Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

@Aaleby

Jeg tror i bunn og grunn vi er ganske enige i dette.
For min del sliter jeg med å gi slipp når jeg så til gangs har troen på noe, men ikke sikkert det er riktig valg å holde likevel.
Men, det er åpenbart likevel et plausibelt argument for å ikke gi slipp.

Et annet moment som spiller inn er selvsagt hvor tungt lastet man sitter og om aksjen er likvid eller ikke likvid i det hele tatt.
Så, mange avveininger.

1 Like

Misforstå meg rett; jeg er ikke uenig i at man bør vokte seg vel fra å bli med i det store dragsuget og at man for all del ikke skal sitte for enhver pris. Har heldigvis en god track-record i så måte og har skviset meg ut på kr 105 i Kahoot, kr 80 i Pexip, 25 i Nano, 27 i BB, 52 i Softox og 27 i PCIB. Så ja, blind tro fører bare til fordervelse.

I Soff er det vel også gode grunner for fallet om jeg har oppfattet korrekt, som sterk dollar. Den finner du ikke i Desert. Mener også å huske at du satt med stoisk ro i Soff den gangen den vaket på bunnivå. Som er mitt poeng, at du agerer ikke nødvendigvis etter hva du selv skriver her på tråden. Fordi det også handler om hva som ligger bak fallet. Om hvor irrasjonelt det oppleves. Kunne også innlemmet Huddlestock i dette, limt inn et par sitat. En aksje som vel hadde betydelig høyere kurs når du gikk inn enn dagens nivå.

Helt enig, og på generelt grunnlag har du helt rett i det meste. Min agenda har mest av alt vært å vise med eksempler at man ikke er så ulik. Og at det kan gi mening å gi bæng i kursen selv om det i mange andre tilfeller er den sikre vei til avgrunnen.

4 Likes

Når det gjelder Soff så er dollaren høy noe som vil medføre økende gjeld også i q3, men også økende inntekter.
Driftsresultatet og inntekter vil bli all time high.
I Solstad gikk jeg selv inn omtrent på bunn og solgte meg ut altfor tidlig på vei opp.(+43%)
I Huddlestock har jeg fortsatt “bare” 15% nedgang, inngang der på 2,80 så det mener jeg er innenfor gitt denne tiden vi er i nå, selv om jeg ikke liker makrobildet sitter jeg fortsatt der fordi jeg anser nedsiden som liten og emisjon er ikke nødvendig.

“Og at det kan gi mening å gi bæng i kursen selv om det i mange andre tilfeller er den sikre vei til avgrunnen.”

Uten tvil er de fleste av oss altfor opptatt av kurs fra time til time i stedet for heller kanskje måned til måned og der har Hayen absolutt et poeng.

2 Likes

Har ikke soff det meste av inntektene i NOK og GBP og gjeld i dollar? Noe som er svært uheldig akkurat nå.

Blir litt off topic nå.
Gjelden er 71% i USD og 29% i NOK så det blir nok fort 8-900 millioner i valutasmell.
Men, så kan man si at gitt dollaren snur ned til mer “normale” nivåer så vil dette fort endre seg igjen.

Når det gjelder inntekter er jeg usikker på fordelingen, men stemmer som du sier med NOK, GBP, men også kontrakter i USD.

Må bare legge til at jeg snakker ikke om Desert når jeg uttaler meg, kun generelt.

Her må det legges til at emisjon for Desert Control blir en nedtur kun om de viser en urovekkende manglende evne til å kapitalisere på teknologien. Som vil si at man i stor grad vil ha feilet i sin vurdering av caset. Noe snarlig hendelse er det heller ikke.

Hvor lenge har Desert cash såfremt kostnadene holdes noenlunde og inntektene øker svakt de neste 2-3 kvartal?

Med dagens cashburn og cash har de en runway på halvannet år siden sist Q ca.

First half 2022 [first half 2021 in brackets]

Revenue NOK 1M
EBITDA NOK -43.1M
Profit or loss for the year NOK -40.5M
Gross R&D expenses NOK 2.5M
Innovation Norway grants NOK 2.9M
Total cash balance 30.06.22 (bank deposits and funds) NOK 122.9M

Så beskjedne 1 million i omsetning frem til 30.06. Vi får håpe det kommer mer cash inn. Cashburn har nok også lagt på seg siden 30.06 med oppmanning i US. Men nå ble det litt oppdrag i UAE som har forfall etter 30.06 og så kommer det sikkert noen små inntekter i US og fremover. Amarenco også spennede.

Jeg vil si at neste kvartalspresentasjon vil være ekstremt viktig å fingranske.

8 Likes

Kjærlighet til en aksje kan fort bli kostbart.

1 Like

Ja, og det gjør også jeg.
Det var for øvrig en viktig årsak til at jeg foretok de første kjøpene i august ifjor på drøyt 15. Aksjen så bruddklar ut og hoppet faktisk allerede veldig få dager etter. Da hadde jeg brukt 2-3 måneder på å sette meg inn i selskapet.

Men når kursen faller uten at det er gode selskapsspesifikke årsaker, skal man da gå ut? Når man ser for seg at det kan komme gode nyheter i løpet av kort tid?
Og selskapet ser mer og mer robust ut, samtidig som at behovet i markedet bare øker?
Når man har fått kjøpt seg opp til et antall man er godt fornøyd med?

Jeg vil heller være med på svingninger før konkrete positive og kursdrivende meldinger kommer, enn å være ute den dagen det smeller.

Så er også volum en faktor her. Det er mye lettere å utnytte svingninger hvis man sitter med f.eks et par tusen aksjer.
Er beholdningen mange ti-tusen aksjer, eller til med flere hundre tusen, så er det et helt annet game.

6 Likes

Presist, Hayen.
Aksjonærene til DCG er mangfoldet. Inngangen spenner fra kr.13 til kr. 42.-
Og, investerings filosofien er ulik. Noen er langsiktige og andre er «daytradere».
Verdt å se er at de 50 største aksjonærer sitter rolig bortsett fra Faldnes, og Strawberry.
For, meg så er dette selve «grunnmuren» i min investering.
Så er det mye støy fortiden, både Makro og nasjonalt.
Men, markedet til DCG er pr. dd UEA, USA. For meg er det mye mer sikkert på lang sikt pga Putin, og situasjonen i Europa.
Jamfør, fiskerinæring, og følsomheten til potensielt angrep på olje installasjoner. Matvare sikkerhet derimot er selve essensen for fremtiden.
Derfor er jeg aksjonær i DCG.

7 Likes

24 Likes

7 Likes

“The actual date tree population in UAE is about 40 millions”

https://www.uaeu.ac.ae/en/dvcrgs/research/centers/dpdrud/datepalmculture.shtml

4 Likes

Blir ikke mye palmer og sitrontrær med den kommende atomvinteren

Så mye Russere som har flyttet til Dubai, så ser jeg ingen fare.
Oligarkenes fremtidige leke grind.
Spøk til side…
Dette var bra melding for nyhets tørste aksjonærer.:+1:

Mye vann spart:

Hellige metusalem. Det er mange liter vann spart. 40 millioner daddelpalmer med mellom 43 og 148 liter spart for dag (om alle skulle bruke LNC), er rimelig mange kubikk. 1,72 mrd liter - 5,92 mrd liter. for dag. Det er mange liter olje spart ved å slippe å fordampe sjøvann til ferskvann.

5 Likes

Ja det er back-of-the-envelope 10 milliarder kroner spart per år om man sparer halvparten av alt vannet brukt til daddelpalmer i UAE. Heldigvis finnes det andre vekster og andre land også da, slik at det kan bli penger av dette.

8 Likes

Tar frem denne igjen.
Hun/Nancy Carda sier at DCG jobber for at LNC skal bli obligatorisk i UEA. Første gang jeg så innlegget, så tenkte jeg at det virket overoptimistisk/urealistisk.
Men, lettere å forstå etter de siste innleggene til OKS, når besparelsene på vann er så store. Nei, unnskyld……Enorme.

1 Like