Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Opp 178% pÄ en uke bra timing :ok_hand::crossed_fingers:

Denne skal nok litt videre opp i Ă„r https://www.zeroknowledge.fm/161

1 Like

@cristobal Egen trÄd pÄ LRC her: Loopring (LRC) - zkRollup Exchange and Payment Protocol

1 Like

Ja. MiraiEx tar “overpris” nĂ„r du selger f.eks Bitcoin (eller annet) til NOK.
NÄr man selger f.eks Bitcoin til EUR pÄ Coinbase sÄ fÄr man den markedsprisen som er mere jevn - lik verdensmarkedet, dvs bedre.

Gebyret/kurtasjen er forĂžvrig den samme, 0.5%.
SĂ„ledes er MiraiEx og Coinbase like dyre gebyrmessig.

Hvis du skal bruke en norsk bÞrs, sÄ bruk MiraiEx, de er svÊrt seriÞs!

Tja, logg inn pĂ„ begge samtidig og legg inn ordren sĂ„ ser du hvem som tar seg mest betalt i “spread”.

Ser det ikke er sÄ mye diskusjoner om Bitcoin Cash her inne. Den har jo langt lang etter alle andre og ser en del nyheter om Hard Fork litt tilbakers. Er det noen som har tro pÄ at de kan komme og ta igjen noe av tapet. Jeg flyttet noen kroner fra Bitcoin over til bitcoin cash. Syntes at teknisk sÄ er det ikke mye som skal til for og bryte opp over motstander pÄ 394 (Somm akkuratt gikk) og neste pÄ 497.
Eller er det noe funtamentalt feil med Bitcoin Cash siden de har tapt enormt mot alle andre


@Silvertailfox Egen trÄd pÄ BCH her: Bitcoin Cash

Den er jo bare trist og ingen aktivitet
 :joy:

1 Like

Noen som vet hvorfor etfen ikke kan handles/er stengt?

image

Er noe greier med Jesus. De hadde halvdag i gÄr og helt stengt i dag.

1 Like
2 Likes

Glemte Ä svare pÄ dette.

NĂžkkelordet her er jo volum og ikke markedsverdi. Bitcoins (og alle andre krypto) sin totale markedsverdi er: antall minede coins * siste pris.

Et illustrativt eksempel: Om jeg oppretter min egen kryptovaluta med 21 millioner pre-mine, fÄr den listet pÄ en exchange og fÄr solgt en coin til $1 sÄ er markedsverdien $21 millioner. Finnes det $21 millioner i markedet? Nei.

Det samme gjelder Bitcoins markedsverdi hvor en stor andel holdes i Satoshis lommebok, beslaglagt av diverse myndigheter (Silk Road, Mt. Gox), hacks og en rimelig stor andel tapte lommebĂžker fra tiden fĂžr Bitcoin var verdt noe sĂŠrlig. Enkelte estimerer antall tapte BTC til Ă„ vĂŠre 20%.

Hva angÄr Tether sÄ er dette den aller mest aktive kryptovalutaen, og volum i ekte fiat er forsvinnende lite sammenlignet med USDT:


Kilde: https://coinlib.io/coin/BTC/Bitcoin

Hvis man ser pÄ markedsdybden pÄ de ulike bÞrsene sÄ er likviditeten stort sett ganske tynn, og det krever ikke mye for Ä drive prisen hverken opp eller ned. KjÞr i gang en pump med Tether (uten backing) og fÄ prisen opp et nivÄ samtidig som du fÄr hjelp av arbitrasjebotter og FOMO retail sÄ blir det jo bra?

Det er ogsÄ publisert forskning pÄ dette:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jofi.12903

ABSTRACT

This paper investigates whether Tether, a digital currency pegged to the U.S. dollar, influenced Bitcoin and other cryptocurrency prices during the 2017 boom. Using algorithms to analyze blockchain data, we find that purchases with Tether are timed following market downturns and result in sizable increases in Bitcoin prices. The flow is attributable to one entity, clusters below round prices, induces asymmetric autocorrelations in Bitcoin, and suggests insufficient Tether reserves before month‐ends. Rather than demand from cash investors, these patterns are most consistent with the supply‐based hypothesis of unbacked digital money inflating cryptocurrency prices.

Hvordan Tether fungerer er det ingen som vet. Det skulle i utgangspunktet vÊre 1:1 med $USD, men dette har aldri blitt bevist, men deres egne uttalelser om dette har ogsÄ endret seg etterhvert. I april 2019 innrÞmmet de Ä kun ha reserver tilsvarende 74% av markedsverdien, og dette var fÞr den alvorlige Þkningen i 2020 hvor markedsverdien pÄ Tether tok en 4,6 ganger mellom januar og desember.

Om det er 100% fake har jeg ikke noen mulighet til Ä svare pÄ da Tether selv aldri har vÊrt Äpne om hvordan det fungerer, men enten sÄ er det fake eller i beste fall for kryptomarkedene sÄ er det backet av BTC og lÄn mot BTC-balansen deres. Hvis sistnevnte er tilfelle sÄ er de ganske hÞyt giret og prisen mÄ opp for at ikke hele korthuset skal kollapse. SÄ langt i Är (2021) er det trykket $1,3 mrd. USDT.

Prisen pÄ grunn av de belÄnte posisjonene, og det faktum at det koster rundt $20-25 millioner USD per dag Ä drive nettverket. Dvs. at det mÄ minst $20 millioner i fiat inn hver eneste dag kun for Ä holde prisen, om man tar utgangspunkt i at minere selger det de miner for Ä betale strÞm og maskinkostnader. Skal prisen opp mÄ det altsÄ langt mer enn det inn hver eneste dag.

Tether LTD og iFinex (moderselskapet) er per nÄ i en sak med pÄtalemyndighetne i New York State hvor de har fÄtt utsatt fristen om Ä levere inn dokumentasjon pÄ hvordan Tether fungerer i lang tid, i fÞlge rettsdokumenter er 15. januar 2021 den siste tidsfristen.

Vi fÄr se. Jeg har fulgt med pÄ dette siden jeg var tungt inne i 2017-2018 og har nÄ kun en svÊrt liten posisjon i krypto da jeg fÞler Tether utgjÞr en for stor systemisk risiko for hele markedet.

5 Likes

Takk for svar!

Bare for Ă„ supplere posten din med tallene legger jeg dette under her.

Men nÄ skal det sies at inflow av FIAT penger inn i krypto har jo vÊrt rimelig stor det siste halver Äret da.

https://www.nasdaq.com/articles/bitcoin-worth-%241b-leaves-coinbase-as-institutions-fomo-buy%3A-analyst-2021-01-02


Morsomt med XLM det siste dÞgnet ogsÄ. Galskap.

XLM ble offsielt min fÞrste heisatur med Krypto. Solgte 80% nÄ pÄ 0,38. Fikk hÞydeskrekk, og velger heller Ä se ann hvor den stabiliserer seg.

2 Likes

Kult Ă„ se at det er litt liv i NANO igjen.
Er alt season endelig i gang?

2 Likes

Ikke mye som er sÄ morro som altseason :grin:

3 Likes

Da var kryptomarkedet passert 1 trillion dollar i mcap :rocket::rocket:

4 Likes

Legger ved en presentasjon av Voyager fra januar 2021: Oz4jL_Tz7aDuO6dM.pdf (3,7 MB)
Kan vÊre interessant lesing for de som er interessert i selskaper som har kryptovaluta som forretningsmodell. VYGVF kan handles og har steget svÊrt mye i det siste. Voyager Token (tidligere Ethos) har ligget flatt lenge, men er opp 100% i dag. Eier bÄde VYGVF og Voyager Token til info.

1 Like

Lurer pÄ hva den reelle mengden fiat som backer kryptomarkedet er.

Hvor mye ville vĂŠrt mulig Ă„ hente ut. 20B?

Samme kan man vel si om aksjemarkedet ogsÄ?