Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

26 representerer et viktig horisontalt nivå (fra en stund tilbake) så veldig positivt om det holder!

‎Surviving Hard Times: Preventing and Reversing Desertification, Soil Degradation, and Water Scarcity Around the World on Apple Podcasts Ny podcast med predikanten

5 Likes

Alt høres jo veldig bra ut. Nå er det bare å close noen store dealer snart så det kan bli litt fart på børs. De er vel over 50 ansatte nå så store inntekter må til. Skulle jo tro det kommer snart

2 Likes

2 Likes

Og ryktene forteller om en ny destinasjon for DCA. La oss håpe det stemmer. Altså California.
Kan ikke bekrefte det selv. Men er vil ikke usansynlig?

Hørte podcasten, mener også at OKS nevnte California og hele sør europa for den del, Spania, Frankrike, Portugal og selvsagt Afrika, ellers lite nytt ift hva vi vet.

2 Likes

I podcast sier OKS:
“let s face it - liquid natural clay, thin as water, you apply to the land and you can save 50% water and turn desert into farmin land… i mean, that sounds too good to be true”

Dette tror jeg er en av hovedgrunnene til at ting tar litt tid… mange er nok fortsatt i tvil om at dette faktisk fungerer så bra. Ved notering trodde jeg heller ikke dette var mulig, så jeg la aksjen bare i watchlist en lengre periode før det kom tegn som gjorde at jeg begynte å tro at dette faktisk var mulig.

I “Årets nyskapere” som ble delt i juni, så ble det skrevet:
“det viktige er at det høres for godt ut til å være sant, men vi har nå så mange prosjekter under beltet hvor “seeing is believing””

Når øynene går opp for folk flest om hvor stor denne techen faktisk er, så tror jeg ketchup effekten kommer!

Er det forøvrig noen som har noen formening om hvor lang tid det normalt kan ta med statlige anbudsrunder i Emiratene?

F eks Aramco er jo spennende for signal effekt, selv om King Salman prosjektet ikke er noe enormt stort område i seg selv… så det er de store statlige prosjektene jeg venter mest på. Samt green wall da :wink:

10 Likes

Også spent på når det begynner å bli dealer i USA
Tipper det er komplekst ja. De ser det funker, men så man man regne på ROI, se at det er bærekraftig og at det faktisk kan dyrke frem de riktige vekstene. Påfyll av LNC, kostnader her sett opp mot potensielle inntekter

2 Likes

I USA vil regnestykket være rimelig komplekst og tildels være avhengig av incentiver fra myndighetshold. Samtidig er det ikke vanskelig å spotte hva som er i gjære



Myndighetene ønsker altså å betale bønder for å la åkrene stå brakk. I noen av de mest produktive jordbruksområdene i verden. Samtidig er det planlagt å bruke 10-talls milliarder på gi tilskudd i bruk av vannbesparende teknologi. Mao; alt handler om å få LNC tilstrekkelig validert og mulighetene bør være gode for Desert Control i USA.

3 Likes

Ja, de videre testene vil avgjøre. Hvis det blir bra nok så er det uant potensiale. Men ingen går inn på avtaler hvis de ikke er helt sikre selvfølgelig. Ikke rart det blir en periode som dette. Når/hvis det viser seg at det funker som forventet så vil nok ventetiden betale seg.

1 acre-foot → 1233 m3

2,300$/a-f → 1.86 $/m3
1,500$/a-f → 1.21 $/m3

Altså om det spares en halv kubikk per kvadratmeter land med LNC for eksempel så tar det ikke noe særlig tid å spare inn investeringen. Pluss på økt avling i tillegg til spart vann. Det er for godt til å være sant og det er det som er problemet enn så lenge.

4 Likes

Skal sies at det er et men her; når bønder må la åkre stå brakk, vil LNC kunne benyttes i de mest produktive områdene? Og hvis ikke; hvorfor benytte LNC i sandy jordsmonn og la mer egnede jordsmonn stå brakk?*

*skal bli interessant å spørre OKS om akkurat dette til kvartalsrapporten.

6 Likes

Det beste hadde vært en insentivpolitikk for vannsparing evt. et cap-and-trade marked - belønning for å ikke dyrke mat høres ikke bra ut for meg.

2 Likes

Ingen grunn til å tro at resultatene i USA blir dårligere enn i Midtøsten. Men for troverdigheten sin skyld må valideringen likevel gjennomføres. I USA. Mao; det er nok snakk om når heldigvis. Og man er noen uker unna å få de første resultatene.

Resultatene på hva? Hvis det er 5-års prosjektet i Yuma du tenker på så ligger nok foreløpige resultater på et langsiktig prosjekt litt lengre frem i tid, men en oppdatering rundt «ståa» ja så absolutt. Er av den oppfatningen at selskapet ser positivt på utviklingen å verdt å minnes på at med resulterer fra ferdige piloter gjør at farmers ikke har tid til å vente på noen sluttrapporten, men er i gang med forsøk av LNC på sine farmer. Det er i allefall slik jeg ser på situasjonen pr dd.

Man er vel lovet en oppdatering på de analyserte resultatene fra vårens pilotprosjekt. Den totale varigheten er 5 år, men mtp vannmelon og paprika handler det mer om å gå i dybden. Valideringen, med svar på egnethet, er guidet til sensommeren. Om jeg ikke er på en plutselig bærtur.

Håper inntektene kommer i år

Den er grei. Mener like fullt at OKS har sagt at vekstene fra i våres skal analyseres og at man får svar på dette iløpet av sensommeren. Uten tvil at det ligger en verdi i å følge vekstraten gjennom LNC sin levetid. Slik det nå blir gjort i Yuma. Men den viktigste delen av valideringen, hvor godt LNC fungerer fra og med påførsel (etter 7 timer), der slipper man heldigvis å vente i 5 år.

3 Likes

Ja, det er sagt, men om de melder dette er mer usikkert. Det kan være de slipper mer info på en kvartalspresentasjon eller lignende

Stor betydning vil det heller ikke ha iom at man mer eller mindre vet at resultatene vil ligne på de som allerede foreligger fra UAE og at den kommersielle delen i USA først starter i Q1 2023. Mao; ingen grunn til å stresse.

2 Likes
1 Like