå at Equinor (som er nevnt i innlegg like over) har en verdikomposittscore på 92,2 %. Det er svært bra for et så stort og stabilt selskap. Min aksjeportefølje består i hovedsak av aksjer fra denne listen.

Lista kan noen ganger være litt ustabil, og dataene bør ikke stoles blindt på. Bruk den eventuelt med forsiktighet. Selv tar jeg alltid en kvalitativ vurdering i tillegg til den kvantitative.

6 Likes

Starbreeze?? Det var et navn jeg IKKE forventet å finne på en liste over verdi aksjer.