Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ser ut at Mangroven trenger litt assistanse fra starten av. Ikke helt usannsynlig at LNC kan være til nytte. Ser ut som om Mangroven trives i «Muddy soil».

Only 5% of the falling pod-like seedlings will take root and thrive throughout the fruiting season. At the same time, the remainder would be carried away by the waves or devoured by mangrove crabs, he noted, necessitating human-assisted planting.

El Niño Is Coming—and the World Isn’t Prepared.

Global heating will set the stage for extreme weather everywhere in 2023. The consequences are likely to be cataclysmic.

Inevitably, higher temperatures will mean that severe drought will continue to be the order of the day, slashing crop yields in many parts of the world. In 2022, extreme weather resulted in reduced harvests in China, India, South America, and Europe, increasing food insecurity.

Stocks are likely to be lower than normal going into 2023, so another round of poor harvests could be devastating. Resulting food shortages in most countries could drive civil unrest, while rising prices in developed countries will continue to stoke inflation and the cost-of-living crisis.

One of the worst-affected regions will be the Southwest United States. Here, the longest drought in at least 1,200 years has persisted for 22 years so far, reducing the level of Lake Mead on the Colorado River so much that power generation capacity at the Hoover Dam has fallen by almost half.

Upstream, the Glen Canyon Dam, on the rapidly shrinking Lake Powell, is forecast to stop generating power in 2023 if the drought continues. The Hoover Dam could follow suit in 2024.
Together, these lakes and dams provide water and power for millions of people in seven states, including California.
The breakdown of this supply would be catastrophic for agriculture, industry, and populations right across the region.

2 Likes

9 Likes

Betydelig produksjon

Som står i umiddelbar fare

https://www.12news.com/article/news/local/water-wars/arizona-farmers-struggle-to-find-solutions-after-unprecedented-colorado-river-water-cuts/75-d677a202-8687-480c-94b4-63784044002f





6 Likes

Gratulerer til de 3 som fikk aksjer på 13,38…

Snart ferdig med skattemotiverte salg.

1 Like

trangt ut døra her…
grøsser med tanke på tapet mitt her… kan noen berolige meg ? :grimacing:

En god del utålmodighet og frustrasjon etter q samt skattemotivert. Vi får nok en aldri så liten rekyl etter nyttår.

Emisjonsspøkelset som kommer før breakeven og større kontrakter?

I mitt hode er det 50/50 hva som kommer først av breakeven og emisjon - det er ikke utelukket at de kan klare seg.

I så tilfelle vil OKS ha vært uvanlig lite transparent og i retning uærlig. Altså; om selskapet velger å fylle opp kassen ved hjelp av en emisjon det neste halve året.

Nå ser jeg lenger frem. De har 100 millioner og bruker 60 eller mer per år på driften. Det kan være gode muligheter for breakeven i 2024 men spørsmålet er om cashen holder hele veien - det kan være behov for en liten påfyll. Jeg tror ikke de vet det selv en gang om de må ha emisjon om ca 1 år eller ikke.

1 Like

Aha, tolket det som dels spekulasjoner i retning av at emisjonsspøkelset var en pådriver for kursutviklingen. 50/50 her også, selv om selskapet åpenbart ikke vil være låst til å hente penger i markedet dersom de har betydelige kontrakter å vise til. Ikke at en emisjon om ett år vil være noen krise om formålet blir å funde utvidet satsing.

Akkurat DET tror jeg De vet!!

Jeg tror at den fundamentale selskapsutviklingen det neste året vil legge et solid fundament å bygge videre på men at aksjen som alle andre vekstaksjer kommer til å måtte handles “med rabatt” på grunn av vekstaksje under breakeven.

1 Like

Noen lyspunkt fra den siste tiden:

  • DC kutter mer enn 50 % av driftskostnadene i UAE ved å overføre ansatte til Mawarid DC. I tillegg tar Mawarid kostnader for utstyr, nye selgere m.m. Mawarid har tydeligvis troen på større salg når de satser mangfoldige millioner på dette nye selskapet.
  • De har landet en kommersiell pilot med en større aktør i UAE (forventet utførelse i løpet av Q4-22).
  • De har fått en ekstremt engasjert kunde i US (Limoneira), og behandlingen av 4000 sitrustrær er godt i gang.

Et generelt tips for å holde ut gjennom nedturer: kjenn caset ekstremt godt. Les gjerne kvartalsrapporter en gang til. Hver gang jeg gjør dette selv, blir jeg påminnet hvorfor jeg eier aksjer i Desert Control.

8 Likes

Tar Mawarid kosten for nye LNC maskiner ?
Vet vi hvor mye Mawarid faktisk har investert i dette samarbeidet ?
Hvor lenge er Mawarid forpliktet til dette samarbeidet ?
Skulle tro at Mawarid hadde litt oppbygget troverdighet hos bønder som skulle hjelpe mot skeptisk til ny teknologi… men ser lite til det…

Tenkte på utstyr for påføring av LNC. Selve produksjonen av LNC står DC for selv, men de trenger ikke flere produksjonsenheter i UAE før de får et større salg (og da kan disse trolig finansieres av banklån eller tilsvarende ifm. et konkret prosjekt).
Vi vet ikke hvor mye Mawarid har investert i dette så langt.

1 Like

Begynner kanskje å se bittelitt bunntegn nå, men er en seig prosess

Over 16 og over 50 dagers snitt for å bli litt mer kjøpbar

2 Likes

Langsiktig strategiske størrelser som er satsningsområdet med government tar tid mtp det regulatoriske. Noe de ikke hadde satset på hvis de visste det var no go. Den meldingen kommer når den kommer, men den kommer.

2 Likes

Merkelig tankesett.
Mawarid har gått inn i dette samarbeidet fordi det gir enorme kommersielle muligheter for de.

3 Likes