Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

En kvartalsrapport som langt oversteg mine forventninger, og hvordan reagerer markedet? Jo, aksjen skal selges (små volumer riktignok), og kursen går ned. Jeg er enda sikrere i min sak (ingen haussing) på at dette går veien, og at tålmodige aksjonærer ganske snart vil bli rikelig belønnet.

3 Likes

Har dere sett på hvordan pilotprosjektene har påvirket kostnadstrukturen og marginene til selskapet? Effektene har vært betydelige, jobben de har gjort for å gjøre selskapet klart til skalering i store mengder, effektiviseringen, utviklingen og forbedringen av implementeringen har vært betydelige.

Fra Q1 2022 da de hadde masdar city, tecom og en privat park hadde de inntekt på 595k men kostnader knyttet til salget var på 908k på de pilotene tapte de altså 313k og hadde negativ margin på 52,6%.

Q2 2022 hadde de 458k i salgsinnteker og 834k i salgskostnader, tap på 376k og en negativ margin på 82,1%

Q3 2022 hadde de inntekter på 129k og salgskostnader på 616k, tap på 487 tusen og negativ margin på 377%

Q4 2022 da Limoneira kom inn hadde de inntekter på 1 040 000 mill og kostnader på 407k, tjente 633k og hadde positiv margin på 60,9% her fikk de opp mengden litt med Limoneira.

Man forventet jo ikke å tjene på de små pilotene i UAE, var mer for å teste dette ut, men se som det har snudd nå og hva pilotene har betydd for utvikling og kostnadsiden relatert til salg, noe som er gull verdt når man skal begynne å oppskalere nå, selskapet har blitt et selskap som virkelig har satt seg i posisjon for å ta store fase 3 kontrakter. Føler dette aspektet er underkommunisert og undervurdert.

Q1 2024 Salgsinntekter på 1 263 000 og salgskostnader på 154 000, overskudd på 1 109 000 og positiv margin på 87,8%

Q2 2024 Salgsinntekter på 507 000 og salgskostnader på 89 000, overskudd på 418 tusen og margin på 82,4%.

Dette er en transformasjon som ikke mange har fått med seg, tror jeg. Tenk hvor mye de har og kan senke kostanden for produktet og likevell holde lik margin eller bedre i stor skala.

13 Likes

Det er vel gjerne dem som har spekulert på kursdrivende nyheter i forbindelse med rapporten som selger?

1 Like

Dette er blitt sagt etter hver eneste rapport siste 2 år. Dere ser etter fantasier og ignorerer realiteter. Noen tjener mye penger på å hause opp disse rapportene hver gang.

Ja det stemmer :wink:

1 Like

Du som liker tall, hard facts og realiteter på bordet før du tror på noe som helst, du må jo like posten min over som viser en ekstrem utvikling kun basert på tall og harde fakta, om du ikke ser utviklingen fra colaflasker i UAE til vi er her i dag basert på cold hard facts, hvilken troverdighet har man da?

Her kopierer jeg essensen til deg fra en som nylig har forstått det jeg har sagt hele tiden.

Ja, men det kommer jo:) men positivt og effektivisere, få ned kostnadene på produktet, bygge backlog, få fagfellevurdert forskning, pilot med UN, noe fase 3 mindre golfkontrakter, mens vi venter, 12 golfbaner monner jo litt det også faktisk, når den første kommer kan man jo fint regne på hva de 11 neste vil bringe inn, og da har de vel bygget med enda fler golfbaner i mellomtiden. Dette var positivt Morti, burde gå litt på forventninger mot de store kontraktene da:)

Hvis markedet hadde trodd på det som du hele tiden forfekter så hadde Desert fått Nvidia til å se ut som en optimistisk bris. Men kursen er det ingenting annet enn for store forhåpninger som kan redde.

Nei man skal jo selvsagt ikke kjøpe om man ikke tror det kommer kontrakter, da må man heller vente å se om det kommer. Enig at markedet ser ikke ut som de tror på kontrakter, så oddsen er vel mot meg, men det som er morsomt og som jeg liker, er når kontrære meg går mot markedet og treffer. Så får jeg, Mawarid, Saudi desert control og James ta det som en mann om vi bommer.

1 Like

Et selskap der kjøp av aksjer for hele tusen kroner kan flytte kursen 6% på en helt vanlig dag i uka, er omtrent konkurs. Da er interessen for selskapet så fraværende at man må begynne å lure på om de vil få interessenter til emisjonen uansett kurs.

2 Likes

Å der ble du useriøs igjen ja, troverdigheten din holder du ikke høyt😂

1 Like

Det er ikke useriøst å påpeke hvor mye man kan flytte kursen med 1000 kroner. Det er bare å sjekke loggen i dag. Men dette er ikke bare i dag. Det er en ukentlig affære. Skjer over 50 ganger i året. Et svakhetstegn ingen andre har påpekt. Man er på børs for å sikre finansiering. Skal man kunne sikre finansiering må de klare å skape interesse for selskapet andre steder enn på LinkedIN og Tekinvestor tydligvis.

Men det er useriøst å hevde at dette er useriøst. Der kan vi være enige.

Å kalle det omtrent konkurs er så useriøst som man kan få det.

2 Likes

Det blir laget rammeverk i Midtøsten for å implementere LNC nå, Saudi har begynt salgene i Saudi og har piloter til de største aktørene. Du vet at i teorien kan desert control legge ned alt, drifte uten kostnader og kun motta lisensinntekter fra lisenspaetnere. Så om de skal gå komkurs så må det fundamentale som går bare en vei, rett opp, snu på femøringen på alle områder, Mawarid må legge ned, Saudi desert control må legge ned, UN må stoppe forsøkene, alle pilotene må gå i vasken. Er jo motsatt som skjer nå, de bygger kundebase og selger mer og mer, de ansetter, så at du kaller det omtrent komkurs er så useriøst som du kan få det. Men bare fortsett, troverdigheten din kan vel ikke svekkes mer enn den allerede har gjort.

8 Likes

Du har rett, i at jeg har rett i at om de klarer å skape større interesse så kan de klare seg. Men nå er alt hvis atte om atte. Og du var like positiv for 360 dager siden som du er nå.

Du høres ut som du synes bevegelsene i Desert Control er noe oppsiktsvekkende, det må jeg si jeg finner oppsiktsvekkende.

Det er en illikvid aksje i et fremdeles prekommersielt selskap, det tatt i betraktning har aksjen vært temmelig stabil det siste året, med en bevegelse over, og en bevegelse under den rangen vi er i nå.
Det at den er så illikvid at aktører skyr å handle i den er en selvforsterkende effekt.

Market cap er 360 millioner på kurs 6,8 - vil ikke kalle det konkursprising.

Det sagt, så er det ikke et chart som gir meg fomo på noen måte, den er mer svak enn sterk slik det ser ut for meg.

7 Likes

Enig. Aksjen er relativt “stabil” mtp. high risk / reward. Slik sett er DSRT en «tryggere» aksje enn typ ASA, NYKD, BCS og andre slike 10x baggers. De har tross alt en teknologi som er dokumentert og virker. De trenger heller ikke massive mengder kapital for å bygge en eller annen fabrikk hvor inntektene først vil komme om 4-5 år.

Her kan ting komme fort om det løsner – spørsmålet er bare om det løsner, og hvor tålmodig man er i mellomtiden. Ser ikke bort i fra at det kommer ny kapitalinnhenting innen 6 måneder om ting ikke materialiserer seg fort nok.

6 Likes

Det jeg ser er at hvis du hadde vært ærlig, så er du mer enig med det jeg sier enn det Jobbis sier. Men jeg ser flere her i dag som egentlig fisker mer etter goodwill enn noe annet. Så du er ikke alene om å å undervurdere den ekstremt lave interessen for selskapet.

Jeg har sagt at jeg sier markedet har inntatt en “show me the money” holdning til selskapet, og at jeg forventer at eventuelle storfisker helst vil kjøpe i en emisjon eller annen transaksjon som gir fastpris så de kan handle uten å flytte kursen.

Jeg har ingen måte å vurdere hvor mye reell interesse for selskapet det er. Market cap hadde jo vært langt under 100 millioner nå hvis de største aksjonærene kastet kortene.

4 Likes

Ja, aksjen har falt fra over 40,-, ja det er minimal interesse, ja den har ligget på dette nivået i 1,5 år, ja det er null tegn til FOMO, alle ser dette, ikke noe nytt. Derfor jeg har kjøpt, jeg tror alt av negativitet nå er priset inn, og at jeg ser nå klare tegn til at selskapet har snudd fra fadesen i Midtøsten, så jeg tror framtiden ser mye lysere enn ut enn historien, det er det jeg better på og synes jeg ser klare tegn til, så får vi se om det er rett eller ikke. Jeg vil ikke kjøpe på FOMO, jeg vil kjøpe før FOMO og selge på FOMO. Man kan trygt si st det ikke er noe FOMO nå hvertfall, så har truffet på 50%, mangler de siste 50% og da handler det om å spå fremtiden, da er det lurt å lese seg godt opp for å spå best mulig. Men ingen vet, man må tenke ut sannsynlighet selv, markedet tror ikke, selskaper har mistet tillit. Jeg liker det.

2 Likes