Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

However, there may be a silver lining, as the same LZTR1 mutations could serve as biomarkers, indicating that EGFR and AXL inhibitors might be effective treatments in some patients.

LZTR1 mutations play a significant role in many tumors, including lung, glioblastoma, breast, colon, esophageal, and others.

The researchers also found that LZTR1 loss can make tumors more vulnerable to treatment, indicating that the protein could be a valuable biomarker, distinguishing which patients might respond well to EGFR/AXL inhibition. There are a number of these inhibitors in current use and in clinical trials.

The first step will be developing a biomarker test to detect LZTR1 mutations.

“We need to identify the patients who have LZTR1 alterations, because those are the people according to our study, who could benefit from EGFR/AXL inhibition,” said Dr. Lasorella.

Se også: LZTR1 mutation mediates oncogenesis through stabilization of EGFR and AXL | Cancer Discovery | American Association for Cancer Research

Selv om BerGenBio har sin egen biomarker-test som de utvikler, kan jeg ikke skjønne annet enn at dersom andre også lykkes med å utvikle en test, burde det kunne være til stor nytte for BerGenBio.

5 Likes

ADC Therapeutics er på ukentlig biopharma watchlist denne uken!

ELI5 pls?

Denne ble publisert i begynnelsen av november, men jeg fant den ikke før nå. Jeg tok et søk på TI, og kan ikke se at den har vært publisert før.

At R428 kan vise seg å hemme “m6A-modification”, og at “m6A writer METTL3” og “m6A methylation” kan være bidragsytende til R428 sin antikreft-effekt, er helt nytt for meg, og derfor veldig interessant (selv om det er høyt over mitt kunnskapsnivå å forstå).

Jeg legger ved noen utdrag, men den interesserte burde i stedet lese hele artikkelen (R428 = bemcentinib):

Her er siste halvdel av abstract:

Comparative analysis of these m6A-related DEGs with Connectivity Map signatures highlight potential m6A-targeted drugs. Among them, we experimentally verified the inhibitory effects of AZ628 on the proliferation of human breast cancer cell lines and R428 on the proliferation of human melanoma cell lines. Both drugs can significantly reduce the cellular level of m6A modification. These results suggest an m6A-related new target pathway by AZ628 and R428 and provide new candidate m6A-related drugs that inhibit cancer cell proliferation.

Her er kort utdrag fra overskriften “3.5. R428 Inhibits A375 Cell Proliferation and Reduces Cellular m6A Methylaiton”:

…, and the amount of m6A modification in the experimental group was also significantly decreased (Figure 4E), suggesting that R428 may play an anticancer effect by inhibiting m6A modification.

Her er utdrag fra andre avsnitt under overskriften “4. Discussion”:

For the drug predictions verified in this study, R428 is an inhibitor of Axl, a receptor tyrosine kinase (RTK) which is widely distributed in epithelial, mesenchymal and hematopoietic cell lines [30,31]. Axl can interact with the growth arrest specific protein 6 and promote cell proliferation but suppress apoptosis [32]. R428 plays a significant anticancer effect by inhibiting Axl; however, according to our study, the m6A writer METTL3 and m6A methylation may also contribute to the effect of R428. We observed a significant reduction of cellular m6A level as well as the protein expression of the m6A writer METTL3, which also provides a new way to explain the anticancer effect of R428.

6 Likes

«Charlotte Allerton, Pfizer’s chief scientific officer, said COVID-19 has “the potential to remain a global health concern for years to come”.»

2 Likes

Triggerliste/hendelser (sortert nyeste først):

1: Tidspunkt: Når som helst. Hva: Melding om ny indikasjon innen luftveisinfeksjoner og samarbeid med “key opinion leader” pluss prekliniske data fra dette: Ref 1: BerGenBio webcast Q2 2022 transcript: “And also additional data on respiratory infections through collaborations that we will soon announce.” Ref 2: BerGenBio webcast Q3 2022, QA: “We will soon announce the collaboration” Ref 3: Tekinvestor @PankPinter: “Vi jobber nå med å signere et pre-klinisk samarbeid med en key opinion leader innenfor infeksjons sykdommer.”

(Spekulasjon om indikasjon punkt 1: Kan det være RSV (respiratory syncytial virus infection)? Det finnes masse data i forskningsartikler på nett som viser at hemming av AXL har noe for seg i RSV.)

(Spekulasjon om hvem er “Key opinion leader” punkt 1: Ref: Tekinvestor @Matadoren: “Bavarian Nordic A/S er mitt tips.”)

2: Tidspunkt: Når som helst. Hva: Melding om utlisensiering av tilvestamab; Arbeid med avtale om utlisensiering av tilvestamab er “initiated”. Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 4: “Partnership outreach for our AXL mAb tilvestamab initiated”

(Spekulasjon om upfront payment punkt 2: Jeg vil tro at det kan bli en “upfront payment” på en slik avtale fordi det har skjedd tidligere. Jeg søkte opp info om hva BerGenBio måtte betale Rigel i upfront payment for bemcentinib i 2011, og det var en halv million dollar. Ref: Rigel Quarterly report pursuant to Section 13 or 15(d) “BerGenBio is required to pay us an upfront payment of $500,000 within 30 days from the effective date of the agreement.”)

3: Tidspunkt: Når som helst (Q4 2022). Hva: Melding om første pasient dosert i 1L STK11m NSCLC fase 1b/2a: Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 18 “planning for first patient in Q4 2022”

4: Tidspunkt: 15. desember 2022 kl. 09:00. Hva: BerGenBio skal delta på “DNB Nordic Healthcare Conference 2022” i kategorien “DNB Markets Sessions”, Martin Olin skal ha presentasjonen. Live video blir tilgjengelig. Ref: Tekinvestor @WW3BULLBEAR.

5: Tidspunkt: 2022/2023. Hva: Bjørn Tore Gjertsen group forbereder publisering av et omfattende forskningsprosjekt om AXL-hemming med bemcentinib i AML. Ref: Tekinvestor @WW3BULLBEAR “The group is preparing publications of several extensive research projects in 2022 and 2023. This includes the study of the AXL inhibitor bemcentinib in acute myeloid leukemia”

6: Tidspunkt: Når som helst (sannsynligvis i 2023). Hva: Melding om innvilget patent; BerGenBio sin patentsøknad relatert til bemcentinib for covid-19 gikk inn i “National phase” 10. november 2022, dette er det aller siste trinnet i prosessen med å behandle søknaden. Merk i tillegg at patentet, dersom det blir innvilget, ser ut til å gi BerGenBio enerett på AXL-hemming som behandling av pasienter med covid-19. Ref 1: Tekinvestor @WW3BULLBEAR, Ref 2: Tekinvestor @WW3BULLBEAR, Ref 3: Tekinvestor @Roc, Ref 4: Tekinvstor @WW3BULLBEAR

7: Tidspunkt: Første halvdel 2023 (1H 2023). Hva: Melding om data fra studien med bemcentinib for Glioblastoma-pasienter som gjennomgår operasjon. Studien ser ut til å være ferdig rekruttert pga status er “Active, not recruiting”. Interim data fra i fjor viste gode resultater. Ref 1: clinicaltrials.gov “Estimated Primary Completion Date: April 30, 2023” Ref 2: Interim data analyse

8: Tidspunkt: Første halvdel av 2023 (H1 2023). Hva: Final data fra BGBC003 (relapsed/refractory AML) og data fra BGBC008 (2L NSCLC), BGBC008 underbygger nytte for STK11m-pasienter. Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 4, 8 og 30 “Results to be reported in first part of H1 2023”, “clinical data (BGBC008*) support benefit in STK11m patients”, “BGBC008 final data (H1 2023)”

9: Tidspunkt: Første halvdel av 2023 (H1 2023). Hva: Ytterlig prekliniske data for STK11m: Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 30 “Additional pre-clinical data on STK11m (H1 2023)”

10: Tidspunkt: Andre halvdel av 2023 (H2 2023). Hva: Data fra 1L STK11m NSCLC fase 1b: Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 18 og 30 “Data from Ph 1b expected to be available 2H23”, “Ph 1b data (H2 2023)”

11: Tidspunkt: Andre halvdel av 2023 (H2 2023). Hva: Oppstart 1L NSCLC/STK11m fase 2a. Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 30 “Initiation of Ph 2a (H2 2023)”

12: Tidspunkt: Andre halvdel 2023 (H2 2023). Hva: Data fra EU-SolidACT fase 2b. Ref: BerGenBio Q3 report 2022, side 30 “Phase 2b (EU-SolidAct) data (H2 2023)”

Har jeg glemt noe? Si fra! (Edit: Punkt 5 lå på feil plassering og er flyttet opp og blitt til punkt 3.)

Edit: Jeg glemte å ta med denne presentasjonen på ASH førstkommende lørdag. Usikker på om den blir børsmeldt, da det ikke er selskapet selv som presenterer. Men burde være mulig: BergenBio - Småprat (BGBIO) - #6439 av WW3BULLBEAR

17 Likes

Her er lenke til alle stillinger fra BerGenBio hos PharmiWeb, på samme sted kan du abonnere på varsler om nye stillinger fra BerGenBio: Jobs with BerGenBio

2 Likes

Fra dagens notis i VG: FHI: Uforutsigbar Coronasituasjon – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Ifølge FHI øker nå epidemiene av covid-19, influensa og RSV-infeksjoner.

Er det ingen med mer erfaring/kunnskap på området enn meg, som har meninger å dele om sannsynligheten for at det satses på RSV i ny indikasjon som er på vei?

Helt ærlig som en klinikker hadde ikke tenkt på den før leste din post! For meg er RSV infeksjon en selvbegrenset sykdom uten sekveller med lav mortalitet, med mindre har man grunnsykdom eller er under to alder.

Sjekket databaser og fant dette (mai-22). Derfor blir ikke overrasket dersom Bem. blir forsøkt på RSV. Bem. fortsetter å overraske :nerd_face:

« Here we show that Axl functions as a suppressor of antiviral response during RSV infection. Knockdown of Axl expression in human cells resulted in cell resistance to RSV infection, although the treatment did not significantly affect RSV binding or cell entry. Mice deficient in Axl showed resistance to RSV infection, including reduction in viral load and in pulmonary injury. Although T lymphocyte and macrophage infiltration was reduced, more IFN-γ–producing cells were present in BAL fluid in Axl −/− mice. Fewer alternatively activated alveolar macrophages were found in the lungs of Axl−/− mice. Axl −/− mouse embryonic fibroblasts and siRNA-treated human cells had more robust IFN-β and IFN-stimulated gene induction of antiviral genes.The results suggest that Axl, independent of being a virus entry receptor of RSV infection, negatively regulates IFN signaling to modulate host antiviral response against RSV infection.»

https://www.atsjournals.org/doi/abs/10.1165/rcmb.2021-0362OC

4 Likes

Takk for svar. Det er så kjedelig å prate med seg selv. :slight_smile: Her er en tilfeldig jeg fant (ganske gammel), men jeg har ikke gjort skikkelig søk enda, tror det er endel mer å finne:

During primary respiratory syncytial virus (RSV) infection, anti-Axl mAb treatment significantly increased the number of IFN-γ-producing T cells and NK cells and significantly suppressed RSV replication and whole lung levels of IL-4 and IL-13.

Taken together, these results demonstrate that Axl modulates the pulmonary immune response during viral and/or allergic pathology, and they also suggest that targeting this TAM receptor might provide a novel therapeutic approach in these infectious diseases.

Greia er at Olin har sagt at det er luftveisinfeksjoner det er snakk om når det gjelder det nye samarbeidet som skal annonseres. Og det er derfor jeg har sett på RSV, for hva annet kan det være? (Edit: Byttet ut lenken med en som lenker til originalen.)

Edit 2: Tok et veldig kjapt søk (har altså ikke sjekket nøyere enn dette), og fant følgende: Symptoms and Care of RSV (Respiratory Syncytial Virus) | CDC

There is no specific treatment for RSV infection, though researchers are working to develop vaccines and antivirals (medicines that fight viruses).

4 Likes

Alt er relativt. RS virusinfeksjon er en hovedgrunn til mortalitet hos barn i vår del av verden, er en hovedårsak til sykehusinnleggelse hos barn og de som får infeksjon tidlig i livet har 2-12 ggr økt sannsynlighet for å få astma og andre luftveissekveler.

Via rutinemessig søk, ser jeg nå at BerGenBio er kunde hos Brand Institute/DSI, både i forbindelse med bemcentinib og tilvestamab. Kunne ønske jeg visste detaljene rundt oppdragene og om de er ferdige eller pågående.

Brand Institute is the global leader in brand name and identity development. We provide a broad portfolio of branding and naming-related services, including name development, trademark searches, market research, regulatory services, and visual identity solutions. Ref: About – Brand Institute

Drug Safety Institute (DSI) is a wholly-owned subsidiary of Brand Institute. DSI provides a portfolio of industry-leading guidance pertaining to drug name safety (i.e., preventing medication errors), packaging, and labeling. Ref: DSI – Brand Institute

Skjermbilde tatt ved å velge BerGenBio i tredje nedtreksboks her : https://www.brandinstitute.com/experience/

3 Likes

Waste of money for et selskap som BGBIO. Å bruke et byrå for å navngi sine assets og profilering når man bare har runway ut neste 12 måneder er tullete. Er ikke slik at BP blir imponert av hva assetene heter. Viser at man ikke har god kostnadskontroll. Samme gjelder lederlønn på 4mill etc.

Skulle gjerne likt å se en fordeling av G&A inkl lønninger vs R&D i BergenBio.

2 Likes

Selskapet har tatt mange grep for å redusere utgiftene med sin nye fokus som er annonsert for ganske lenge siden nå, og de reduserte utgiftene ganske mye på forrige kvartalsrapport. I tillegg til det som er annonsert offentlig, har de også sagt opp avtalen med det betalte analysebyrået Edison Group.

Kun personer på innsiden av selskapet, kan ha noen mening om hvorvidt oppdragene hos Brand Institute/DSI er verdt innvesteringen, fordi personer utenfor selskapet ikke vet hva oppdragene går ut på. Dette er mer enn et marketingbyrå.

Jeg merker jeg blir i såpass dårlig humør når jeg leser slikt fra deg, etter selv å ha brukt mye tid på å lete opp informasjon som jeg deler her, at jeg angrer på at jeg kom tilbake. Jeg fatter ikke hva jeg tenkte på, da jeg begynte å poste her igjen. Det er på tide at jeg lærer å bruke tiden min mer fornuftig fremover, og det inkluderer ikke å dele informasjon på forum.

4 Likes

Fullt forståelig.

Jeg setter pris på innsatsen, og at du deler.
Jeg tar nok ikke veldig feil hvis jeg hevder det er mange med samme oppfatning.

7 Likes

I all hovedsak, det som de fleste her på forumet driver med er tolking, synsing og har formeninger basert på den informasjonen om selskap som er publicly tilgjengelig.

En av hovedproduktene Brand Institute gjør er å hjelpe selskap med å lage gode produktnavn. Dvs at en lead asset fra å hete feks XYZ678 får navnet Fukitol. Det er denne servicen jeg tolker og tror BGBIO har brukt Brand Institute har hjulpet til med dvs foreslått navnet Tilvestamab og fått dette godkjent. Dette er noe selskap fint greier selv.

Slik synsing er vel like valid som å synse at neste indikasjon skal være RSV?

Jeg bruker også mye tid på forumet her og deler endel info. Tar meg ikke like nær av at folk er kritiske til hva jeg deler. Jeg har derimot slått meg til ro med at folk har ulik formening og andres mening er like mye verdt.

1 Like

Noen som vet hvor stor kostnad det er med å bruke en slik tjeneste? Har ikke så mye kunnskap om dette, men ser ikke for meg at dette er en av de store kostnadene

Koster omtrent 500 000kr og da har du fått registrert et generisk navn hos USAN og WHO. Et slikt byrå tar lett 4 ggr den jobben.

Det er vel uansett peanuts i denne sammenheng…

Tilsvarer kostnadene for 1 år med en ansatt/konsulent og er noe man lett burde fikse selv. Spesielt med typen erfaring og lønn som BGBIO flagger de besitter. Er noe med å bruke investorpenger på det som gir mest mening - man jobber ikke i BP hvor slikt lett gjøres av byråer.

2 Likes