Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jp morgen har tatt opp en short posisjon ser det ut som

Details - Short Sale Register (finanstilsynet.no)

ja det forklarer denne aggressive selgingen og dette store fallet
skulle ikke forundre meg at det er MS som har lånt de aksjer.

Skjønner ikke at de tørr å shorte en aksje som photocure… de må plutselig kunne dekke seg inn og det er ikke enkelt med relativt lav omsetning

de gjør dette på oppdrag fra andre som har en agenda, vi får vel se hva den er.

For min del hadde det vært en befrielse om Photocure kom i spill. Er passelig lei av dette selskapet som ikke kan, eller vil, eller evner å kommunisere hvor gullkantet avtalen med Asieris (Sinopharm) er.

1 Like

Så du mener de skal hausse opp et medikament på teoretiske fase 3 resultater?
Bygge fallhøyde med risiko for å skuffe markedet og ødelegge egen troverdighet i andre sammenhenger?

Jeg vil kalle det rimelig uproft.
DS og ledelsen gjør, etter min mening, alt rett i denne saken.
Vi får resultater om få måneder. Skjønner ikke poenget med å bli utålmodig nå.

10 Likes

Det virker påfallende at man ikke kan i det minste nevne at test perioden er avsluttet og evaluering gjenstår og eventuellt en tilbakemelding om at timeplanen holder når det gjelder Cevira. Og cirka timeplan og utvikling av phase III Hexvix i Kina.
Det heter å opplyse markedet.

1 Like

Stilte du noen spørsmål vedrørende dette på kvartalspresentasjonen?

Hva er påfallende?

1 Like

Se hva som har skjedd under Eggets styreledelse i Nanov - tillitsvekkende?

Ser jeg blir kritisert for innlegget. Jeg mener det hadde hjulpet å “sukre” de sure Q4 tallene med fremtids optimisme om samarbeidet med Asieris i Kina. Så får jeg bare bli kritisert for å ikke være fornøyd med måten selskapet valgte å fremstå på. Fremstillingen ble da oppfattet negativt i markedet som vi har sett.

2 Likes

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over hvordan Q4 resultatet ble mottatt av skribentene på TekInvestor. Et fall i unit salg av Cysview på 11% i USA i forhold til Q4 i 2021er selvsagt svært dårlig for et vekstselskap. I Europa falt salget i Q4 med 8% i forhold til 2021. I følge Photocure skylles dette blant annet mangel på personale samt strammere budsjetter på sykehusene. Tidligere har ledelsen skylt på covid for dårlig vekst, nå er det personalmangel og strammere budsjetter på sykehusene. Hvis personalmangel er et stort problem, er det antageligvis grunn til bekymring, spesielt hvis personalmangelen er et generelt problem på sykehusene og ikke bare at problemet skylles at folk er flyttet fra en avdeling til en annen på grunn av omprioriteringer i forbindelse med covid. Hvis det er et generelt problem, kan det selvsagt ta lang tid å løse problemet, siden utdannelse av personale ved sykehus tar mange år. I verste fall kan altså Photocure måtte leve ned dette problemet i flere år.

Unit salget i USA ser ut til å ha økt med rundt 20% for januar og februar (estimert) i 2023 sammenlignet med de tilsvarende tallene for 2022. For Europa er det en liten nedgang i salget for januar 2023 sammenlignet med januar 2022 og en oppgang på rundt 10% for februar 2023 (estimert) sammenlignet med februar 2022. Basert på denne informasjonen guider altså selskapet en vekst i driftsresultatet (EBIDTA), ekskludert utgifter til business spending på minimum 20%. Hvorvidt dette er et realistisk mål basert på salget så langt i 2023, synes jeg det er vanskelig å si noe sikkert om. For meg et det også mulig at selskapet ønsket å komme med noe positivt i et ellers dårlig kvartal, og at estimatet derfor kan vise seg å være for optimistisk.
I tillegg er det også viktig å huske at dollarutviklingen fra 2022 til så langt i 2023 alene kan utgjøre rundt 10% forbedring i EBIDTA med samme salg i 2023 som i 2022. Altså er det mulig at selskapet bare trenger en økning i volum på rundt 10% for å nå målet for 2023. I så fall snakker vi bare om en marginal forbedring i salget for at selskapet kan si at de har klart målsettingen for 2023. For meg fremstår derfor ikke forventet vekst som særlig ambisiøst.

Så vidt jeg husker ble Hexvix ble godkjent for bruk i Europa 2005 og 2010 i USA. Så produktet har vært tilgjengelig i lang tid. Siden den gang har det kommet mange rapporter/undersøkelser som viser hvor mye bedre produkter er til å identifisere blærekreft. På tross av all denne dokumentasjonen har selskapet aldri klart å profitere på dette. Nå er det ny refusjonsordning i USA samt nytt utstyr fra Karl Storz som skal bidra til veksten.

Undertegnede har tidligere hatt mange diskusjoner med Kjetil Hestdal (tidligere CEO) og Erik Dahl. Blant de tingene vi diskuterte var blant annet problemer relatert til bruk av Hexvix/Cysview ved sykehusene. Det ledelsen svarte var blant annet at det var svært viktig at det var en lege som tok ansvar (en mentor rolle) og hjalp andre leger til å bruke teknologien til Photocure. Erfaringen til selskapet var at hvis denne mentoren forsvant eller sluttet i jobben, kunne bruken av Hexvix stoppe opp på sykehuset. God og kontinuerlig kontakt med sykehusene er derfor svært viktig for bruken av Hexvix/Cysview. En slik tett og nødvendig oppfølging av sykehusene medfører selvsagt også høye kostnader forbundet med salg av produktet, noe regnskapet også viser. Hexvix/Cysview selger altså ikke seg selv, selv om sykehus velger å gå til anskaffelse av utstyret.

I Europa er det utplassert mye utstyr som ikke eller svært sjeldent blir brukt. Dette kan selvsagt være en mulighet for Photocure til å øke salget i Europa. Basert på det ledelsen har sagt om oppfølging av sykehusene, vil dette antageligvis kreve bruk av mye ressurser. Vekst i Europa vil derfor trolig komme med økte kostnader. På kort sikt kan derfor kostnadene øke mer enn inntektene.

I motsetning til mange av skribentene på TekInvestor, var derfor Q4 en stor skuffelse for meg. Kanskje ikke så veldig overraskende hvis en ser tilbake til tidligere kvartalspresentasjoner. Svært ofte har selskapet skuffet, spesielt når det gjelder salgsutviklingen for Hexvix/Cysview. Nå er det snart på tide at selskapet leverer vekst og ikke stadig kommer med nye bortforklaringer på hvorfor veksten uteblir. Selv synes jeg ikke 20% vekst er mye å skryte av, når utgangspunktet er så lavt som i dette tilfellet. Hvis produktet er så bra som selskapet prøver å fortelle oss, bør veksten etterhvert bli langt høyere. Om selskapet klarer dette, er for meg fortsatt høyst usikkert. Kursutviklingen til selskapet fremover er nok derfor mer usikkert enn det mange av skribentene på TekInvestor ser ut til å tro.

30 Likes

Takk for en god fremstilling av situasjonen som PHO er i nå. Jeg har en par andre ting som jeg mener er vesentlig for å vurdere fremtiden til bruken av CYSVIEW/HEXVIX.

-reclassify blue light equipment

I Q4 presentasjonen skriver PHO følgende;
; if approved, would enable an expedited pathway to expand the number of capital equipment
manufacturers in the U.S.
Public comments by KOLs, BCAN (U.S. Patient Advocacy), Richard Wolf, UroViu, Health systems
New flex tower issue provides additional evidence of the need for BLC reclassification and creates additional pressure on regulatory authorities to address public health concern

Nå dette blir godkjent vil markedet i US øke med minst 100%

Pre covid var veksten i US på 30 til 40% i presentasjonen kom det frem at i US er veksten allerede opp på 30% tallet.
Jeg vil påstå at i US har ledelsen og salgs teamet gjort en særdeles god job med å opprettholde omsetningen gjennom Covid og med et antikk utstyr. I tillegg har ikke det vært lønnsomt for sykehusene å bruke cyesview. Er enig i at nå må det bevises at bruken av det nye utstyret må vesentlig opp og må allerede vises i Q1 23. Bruken av det gamle utstyret har vært så lav som en gang i uka. Med bruk av nytt utstyr til to ganger i uka er økningen 100%. Skulle ikke tro det var umulig.

Så har vi China der får vi svar om noen mnd.

1 Like

Supert innlegg Sørlendingen!

Og veldig bra at du engasjerer deg i Photocure, for det er ganske liten interesse for selskapet.

Hva tror du bunnen i kursen blir?? For når du skriver at:

I motsetning til mange av skribentene på TekInvestor, var derfor Q4 en stor skuffelse for meg.

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over hvordan Q4 resultatet ble mottatt av skribentene på TekInvestor.

Hvis produktet er så bra som selskapet prøver å fortelle oss, bør veksten etterhvert bli langt høyere. Om selskapet klarer dette, er for meg fortsatt høyst usikkert.”

Kursutviklingen til selskapet fremover er nok derfor mer usikkert enn det mange av skribentene på TekInvestor ser ut til å tro.

Så tolker jeg det som at du tenker at aksje-kursen i Photocure fortsatt er for høy i forhold til:

  1. Hva som ble levert, og faktisk ble presentert
  2. Den usikkerheten som faktisk er i selskapet og skribentene på Tekinvestor ikke har tatt inn over seg.

Så et spørsmål til deg @Sorlendingen, hva tenker du at Photocure er verdt slik selskapet står i dag? Gitt din vurdering i innlegget ditt over.
Hva skulle kursen vært i dag for at du skulle kjøpt deg inn?

7 Likes

Takk for en utfyllende post og gode argumenter :+1:

I følge Photocure skylles dette blant annet mangel på personale samt strammere budsjetter på sykehusene. Tidligere har ledelsen skylt på covid for dårlig vekst, nå er det personalmangel og strammere budsjetter på sykehusene. Hvis personalmangel er et stort problem, er det antageligvis grunn til bekymring, spesielt hvis personalmangelen er et generelt problem på sykehusene og ikke bare at problemet skylles at folk er flyttet fra en avdeling til en annen på grunn av omprioriteringer i forbindelse med covid.

Nå er det jo ikke noe overraskelse at hele helsesektoren har hatt utfordringer gjennom covid-tiden. Dette har vi sett til her til lands også. Hvor man har måttet omprioritere på opppgavene for å hanskes med covid-delen. Det er også godt dokumentert at man her lagt langt bakpå i blant annet England med tanke på oppfølgning og screening av kreft pasienter.

Så blir litt feil å bare si at Photocure skylder på Covid for manglende vekst. Muligens bare ordleggingen i setningen som gjør det, men covid er jo ikke noe Photcure har brukt som en unnskyldning, det har vært reelt. Og ikke noe Photocure kan klandres for i mine øyne.

Men jeg ser utfordringen du dra frem, at hvis dette er ett langvarig problem som ligger dypere, kan det potensielt være en brems.

I tillegg er det også viktig å huske at dollarutviklingen fra 2022 til så langt i 2023 alene kan utgjøre rundt 10% forbedring i EBIDTA med samme salg i 2023 som i 2022. Altså er det mulig at selskapet bare trenger en økning i volum på rundt 10% for å nå målet for 2023. I så fall snakker vi bare om en marginal forbedring i salget for at selskapet kan si at de har klart målsettingen for 2023. For meg fremstår derfor ikke forventet vekst som særlig ambisiøst.

Med Photocures konservative tilnærming på guiding gjennom hele 2021 og 2022, hvor dem faktisk ikke har guidet noe som helst pga. usikkerheten og ting som har lagt utenfor deres herredømme, ville det plutselig vært meget merkelig om dem nå hadde lagt godviljen til og spekulert i valuta utslag for å bedre veksten.

God og kontinuerlig kontakt med sykehusene er derfor svært viktig for bruken av Hexvix/Cysview. En slik tett og nødvendig oppfølging av sykehusene medfører selvsagt også høye kostnader forbundet med salg av produktet, noe regnskapet også viser. Hexvix/Cysview selger altså ikke seg selv, selv om sykehus velger å gå til anskaffelse av utstyret.

Helt korrekt. Men nå har vel dem også kommunisert at man skal begynne å se tegn til avtagende kostnader i forhold til vekst i revenue. Kan ikke tro at dem skal utvide salgsapparatet i det uendelige. For jeg vil jo tro kostnader ligger opp mot lønn, bonus og utgifter til apparatet som reiser rundt og følger opp. Samtidig er det jo også kjent at dem ikke reduserte apparatet sitt i USA ved covid. Da det ville tatt store ressurser for å få dette opp igjen i ettertid. Så når veskten ikke har vært til stede, så har fremdels utgiftsposten lagt der i bakgrunnen. Så det er jo ikke akkurat ny info.
Short term pain, long term gain.

I Europa er det utplassert mye utstyr som ikke eller svært sjeldent blir brukt. Dette kan selvsagt være en mulighet for Photocure til å øke salget i Europa. Basert på det ledelsen har sagt om oppfølging av sykehusene, vil dette antageligvis kreve bruk av mye ressurser. Vekst i Europa vil derfor trolig komme med økte kostnader. På kort sikt kan derfor kostnadene øke mer enn inntektene.

Vil det nødvendigvis gjøre det?
Dette er jo noe de har kommunisert tidligere at noe av økning i utgiftene har vært å få opp apparatet i Europa etter dem tok alt tilbake. Europa har også vært den delen som har levert best i forhold til revenue på alle tidligere rapporter. Selv under covid har Europa levert over 50 mil i revenue hvert eneste kvartal. Men noe utgfiter vil det sikkert komme, men noe eksplosive greier tviler jeg på.
USA hadde en utrolig bra vekstkurve rett før covid, Men kikker man tilbake på alle rapportene er det vel ingen kvartals rapport som enten har fått en eller annen etterslenger med covid-restriksjoner enten på slutten eller i begynnelsen av kvartalet, hvor dette har hindret dem tilgang på sykehus. I de få raportene hvor covid har sett ut til å forsvinne har dem kjapt bikket 40 mil, for å få en ny restriksjon i fleisen rett etterpå. Så utrolig frustrende og vanskelig å sammenligne kvartal for kvartal og både på tvers og mot YoY.

I motsetning til mange av skribentene på TekInvestor, var derfor Q4 en stor skuffelse for meg. Kanskje ikke så veldig overraskende hvis en ser tilbake til tidligere kvartalspresentasjoner. Svært ofte har selskapet skuffet, spesielt når det gjelder salgsutviklingen for Hexvix/Cysview. Nå er det snart på tide at selskapet leverer vekst og ikke stadig kommer med nye bortforklaringer på hvorfor veksten uteblir. Selv synes jeg ikke 20% vekst er mye å skryte av, når utgangspunktet er så lavt som i dette tilfellet. Hvis produktet er så bra som selskapet prøver å fortelle oss, bør veksten etterhvert bli langt høyere. Om selskapet klarer dette, er for meg fortsatt høyst usikkert. Kursutviklingen til selskapet fremover er nok derfor mer usikkert enn det mange av skribentene på TekInvestor ser ut til å tro.

Her er jeg helt enig. De må begynne å vise en vekst som bekrefter deres tidligere utsagn. De MÅ få en positiv kvartalsrapport før markedet er villig å vise dem tillit. Men jeg er uenig når du definerer det som bortforklaringer. Det har vært reelle utfordringer. Hvis disse tingene som har hindret dem tilgang ikke egentlig skulle betydd noe, så ville jeg kalt det bortforklaringer. Da det insinuerer at man ikke tror på forklaringen deres og definerer det som tull.
Da er jo det i utgangspunktet en død case inntil det motsatte er bevist.

5 Likes

En del av det du skriver og argumentene du bruker er de samme som du brukte i et langt innlegg på HO 11.01.18 kl. 18:55. Dette ble også postet her på TI. Så vidt jeg husker, så ble veksten i inntekter for PHO ganske god i de påfølgende årene 2018/19. I dag skriver du bla i tillegg at i Europa står det mye utstyr som sjeldent eller ikke blir brukt. Det kan hende du har rett i det. At det står «mye» ubrukt utstyr i Europa var en litt overraskende opplysning som jeg lurer på hvor du har fra? Når det gjelder forklaringene til DS på det dårlige salget i Covid perioden og nå i Q4 22, så mener jeg at de er troverdige. Jeg antar også at den kraftige økningen i installasjoner av nye rigide skop i USA i det siste vil måtte føre til god vekst og at ikke innkjøpene av skopene er gjort for at de skal stå ubrukt.

Ikke direkte ubrukt, men Photocure kommuniserte at det er mye potensiale i Europa, da det er ca 800 skop utplassert. Enkelte plasser stod de nesten ubrukt. Og det var dette potensiale Photocure ville tappe inn i. Support fra tidligere leverandør var så og si helt fraværende. Og man kan se hoppet i inntektene når Pho tok Europa tilbake. Dette skjedde samtidig som covid kom,og man fikk aldri begynt skikkelig på arbeidet med å få disse klinikkene inn i varmen igjen.

Når DS forteller på DNB Health og Q4 mer enn 20% økning da foretrekker jeg å stole på det enn på noen her på TI kommer med og uten å ha den innsikt.

Sitat fra Mark Minervini:

«When fundamental problems arise in a public company, management is probably your worst source of information. The executives will try everything in their power legally, and in some cases illegally, to bamboozle the shareholders in an effort to protect the stock price.»

Sikkert et par aksjonærer i nano, pcib, Softox, Bergenbio osv som gjerne skulle hatt et ord med ledelsen i selskapene om det de har «lovet» før verdiene forsvant.

7 Likes

@he67 , jeg ser ditt poeng men jeg har ikke tatt DS løgn enda.

Noen profiler her som på står at de vet alt better blir ikke mer troverdig enn DS for det.
DS har aksjer og opsjoner som motiverer.

Siden 2018 har kurs i PHO økt og har de kommet til en mye bedre utgangspunkt enn vi var.
Synes vi skal la fakta snakke for seg. Og da heller jeg mot DS.

DS må få kostnader under kontroll og gir en positiv resultat snart og jeg tror det kommer til å skje.

1 Like