Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Flaggemelding - BGBIO

Statens Direkte Økonomiske Engasjement, avdeling biotek?

Spekulasjon eller fakta?

Det var en spøk, staten har lenge vært nest største eier i BGBIO via Investinor, statens eget venture investerinsselskap. Underselskapet Investinor Direkte ga meg assosiasjoner til SDØE.

2 Likes

MicroRNA 34a–AXL Axis Regulates Vasculogenic Mimicry Formation in Breast Cancer Cells

Received: 13 November 2020 / Accepted: 18 December 2020 / Published: 23 December 2020
https://www.mdpi.com/2073-4425/12/1/9 (DOI)

Vasculogenic mimicry (VM) refers to the formation of vessel-like structures by tumor cells, which can contribute to tumor neovascularization, and is closely related to metastasis and a poor prognosis. Here, we report a novel function of AXL receptor tyrosine kinase (AXL) in the regulation of VM formation in breast cancer cells. MDA-MB-231 cells exhibited VM formation on Matrigel cultures, whereas MCF-7 cells did not. Moreover, AXL expression was positively correlated with VM formation. Pharmacological inhibition or AXL knockdown strongly suppressed VM formation in MDA-MB-231 cells, whereas the overexpression of AXL in MCF-7 cells promoted VM formation. […] These results identify a miR-34a–AXL axis that is critical for the regulation of VM formation and may serve as a therapeutic target to inhibit tumor neovascularization.

To further investigate the role of AXL in VM formation, MDA-MB-231 breast cancer cells were treated with varying concentrations of R428, an AXL inhibitor, and its effects on VM formation were observed. All concentrations of R428 significantly inhibited VM formation (Figure 2D). Altogether, AXL inhibition was sufficient to abolish VM formation ability, suggesting the important role of AXL in this process.

We found that AXL knockdown caused a significant decrease in the invasion and migration of MDA-MB-231 breast cancer cells (Figure 3A,B). In addition, AXL inhibition by R428 decreased the motility of MDA-MB-231 cells (Figure 3C). These results suggest AXL is associated with invasiveness and VM ability of MDA-MB- 231 cells.

In conclusion, we show that the modulation of AXL expression via miR-34a can manipulate VM formation and aggressiveness in breast cancer cells. These findings provide a basis for overcoming the limitations of existing cancer therapies and developing new therapies.

(Bemcentinib, also known as BGB324 or R428)

37 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Mykle (242 likes)
  1. @HeldigFyr (129 likes)
  1. @BioMed (115 likes)

Resten av topp 10:

  1. @BillyP (112 likes)

  2. @eiken (111 likes)

  3. @Londonmannen (102 likes)

  4. @alfred_e_neuman (101 likes)

  5. @Savepig (98 likes)

  6. @Ekornet (92 likes)

  7. @Hfyh (90 likes)

Gratulerer!

DATA MONITORING COMMITTEE RECOMMENDS CONTINUATION OF BERGENBIO’S BGBC020 TRIAL ASSESSING BEMCENTINIB IN COVID-19 PATIENTS

16 Likes

Dette var gode nyheter på en mandags morgen. Som flere her inne har påpekt før, de hadde stoppet denne studien viss de ikke hadde sett forbedring hos pasientene.

4 Likes

Det eneste man kan lese ut av denne mld er at safety ser ok ut foreløpig…

6 Likes

Enig - dette visste vi, ser meldingen som helt neutral. Men hva kan vi ellers lese ut av meldingen her? Hvor mange pasienter pleier være inkludert i studier når SRC ser på data? 15%, 25%, 30% ?

1 Like

No safety concerns er jo hva di fleste her har fått med seg, men fortsatt et bra stikk til dem som måtte tvile på det.

1 Like

Så du leser ikke mellom linjene at produktet har effekt og derfor fortsetter vi istedenfor å “pull the plug”?

2 Likes

Jeg leser at dette tar utrolig lang tid dersom vi ikke har kommet lenger enn å kjøre safety-kohort. Men jeg håper jeg tar feil.

2 Likes

Enig. Kan ikke huske at de har nevnt noe om safety cohort og nødvendighet av IDMC-vurdering i det hele tatt for denne studien. Mulig det er bare et forhåndsavtalt IDMC-møte og at dette er det eneste de kunne skrive i møtereferatet så langt. Hadde virkelig ikke trodd at de skulle rekke å kjøre en interim safetyvurdering før de hadde rekruttert 60 pasienter.

Nå vil det være pussig dersom man siden oktober 2020 har medisinert covid-19 pasienter og kun studert safety. Man kan vel være rimelig sikker på at man også har sett på effekten mot covid-19. Men dagens melding bekrefter at safety er på plass.

Jeg har ingen tro på at vi skal vente like lenge på melding om effekt. Det jeg derimot er sikker på er at dersom man hadde opplevd null effekt, så ville studien nå være stoppet.

Derfor tror jeg nok at en melding om effekt kan være snublende nær. I første omgang vil vi trolig se Bemcentinib bli videreført til fase 3 i Accord. Det i seg selv burde sende sterke signaler inn i investormiljøet om hva som er på gang.

Ha en fin fin dag! Billigsalget går raskt mot slutten.

9 Likes

Hvordan kan du si det? Det har aldri vært sagt av Bergenbio at det har vært aktuelt.

For Accord er historien annerledes. De kaster ut medikament uten effekt relativt raskt.

1 Like

The iDMC will continue to assess the safety data and critical efficacy endpoints
of the trial, as it progresses.

Safety ok, og de ser effekt er min klare tolkning.

5 Likes

For meg er dette nøytral+. Viktig milepæl.
Det pleier å være nærmere 15% inkludert enn de 2 andre alternativene ved safetyvurdering

men det studiet her er vel rett på et registeringsstudie i utlandet. basert på protokoll fra studien i england. Så kan vel være at safetycohorten har vært enten tillatt eller påkrevd forholdsmessig større en vanlig? Mye nytt som skjer nå for tiden

1 Like

Vel, såvidt meg bekjent er det samme medisinen de benytter i Accord som i SA/India. Jeg antar at det siden FPD er behandlet en del pasienter. I India/SA tilstrekkelig til å fastslå at safety er på plass.

Jeg tror ikke at det kun er safety man har studert på de behandlede pasientene. Jeg er rimelig sikker på at også effekten mot covid-19 er blitt behørig registrert.

Av det trekker jeg den konklusjon at dersom de har behandlet nok pasienter til å fastslå safety av Bemcentinib, så vil de også ha nok data til å se og Bemcentinib gir noen som helst effekt mot covid-19. og jeg har ingen tro på at verken de ansvarlige for Accord eller BgBio selv vikle fortsette å bruke tid og ressurser, langt mindre bedra pasientene, dersom det hittil ikke var registrert positiv effekt på de behandlede pasientene.

Jeg har ingen dokumentert bekreftelse, men forsøker bare å tenke en smule logisk. Ikke alltid man trenger dokumentasjon for å trekke korrekt konklusjon. Det tror jeg gjelder i dette tilfellet.

Er du uenig så gi meg gjerne argumentasjon hvorfor legene kun skulle fokusere på safety og altså ignorere effekte mot covid-19 på de allerede behandlede pasientene. Og gi meg også rasjonalitet for hvorfor studiene skal fortsette dersom ingen effekt mot covid-19 er observert. Det henger jo ikke på greip. Eller?

8 Likes

IDMC svarer på følgende spm:

  1. Ser vi negative bieffekter i et større omfang enn forventet? Svaret er nei.

  2. Kan vi konkludere ut fra tilgjengelige data at effekten er negativ? Svaret er nei.

  3. Kan vi konkludere ut fra tilgjengelige data at effekten er positiv. Svaret er også nei.

Anbefaling: Fortsett å samle data.

6 Likes