Mulig dette blir dobbeltpost, men den helsikes lasagnen blir aldri ferdig. Blir jo så mye dødtid si.
Et selskap jeg følger nøye om dagen er Central Puerto (NYSE:CEPU). LatAm er en spennende region å titte i om dagen, spesielt for de som er opptatt av fornybar energi. Regionen har mindre olje og kull enn resten av verden, hvor konsekvensen er at fornybart ofte lønner seg. Central Puerto er et privat energiselskap som har 17% av den private kraftproduksjonen i Argentina. Tidligere i år var det noe blest rundt Pampa Energia som er en relativt god sammenligning med CP.
Selskapet handles svært billig i mine øyne, både historisk og sammenlignet med peers. EPS ligger på 4 og aksjen handles til rett over 9 - som et eksempel. For å danne seg et bilde kan en jo ta en titt her for eksempel. Note: Tallene her avviker noe fra de jeg hadde før. Bør ikke sluke det rått, liksom.
Alt miljø er jo veldig poppis for tiden og syns mange selskaper har helt ublu vurderinger. Rundt omkring i verden ser det litt bedre ut. PE et sted mellom 2 og 5, høy ROE og ROA, samtidig som det ventes dugelig vekst gjør det til et interessant case.
Det sagt er det mye risiko involvert. Argentina har slitt økonomisk lenge og står nå ovenfor et presidentvalg i oktober. Den sittende presidenten, Macri, er relativt godt likt av markedet. Opposisjonskanditaten, Fernandez, som satt i regjering sammen med forløperen til Macri er det større usikkerhet rundt. Jeg skal ikke si at jeg er en ekspert på argentinsk politikk, men det er tydelig at markedet responderer godt på nyheter som er positive for Macri og vice versa. Noen måneder før presidentvalget er det dødt løp i pol’en, men selv om Macri skulle vinne er økonomien fortsatt dårlig - noe den har vært de siste…tja, 10 - 20 - 30 årene? Ingen garanti for at en noensinne får låst opp verdien i aksjen, samtidig må en nok forvente seg volatilitet (iallfall frem til presidentvalget)
Har vel skjønt såpass at det ikke er så mange risikoaverse her, så det kan jo være verdt en ekstra titt