Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Hvor gjør Kina det?

Sør-Kinahavet

5 Likes

Kan du være mer konkret? Sist jeg sjekket kartet så var store deler av Sør-Kinahavet en del av Kina.

Kødder du bare med oss nå?

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Er det et kinesisk kart du har studert? Mange av øyene i sør-Kinahavet er omstridt. Kina er det av landene med krav som har tatt seg mest til rette med utfylling av nye øyer og basebygging. Samtidig har de tapt bl.a. en FN-sak mot Fillipinene for brudd på havrettskonvensjonen.

12 Likes

For å gjenopprette likevekten bør alle atommakter få anledning til noe tilsvarende en gang hver.
Eller skal vi si at hvorfor ikke lære av historiens ugjerninger og la slike våpen ligge? Også truslene om å bruke dem?

1 Like

Tror ikke det er mye realisme i det.Faren er at de nå utvikler små bomber som i seg selv ikke gjør så mye skader.Problemet er at det fort kan eskalere til at de de større også brukes.Men jeg tror vi kan takke a bomben for at vi foreløbig “bare” har to verdenskriger bak oss.Uten a bomben hadde vi nok vert godt i gang med WW4.

2 Likes

Interessant artikkel hvis man lurer på hvorfor Kina bygger disse basene. Det er en helt klart strategisk og taktisk verdi. Som å bygge stasjonære hangarskip som ikke kan senkes.

10 Likes

Kunne kanskje samenlignet det med amerikanske baser i Stillehavet, men da ville det vel klikket for enkelte. Føl ellers fri for å rapportere dette innlegget som upassende,

1 Like

USA har baser i Japan, Sør-Korea, Guam, Filippinene og Thailand. Og har hatt det i lang tid også. Hodeløst å klassifisere Kina som den store, stygge ulven i denne sammenhengen. Det Kina gjør er en «retaliation».

Hvilke kunstige øyer er det du tenker på?

1 Like

Jeg tenker på fysiske øyer, ikke kunstige øyer.

Ja, USA har tatt seg til rette i Stillehavet. Det forsvarer ikke Kinas handlinger nå, og det er heller ikke direkte sammenlignbart da USA aldri bygde øyer i andre lands havområder.

Når det gjelder militær strategi så er det ingen forskjell på å bygge en base på en liten ubebodd øy og å bygge den samme basen på utfylt masse der det før bare var et rev. Men når det gjelder internasjonal diplomati er det en stor forskjell, da alle andre land enn Kina lar være å bygge øyer for å annektere havet rundt.

6 Likes

Hvilke øyer er det du mener Kina har bygd for å annektere landområder?

Ble postet rett over Kina vs USA Småprat - #936 av aTinyHorse

2 Likes

Alle de tre store, nye, kinesiske flybasene i Spratlys er bygd på utfylte rev, og det er liten tvil om hva motivet til Kina har vært da de har brukt basene til å bølle med landene hvis fastland er adskillig nærmere den øygruppen enn det Kina er.

Om du bare hadde skummet artiklene jeg allerede har lenket til så hadde du allerede visst dette. Great wall of Sand er mest relevant for akkurat øybygging.

5 Likes

Hva vil du egentlig frem til? Er det at Kina har hatt baser i sine nærområder som di har brukt for å bølle med landene rundt?

På kontinentalsokkelen til Fillipinene, over 800 km fra nærmeste sted der det bor kinesere.

Er det at Kina har hatt baser

Det er det jeg har skrevet flere ganger, med kilder, ja.

6 Likes

Hva vil du egentlig frem til? At USA ikke har disse basene i Asia? Er jo bare viss vass du kommer med her.