Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

India er godt i gang med fjerde verdenskrig.

2 Likes

Dette er en gammel video når de hadde et sammenstøt i juni 2020 på Galwan Valley i Ladakh.

1 Like

kina har terget på seg 19(!!) land rundt seg selv…det er opp fra 13 land fra “noen” år siden.

Det skal bli interressant å se hvordan dette komme til å ende opp…,-så lenge det smeller “der” borte :sweat_smile:

3 Likes
1 Like

Krise. Noen hadde covid. Å nei.

Får kjøre full shutdown igjen da. For å hindre at det sprer seg mer…

2 Likes

KOPIERT FRA TESLATRÅDEN.

Om kineserne sier “med makt” så er ikke det ensbetydende med militær invasjon.

Om USAs etterretning har fanget opp det så vil jeg gjerne se noen troverdige kilder som kan bekrefte det.

Ja det står enten krig eller blokade av Taiwan,men om kina oppretter en blokade av Taiwan er det ikke lenge før krig bryter ut.

Det finnes mange former for makt, og kineserne brukte f.eks. diplomatisk makt når de “tvang Erna i kne” etter Fredsprisen til den kinesiske dissidenten; hvor den norske Regjering i tiden etterpå forsøkte å normalisere forholdet.

Da var vi i den berømte “fryseboksen”, slik som bla. Australia og Estland (om jeg husker rett) har vært den siste tiden.

1 Like

Kina måtte ta Australia ut av fryseboksen for å få litt av kullet deres nå. :sweat_smile:

Blokade er litt kjipt for Kina, som importerer rimelig mye. Bl. a. mye chipper fra Tmsc…

Det er her jeg tror mange misforstår.

Kina “måtte ikke”, ta Australia ut av fryseboksen siden de aldri offisielt var der, og Kina importerer fortsatt kull fra Australia.

1 Like

Noe sier meg at lagrene kina bygde opp begynte å bli tomme. Samt at egrn produksjon og alternativ import ikke var stor nok.

Burde være demotiverende for alle parter, men spørs vel på Kina…

2 Likes

Så, hvor gode er de på slike vurderinger?

Her er en vurdering som ble gjort av Russland i 2021, tre måneder før krigen i Ukraina ble startet av Russland. Min utheving.

The Russians, by contrast, have modernized their armed forces and greatly increased unit readiness. These are not the low readiness cadre forces so common during the era of the Soviet Union. These forces have training, personnel fill, and equipment availability comparable to NATO forces. The Russians have the advantage of interior lines and an excellent railroad system whereby units can rapidly mass at designated spots. Mitigating these advantages is the fact that the forces are much smaller than during the period of the Soviet Union, and conscripts, about one-third of the force, cannot be used in foreign conflicts.

Har russerne hatt utstyr på nivå med NATO? Neiiii!?!? Er treningen på samme nivå? Nei, det virker virkelig ikke slik. Hvordan står det til med Kina sitt utstyr? Hvem vet, i hvert fall ikke disse folka. Med treningen?

Kina har nok en grei oversikt over hvordan NATO-utstyr fungerer nå. I hvert fall det med tech fra 1980-tallet som vi har sendt til Ukraina. Har lest at Ben Hodges mener de kan være på nivå med USA om fem år. Da er det sinnsykt å angripe nå, midt i at de ruster kraftig opp. En ting er sikkert og det er at Kina garantert har fått med seg at å ikke ha nok presisjonsvåpen mot NATO/USA ikke er noen god ide.

ref: What would it take to defend Ukraine? Potentially, billions of dollars. - Breaking Defense

5 Likes

Min nåværende favoritt tweeter tror jeg egentlig har kommet til samme konklusjon som meg, han vil bare ikke si det rett ut før han har mer kjøtt på beinet. :sweat_smile:

1 Like

Dette blir kritisk farlig i 2024-25 er min konklusjon .

Tenker de venter til 2026-7 hvis det er en varm krig de er ute etter. Rundt da skal de ha ca paritet med USA iflg ben hodges. En varm krig nå er mest sannsynlig noe de taper.

Hadde tilsvarende skjedd med Hawai hadde amerikanerne tatt øya tilbake forlengst.Verden anerkjenner at Taiwan er kinesisk territorium og alle land bør akseptere det.

Amerikanerne må innse at de ikke kan sitte som verdens suverne supermakt til evig tid.Litt lengre frem i tid kommer nok India også til å utfordre den posisjonen.

2 Likes

Er det derfor pass fra taiwan er gyldige i alle land? Siden man erkjenner det som egen stat?

1 Like

Bortsett fra Kina da?