Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Spørsmålet mitt koker vel ned til om utenrettslige inndrivelseskostnader er det samme som inkassosalær? Beløpet i kravet mot meg er oppført i tabellen som sats for enkel sak under 500kr (sats 218,75kr). Forliksrådet skriver i dommen at kravet ikke inneholder inkassosalær selv om en linje i kravet er « utenrettslige inndrivingskostnader».

Da har du vel også svaret?

Litt irriterende at forliksrådet ikke vet hva et inkassosalær er :sweat_smile:.

2 Likes

Slik jeg leste det opprinnelige innlegget så tolket jeg det ikke som et spørsmål om hva et inkassosalær er.

Satsene finnes som sagt her Oversikt over utenrettslige inndrivingskostnader - Finanstilsynet.no

Vet ikke om jeg forstår hva du mener nå, men: 1. Forliksrådet er enig i at god inkassoskikk er brutt og at jeg ikke skal betale inkassosalær.
2. Kravet inneholder 218,75 i Utenrettslige inndrivelseskostnader.
3. Forliksrådet dømte meg til å betale hele kravet med en kommentar om at inkassosalær ikke er en del av kravet.

Jeg har derfor vært usikker på om utenrettslige inndrivelseskostnader er inkassosalær i min sak (det er det). Der var din link til Finanstilsynet oppklarende. Takk!

(Spørsmål til i kontekst av at ofte blir det antydet at åpning i USA gir mer handel i aksjer på Oslo Børs)

2 Likes

Tidlig på 2000 tallet var det vanlig at de Nordiske meglerkontorene i NY hadde noen få folk som kom på jobb i tide til å følge de Skandinaviske morgenmøtene og være klar med ordre på vegne av kunder når den norske børsen åpnet. Trekk fra 6-timer på tiden så skjønner man jo fort at dette var tøffe «vakter», men folk rullerte gjerne på dette så det funket greit for mange.

Aktiviteten øker selvsagt utover dagen, men at folk venter til 15:30 med å legge ordre og handle passer ikke med min erfaring, men volumene kan jo også komme fra «tradingalgoritmer» som ikke var like vanlig den gangen.

4 Likes

Takk, det med tid på døgnet gir mer mening enn akkurat når amerikansk børs åpner! Nå er mitt syn på amerikansk finans sikkert preget mer av film enn av virkelighet, men har sett for meg at de jobber til alle døgnets tider. Godt for dem hvis det har endret seg litt siden de ville gamle dager :relaxed:

2 Likes

Tja, usikker på om det har endret seg stort. Fantes også folk på Vestkysten av USA som fulgte Europeisk tid, men det var heldigvis ikke mange…

2 Likes

En alternativ forklaring i dag er at det er europeiske tradere som følger amerikansk børs, og dermed kanskje enten starter dagen i amerikansk børstid, eller eventuelt er mer likvid når amerikansk børs er åpen. Aner ikke om det gjelder mange nok til at volum har noe å si, men jeg kan se for meg at det gjelder noen.

I det hele tror jeg @Boms har mer rett. :wink:

1 Like

Screenshot med eksempel?

Kan være en auksjon med balansepris og -volum. Vises forskjellig i forskjellige frontends

Vet ikke hvilket selskap dette er, men det kan være arbitage mot et annet marked.

Ser det nå.

Vanlig ordre med spread. Ikke så rart det. Vil tippe det er en algo som legger ut sånne.

2 Likes

Har sett mye av dette men ikke alltid ordren er identisk. Dette er nok en algo som er lagt inn for å tjene penger på svingningen mellom støtte og sperre. Man kan anta at aktøren også trader inne i rangen mellom disse.

Mulig det er meglerhus som gjør dette for å senke risiko når de tilbyr kurser?

Har forøvrig vært diskusjoner om at algoer gjør ting i ordreboka som ville vært straffbart om man gjorde det uten algo.

2 Likes

Ser også dette ofte på dager med magert volum i QEC, sinnsykt irriterende mange ganger.

Hva står adj for? (antar det står for adjusted men hva?)

Eks. P/E adj

Hvordan P/E adj til kun P/E?

Typisk justering er vel for engangseffekter.

1 Like

Jeg har noen fond i porteføljen med DIST i navnet på fondet.
Noen som vet hva som blir utbetalt? Kun utbytte? Og 100% av utbyttene? Oppkjøp blir reinvestert?

Tar gjerne innspill om andre ting ved disse fondene også.

Det er blant annet noen JPM fond det er snakk om. India, Kina og teknologi.

Vanskelig å svare generelt. Dist betyr bare at det betales utbytte til andelseiere. Fra hvilke kilder, hvor mye, og hvor ofte varierer fra fond til fond. For eksempel kan et fond som utelukkende eier aksjer i selskap som ikke betaler utbytte generere inntekt ved handel i derivater, utlån til short osv., og betale ut det til sine andelseiere.

3 Likes

Jeg har arvet Orkla-aksjer etter min mor (som i sin tid arvet disse etter en onkel). Aksjene har trolig vært i familien i minst 30 år… Disse ble overført min aksjekonto i April. På aksjekontoen står det at de er kjøpt for kr 0,00. Med andre ord står hele beholdningen som gevinst.

Har forhørt meg litt, men banken henviste meg til Skatteetaten, som igjen henviste meg til arkivverket (som jeg ikke har kontaktet enda).

Er det noen som har erfaring med dette, og som vet hvordan man setter riktig inngangsverdi på arvede aksjer?

1 Like