Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdi-tråden

Ja… Det er feil…
Lista henter data fra Nordnet. Noen ganger forsvinner “Finansiell informasjon” fra sidene deres, og da blir lista helt feil - selvfølgelig.

Nøkkeltallene for Equinor er nå for eksempel null for alt. Ser ut til at hele Norge er rammet. Da kan du glemme lista inntil Nordnet sine data kommer tilbake.

4 Likes

Nå er finansiell informasjon på plass hos Nordnet, så da virker lista igjen.

9 Likes

Kul liste!. Hvordan sørger du for at selskapet som Starbreeze ikke havner på kjøpslisten din ( siden risikoen der er astronomisk).

Lista genereres som sagt kun kvantitativt. Dvs. ved automatisk datainnsamling av nøkkeltall, kurser og avkastningstall. Prinsippet shit in shit out, gjelder selvsagt. I går hadde Nordnet feil i sine datasett, noe som førte til at lista ble helt feil. Hvis Starbreeze kvantitativt skulle fremstå billig, så havner den på lista. Data diskriminerer ikke :slight_smile:

Mange tenker nok primært på P/E og P/B, men jeg har også P/S og utbytte inne. P/S vektes likt som P/E, noe jeg har gode historiske grunner til å gjøre også. Historisk har ikke P/S vært dårligere enn P/E. Faktisk vil jeg hevde at P/B kanskje burde vært vektet lavere, for den faktoren har prestert svært dårlig i ekstremt lange tider.

Jeg skulle ønske jeg kunne fått inn EBITDA/EV (enterprice value) og P/CF (cash flow). De faktorene presterer svært bra, og gir dessuten en god sikring mot for høy gjeldsgrad. Det er noe av det jeg ser etter i den kvalitative vurderingen, men hadde jeg hatt dataene tilgjengelig, kunne de faktisk vært med i lista.

5 Likes

Hvor lang tidshorisont har du når du plukker aksjer fra lista di?

En ting jeg har merket meg er at for svenske selskaper så kan p/s blåses opp vha aktivering av utviklingskostnader, er det noe du tar hensyn til?

Et kjøp gir jeg normalt ett år. Hvis aksjen fortsatt er på lista etter ett år, beholder jeg den ett til. Skulle den falle ut fordi den er blitt dyrere, så selger jeg.

Lista har til nå ikke bidratt til fantastisk avkastning. Jeg har ca. markedsavkastning (usikker fordi porteføljen inneholder fond og momentum aksjer også). Dog har jeg stor tro på strategien på sikt. Den hjelper meg uansett til å finne verdi-case.

5 Likes

Jeg er mest sannsynlig helt blåst, men må spør uansett fordi denne virket veldig bra :slight_smile: Hva er kravet for å komme på lista? er det topp 100 eller noe?
Jeg klarer heller ikke bestemme meg helt hva de ulike tingene øverst betyr? Max av kurs er typisk hva det høyeste kursen har vært i løpet av året?
Max av utbyttegrad? :slight_smile: Takk for hjelp :star_struck: Mulig jeg må ha meg en kopp til med kaffi

Kan du ikke også bruke kilder som proff.no eller purehelp.no - ihvertfall for norske selskap. Der finnes jo langt mer data. Vet ikke hvor ofte info hos Nordnet oppdateres oftere enn årsregnskap?

Ville brukt Reuters eller Factset, om du har tilgang. Det er tilnærmet like bra som Bloomberg på mange områder.

1 Like

Morsomt å se noen andre enn @aksjefokus med verdifokus @Kaifus. :ok_hand:

Ser at Elkem er på listen, men her har de jo guidet dårligere inntekter. Det kan fortsatt være et godt kjøp, mangler vel først og fremst handelsavtale mellom Kina og USA. Det kommer jo til å komme. :thinking:

1 Like

Hei @kaei
Utgangspunktet for lista er dette:

P/E (pris i forhold til inntjening)
P/B (pris i forhold til bokført egenkapital)
P/S (pris i forhold til salg)
Utbytte/pris (hvor mye du får i utbytte i prosent av aksjekursen)

Hver av disse fire “faktorene” vektes likt og danner til sammen en verdikompositt. Denne regnes automatisk ut for alle de 800-et eller annet aksjene i Norden. Listen jeg har gitt dere link til er resultatet av de 10 % beste aksjene i Norden sortert etter 6 måneders avkastning. Verdi ranken helt til høyre viser hvem som er billigst målt på min verdikompositt. Da er det slik at den billigste aksjen i Norden får 100 %, den dyreste 0 % (listen viser bare 100 % - 90 %). I tillegg vises alle nøkkeltallene som ligger til grunn for verdikompositten slik at vi som benytter listen kan kontrollere de (noe man absolutt bør gjøre).

Det at det står “MAX av”, er egentlig bare dårlig pedagogikk. Det betyr ingenting, men kom vel automatisk (tror jeg) fra pivotinnstillingene i google spreadsheet.

Jeg er ingen programmerer. Dette er det mest avanserte jeg har fått til av datainnsamling. Kanskje noen blir inspirert til å lage en bedre liste og er villige til å dele den? Det hadde jo vært fantastisk :slight_smile:

@mtryfoss og @aksjefokus: Jeg ønsker å hente data fra et sted, og jeg mener hele Norden bør være et minimum. Bare OSEBX blir for snevert. Jeg blir nødt til å gjenskape lista snart, for Nordnet stenger etter hvert de gamle sidene. Jeg har ikke fått til å hente data fra de nye sidene ennå. Hvis dere er på sporet av noe som kan fungere, så si gjerne ifra, men som sagt. Jeg er ingen programmerer.

@Christian. Takk for det. Jeg og Aksjefokus har nok en del felles tanker om aksjemarkedet ja. Setter stor pris på hans tweets og øvrige skriverier. Porteføljen min inneholder mye fra lista ovenfor - ikke minst Elkem.

5 Likes

Har tydeligvis direktelinje til Warren Buffet :joy::joy::joy::joy:

8 Likes

Veldig mye bra i presentasjonene fra US Value Panel: Ben Graham VI

-http://cfany.gallery.video/cfabrazil/detail/videos/most-recent/video/6053549326001/william-nygren-cfa---us-value-panel:-ben-graham-vi?autoStart=false

-http://cfany.gallery.video/cfabrazil/detail/videos/most-recent/video/6053551930001/bob-robotti---us-value-panel:-ben-graham-vi?autoStart=false&sort_by=PUBLISH_DATE:DESC

Jeg er veldig klar over at noe av dette er relativt teknisk for de som ikke har en økonomisk bakgrunn, men fyr av spørsmål så skal jeg prøve å besvare det etter beste evne.

Edit:

Kom faktisk over Subsea 7 i den ene presentasjonen, og det er ingen tvil om at Subsea 7 er selve definisjonen av deep-value.

3 Likes

Sitter og vurderer noen gruveselskaper, men er litt usikker på hva som bør vurderes da det er en ny sektor for meg. Noen som har en idé om hva som bør vektlegges utover gjeldsgrad, break-even, råvarepris og porteføljen av råvarer? P/B, P/S, ROE, ROA?

Kom over Largo Resources (TX:LGO) som så interessant ut ved første øyekast, men jeg vet så lite om gruvedrift (og ikke minst Vanadium) at det liksågreit kan være en value trap.

Det er får bransjer hvor det er lettere å tape penger enn i gruvedrift… Stay away er mitt råd.

Blir nok lagt på hylla en stund, iallfall til jeg har fått ned risikoen i porteføljen. Fort gjort å se seg blind på screenere!

Jeg screener mye, men utelater veldig mye på grunn av manglende kompetanse om forskjellige industrier. I tillegg prøver jeg å holde meg til selskaper på OSE, og om jeg beveger meg til USA så skal jeg ha god kjennskap til industri og selskap.

3 Likes

Fornuftig. Min innfallsvinkel er å lære mer om en sektor, industri, selskap og/eller marked når jeg finner noe som virker tiltalende. Da kan jeg i det minste si at jeg har lært noe om jeg går på en smell :upside_down_face:

3 Likes

Mulig dette blir dobbeltpost, men den helsikes lasagnen blir aldri ferdig. Blir jo så mye dødtid si.

Et selskap jeg følger nøye om dagen er Central Puerto (NYSE:CEPU). LatAm er en spennende region å titte i om dagen, spesielt for de som er opptatt av fornybar energi. Regionen har mindre olje og kull enn resten av verden, hvor konsekvensen er at fornybart ofte lønner seg. Central Puerto er et privat energiselskap som har 17% av den private kraftproduksjonen i Argentina. Tidligere i år var det noe blest rundt Pampa Energia som er en relativt god sammenligning med CP.

Selskapet handles svært billig i mine øyne, både historisk og sammenlignet med peers. EPS ligger på 4 og aksjen handles til rett over 9 - som et eksempel. For å danne seg et bilde kan en jo ta en titt her for eksempel. Note: Tallene her avviker noe fra de jeg hadde før. Bør ikke sluke det rått, liksom.

Alt miljø er jo veldig poppis for tiden og syns mange selskaper har helt ublu vurderinger. Rundt omkring i verden ser det litt bedre ut. PE et sted mellom 2 og 5, høy ROE og ROA, samtidig som det ventes dugelig vekst gjør det til et interessant case.

Det sagt er det mye risiko involvert. Argentina har slitt økonomisk lenge og står nå ovenfor et presidentvalg i oktober. Den sittende presidenten, Macri, er relativt godt likt av markedet. Opposisjonskanditaten, Fernandez, som satt i regjering sammen med forløperen til Macri er det større usikkerhet rundt. Jeg skal ikke si at jeg er en ekspert på argentinsk politikk, men det er tydelig at markedet responderer godt på nyheter som er positive for Macri og vice versa. Noen måneder før presidentvalget er det dødt løp i pol’en, men selv om Macri skulle vinne er økonomien fortsatt dårlig - noe den har vært de siste…tja, 10 - 20 - 30 årene? Ingen garanti for at en noensinne får låst opp verdien i aksjen, samtidig må en nok forvente seg volatilitet (iallfall frem til presidentvalget)

Har vel skjønt såpass at det ikke er så mange risikoaverse her, så det kan jo være verdt en ekstra titt :nerd_face:

1 Like

Om du vil lære mer om en bransje, gå på Amazon og kjøp en bok om bransjen eller industrien. Det er mitt tips. Ett annet tips som jeg stadig får av en investor venn når jeg spør om noe er “Business is local” Det er så sant… Det finnes plently av case med lav P/E, P/B også på OSE.

Pareto Bank
Subsea 7 - Kanskje DEN billigste i hele indeksen om du ser på “normal” earnings power gjennom en hel syklus. Det er åpenbart at det har vært mye outflow fra fond som tar veien inn i ESG. I tillegg til lav prising er risikoen i Subsea 7 nå veldig liten. Jeg vil nesten si at det nesten ikke er risiko på nedsiden, om du er likvid og kan sitte gjennom. Subsea 7 har investment grade rating og prises på børs som et konkursbo. Forstå det den som kan.

Norsk Hydro - Billig, out of favour, glemt…
I tillegg er det enkelt å finne ut om ledelsen er god når du sitter her hjemme. Det er vesentlig vanskeligere med selskaper i Argentina eller andre steder.

Veldig mye oljerelatert er helt out of favour.

4 Likes