Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybars investerings og tweetetråd

Doxa er ikke det eiendomsselskap nå?

1 Like

haha, hva faen. det ser sånn ut! LOL

Minus i margen for borsdata.se

Men mange eiendomsselskap har gått bra i Sverige

1 Like

Du får se på EXPRS2 og SaveLend, kanskje du finner de spennende

1 Like
3 Likes

Jeg har lukket kortsiktigte trades og fokuserer den neste tiden på å se etter gode priser i de langsiktige aksjene mine ULTI og NKR - hvor horisonten i første omgang er 2023. Det kan også hende jeg forsøker meg på noen dip-kjøp hvis humøret er rett, men jeg tviler.

De neste ukene ønsker jeg å se en avklaring på børsene rundt Omicron-varianten, som nå i tidlig fase er en bekymringsverdig variant. 2-3% ned på indeksene samt 11-12% ned på oljen gjør det tydelig at investorene er lettskremte. I tillegg ønsker jeg at USA lander et statsbudsjett og får hevet gjeldstaket.

Forhåpentligvis får vi en bunn og en opptrend i biotekindeksen XBI etter statsbudsjettet settes. XBI er en equal weighted indeks og viser i mine øyne den generelle trenden i amerikansk bioteksektor enn indekser hvor f.eks MRNA er en stor faktor. En mulig årsak til den lange nedtrenden er frykten for at demokratene vil legge store restriksjoner på prising av legemidler i det største markedet - USA. Som investorer kommer vi ikke unna at en ny prismodell vil kunne virke negativt inn på selskapene våre, som er verdsatt etter fremtidig inntjeningsmuligheter.

Jeg har tidligere redegjort for min strategi når jeg velger langsiktige investeringer, og disse reglene gjør at flere av de norske selskapene blir uinvesterbare i sin nåværende form. I mine øyne er det i mange tilfeller enten for høy finansiell eller strategisk risiko til at det er forsvarlig å ha langsiktige penger investert. Jeg går ikke nærmere inn på de enkelte elskapene nå, men plukker de heller opp dersom ting forandrer seg og det blir enklere å vurdere de for en investering.

Jeg ser på Ultimovacs og Vaccibody som unntakene av de prekommersielle biotekselskapene. Begge er finansiert i >3 år frem, og har viktige verdidrivende milepæler godt innenfor et ubehagelig pengenivå. Det gir arbeidsro, og ikke minst ro for investorer som har kriterier for sine investeringer. Begge selskapene har god teknologi som er etterspurt av big pharma og klinikere, og Vaccibody har også landet to utlisensieringsavtaler med Genentech og Regeneron. Avtalen med Regeneron validerer i mine øyne den veldig høye market capen til Vaccibody noe, og jeg ser på aksjen med nye øyne. De utvikler selskapet veldig raskt og riktig etter at pengebingen ble forsterket, noe som kanskje peker på at en del av hemskoen i norsk biotek nettopp er finansieringen.
Ultimovacs har jeg skrevet i dybde om på Ultimovacs-tråden, og rasjonalet er solid for en stor post i 2022 som teoretisk burde vokse seg mye større ettersom selskapet rekrutterer ferdig INITIUM og viser ytterligere langtidsdata fra kombinasjonsstudien med pembrolizumab.

Vaccibody ville også vært aktuell for en investering om det ikke var for den totale mangelen på transparens fra ledelsen og ut til aksjonærene. De som klarer å se gjennom det har nok likevel muligheter til å sitte i et selskap som leverer deals i årene som kommer. Risikoen kommer når proof of concept-readouts skal leveres, men det er enda lenge til.

8 Likes

Hvem er NKR?

Norsk Rikskringkasting. Statskanalen :slightly_smiling_face:

@Dexsign det står egentlig NKR, som er Nekkar.

2 Likes

Jobber med å sortere tankene om Photocure om dagen, da det for meg ser ut som det kan komme en god langsiktig mulighet i aksjen dersom det blir litt turbulens i markedene den neste måneden. Dagens nivåer kan forøvrig også være en god inngang, og jeg forsøker meg til stadighet på dippkjøp med stop loss.

Selskapet selger Cysview/Hexvix, som er et drug/device produkt som brukes i samband med et cystoskop som lyser med blått lys. Produktet har i en årrekke lidd av svak salgsorganisasjon internt i Photocure og svake utlisensieringsavtaler eksternt. Det bedret seg i da ny CEO ble ansatt for noen år siden, og siden da har de kjøpt tilbake rettighetene til salg av medikamentet i EU, og de har utlisensiert flere produkter i Asia. Salgsorganisasjonen har blitt styrket og selskapet leverte god vekst før covid-19 i det viktigste markedet - US.

Det står klart for meg at Cysview er et overlegent produkt kontra hvitt lys, men at det lider stort av elendig tech. I følge CEO kan cystoskopene svikte totalt ute hos behandler og de blir følgelig bare stuet vekk i et hjørne frem til en representant fra Photocure kommer for å fikse problemet. Dette har truffet selskapet kjempehardt under Covid-19 hvor selgerne deres ikke har fått lov til å komme inn der hvor prosedyrene gjøres.
At produktet er overlegent vises av at nær alle in market-studier og reviews av uavhengige parter viser økt deteksjon av kreft ved bruk av blålys, og demand etter produktet ser man både på internettforum for pasienter og klinikker samt i det at salget fortsetter å vokse selv om de lider av både tech og mannskapsmangel og nekt av adgang.
Jeg ser på utlisensieringene til Asieris av Cysview/Hexvix og vaginapillen som potensielle oppsider i fremtiden. Videre så forventer jeg at nye skop - hvis de blir godkjent av FDA - vil øke salget av H/C betraktelig iom at skopene kan brukes oftere + at de ikke er like utsatt for lange nedetidsperioder. Forhåpentligvis kan èn selger da selge mange ganger flere enn i dag og selskapets vekst kan øke selv under covid-19.
Covid-19-pandemien har selskapet selv sagt er største hinder for øyeblikket, og det er åpenbart. Det er vanskelig å si hvordan fremtiden blir med procedural sales hvor Photocure er avhengig av at representanten får være på sykehuset. En nedside her er jo åpenbart at dette ikke bedrer seg på kort sikt, og at veksten forblir lav de neste årene på grunn av dette.
En annen nedside er at FDA ikke godkjenner de nye skopene umiddelbart men at de må gjennom store fase 3-studier for å få det godkjent. Det vil legge en betraktelig demper på veksten de neste årene, og særlig sammen med videre covid-19 vil dette være negativt. Jeg tror selskapet har kalkulert med at disse skopene ville nå markedet i 2022 i sin analyse for noen år tilbake.
Konkurransemessig ser ikke selskapet selv noe på radaren de neste tre årene, og her har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg. Det er likevel en risikofaktor man burde gjøre litt research på.

I sum er det mange spennende muligheter i Photocure , men mye er også priset inn i dagens market cap på 2,6mrd. Selskapet MÅ tilbake til tidligere vekst for at prisingen skal forsvares, men med en gang det skjer er den til gjengjeld nesten billig. Nei fra FDA til nye skop og vedvarende lockdown på sykehus + staffing shortage er veldig bear, mens nye skop og åpning av sykehusene i US er betydelige oppsider. Demand for produktet er der, men Pho får ikke til å levere.

6 Likes

Dagens marked😂

2 Likes

Hadde en fin dipp med en fantastisk möjlighet till en god trade. Mycket starkt bolag

FED med en konkret plan og indeksene rett opp. XBI opp 4%.

Kanskje vi får et lite julerally likevel.

3 Likes

God jul, folkens :santa::christmas_tree:

3 Likes

Denne var så god at jeg deler den her og

3 Likes

Boken jeg snakker om er denne, og den vil jeg anbefale her og.

3 Likes

Hva har jeg glemt?

2 Likes

Cevira er avlest. Photocure er kjøpt opp :slight_smile:

Slapp opp for tegn, så jeg kom aldri til AZT og PHO og NYKD osv =)

1 Like

PRINCETON, N.J. and SAN FRANCISCO, April 14, 2022 /PRNewswire/ – Nektar Therapeutics (NASDAQ: NKTR) and Bristol Myers Squibb (NYSE: BMY) today announced that based on results from pre-planned analyses of two late-stage clinical studies of bempegaldesleukin (BEMPEG) in combination with Opdivo (nivolumab) in renal cell carcinoma (RCC) and bladder cancer, the companies have jointly decided to end the global clinical development program for bempegaldesleukin in combination with Opdivo. These studies and all other ongoing studies in the program will be discontinued.

1 Like