Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Langt på vei enig i hele innlegget. Og det er trasig for dere som har vært med lenge og gjennom de siste 3 årene hvor sektor og sentiment har dratt med seg alt og alle ned - fortjent eller ikke.

Fra sidelinjen er PHO en ypperlig long-eksponering nå da både blålys og cevira har gode ph3 datapakker og et betydelig inntektspotensial. For min del er/var sistnevnte utløsende for å ta posisjon, med den grunne analysen som er at selskapet allerede har et produkt i markedet, penger på bok og er gjeldsfritt. CEO i Asieris kjøpte nylig aksjer i eget selskap for mer enn 60 millioner kroner.

Hvor vanskelig det enn er å se for seg nå, så vil sentimentet snu. Ingen vet når, og det er uinteressant å spekulere i kurs på kort sikt gitt den lave omsetningen og det generelle sentimentet.

Gitt det ovenstående, så er det om ikke annet attraktivt å bygge en posisjon på lave kurser med en svært begrenset nedside. I det øyeblikket det skal nettokjøpes fra større aktører og/eller det generelle sektorsentimentet snur, så vil man få med seg en opptur man ikke kunne opplevd om ikke de siste tre årene med skjending hadde funnet sted.

Og slik er børs, timing er «alt». Prising kan være irrasjonell / frakoblet det fundamentale og/eller tidligere normer for verdsetting lenger enn man kunne sett for seg.

9 Likes

En annen årsak er en gørr kjedelig ledelse som ikke evner å skape litt blest om selskapet, vedder på at de aller fleste som handler aksjer knapt vet hva Photocure er og hva de holder på med og hvor nærme de er et gjennombrudd. Stort sett det eneste biotekselskapet på Oslo børs med substans, men investorer vil heller ha Pcib, nano, bergenbio, targovax, Ultimovacs…
you name it.

Man kan prøve å finne alle mulige forklaringer, men dette handler nok om at de må få til mer imponerende vekst og da et kvartalsresultat som virkelig overrasker på den positive siden.

Er så lite volum og så små endringer at det har ikke vært superenkelt å gjøre seg opp noen stor mening.

Hvis man ser topp 50 så føler jeg kanskje det lukter mer at det sitter meglere og melker kurtasje med å gjøre småtrading for folk

Nei det er ikke et snevert fokus på bunnlinje jeg mener ihvertfall. Derimot trenger man å se kvartal for kvartal at revenue på cysview øker fortere, uten at opex viser samme trenden.

Forrige kvartalsrapport likte jeg godt: Nå blir det viktige at den neste også viser fortsatt godt momentum på alle kpiene som går på lønnsom vekst, at man ikke igjen får denne følelsen av at frem og tilbake er like langt.

1 Like

Ikke uenig at det har gått for tregt.

Men, skal man være dønn ærlige, burde ikke Cevira alene være verdt å handle aksjen for ?
Folk gikk mann av huse og over alle støvelskaft for å tilrive seg Ultimo aksjer til kurser som var helt vanvittig, enda værre i Pcib og for den saks skyld i Bergen Bio, årsaken var at man ble fortalt at det var nærmest " 100% bankers" hva kunne vel gå galt?
Vel, for Photocure er situasjonen en ganske annen og de spiller i en helt annen liga, her vil jeg mer si at det er snakk om man klarer å plotte noenlunde fornuftige estimater inn på kalkulatoren.

Dessverre, det vi ser nå er mange skakkjørte, trøtte og slitne investorer som har trødd skoa av seg salig flere ganger innen biotek at enten så er man nærmest bankerott og ikke evner eller så tør man simpelten ikke mer biotek.
Jeg tror vi som sitter i aksjen og avventer vil få behørig lønn for det så blir det mange som kommer til å løpe etter etterhvert.

7 Likes

Ja, vi kan skrive til vi blir gule og blå her, men på børsen går det ikke som vi mener det burde gå. Hvis det blir som vi håper i Kina vil det bli take off, men før det skjer evt så går Photocure på det de klarer å få til med butikken sin som den er i dag.

På børsen går det stort sett som man ikke tror det skal gå. Sentimentet som er etablert er det man projiserer, helt inntil det ikke gjelder lenger. Om rentene kommer ned (eller whatnot annen variabel), så er plutselig vekst og/eller biotek tilbake på menyen. Photocure er en blanding av business og vekst, en interessant kombinasjon.

1 Like

Er ikke veldig hokus pokus:

Jo fortere avstanden mellom den grønne og den rød streken blir mye større og fortsetter å øke kvartal for kvartal, jo fortere kommer kursen til å stige.

Show me the money. Masse penger inn fra Cevira også kongas.

1 Like

Skummel lesing… kan AI erstatte Hexvix/Cysview…?

Den er ikke fagfellevurdert ennå, så det kan hende den ikke holder vann…

Holder den vann må PHO sikre seg rettighetene til dette, eller gå en smertefull død imøte innenfor BLC…

Den setter jo fingeren på PHOs ømme punkt når det gjelder Hexvix/Cysview, behandlingen er litt for tidkrevende og tungvint… selv om resultatet er mye bedre skal det investeres i utstyr og hver pasientbehandling blir mer komplisert… (det er jo dette som gjør at det tar tid å penetrere markedet).

Kan man få et jevngodt resultat uten å investere i scope og uten den tidkrevende og tungvinte behandlingen i forkant er jo dette lett å regne hjem…

PHO har noen år på seg før dette kommer på markedet (hvis det holder vann) siden de skal gjennom MDR klasse IIb og må kjøre kliniske forsøk for å vise at det virker. Det er ingen lett prosess, det tar tid og det koster penger…

Takk for deling @Rodjer , bra å ha deg tilbake som aktiv på tråden!

Dette er egentlig ikke noe nytt. Bilder og info/påstander rundt AI mot hvitt lys har dukket opp som tema med ujevne mellomrom i flere år

2 Likes

Det kan jo også tenkes at man ville fått et enda bedre resultat om man kombinerer blått lys (cys/hex) med AI.

3 Likes

Angående AI; så hadde jeg egentlig tenkt å poste et meme, men vet at det trengs litt bakgrunns-info for å forstå “hvorfor det er morsomt”. Har skrevet følgende på Bearfest-tråden:

“”[quote=“Snoeffelen, post:6424, topic:34913”]
Jeg tror at AI best benyttes (erstatter) i kreative yrker fordi metodikken, slik jeg tror jeg har fortstått det, i stor grad er hypotese-genererende.
> Derimot tror jeg at det kan bli en rekke utfordringer og overraskelser for industriell produksjon der prosesser må være kvalifisert og validert via hypotese-testing.
[/quote]

Følgende blir en litt lengere utledning, men det har et poeng, som forklarer konklusjonen over.

Skal man modellere noe, 1 variabel, kan man bruk liner regresjon (LR) y=ax
Skal man modellere i flere dimensjoner kan bruke multivariate lineær regresjon (MLR), så en matrise Y=aX.

Men det er et lite men i MLR, for å finne koeffisienter så må matrisa X ha full rang ellers kan den ikke inverteres og løse at koeffisienter. Og i den virkelige liv finnes det fullt av avhengigheter, så da kan man gjøre en matrise-reduksjon til full rang (kun uavhengige variable), feks ved en PCA, prinsipal-komponent analyse.

Eksempel, jordbær kan måles i søthet, og rødhet, x1 og x2 i matrisa X, men det er 2 parametere som forteller bortimot det samme, så en prrinsipalkomponentanalyse reduserer 2 vektorer til en ny, med ny retning PC1, og restvariasjon er støy.

Mao man kan gjøre en PCR (prinsipalkomponent regresjon) etter å ha redusert et datasett X til full rang og løse ut reelle koeffissenter.

Neste steg i kompleksitet er en PLS der man ikke bare “fikser på” X-sida men også Y-siden.

Men etterhvert som man får modelleringsteknikker hvor man kan ta inn utallelige variabler, og hele tiden få best mulig fit, kan man ettehvert modellere hva som helst.

PCA og PLS er derfor i en storgrad hypotese-genererende , og mindre og mindre hypotese-testende .

Neste steg “tilpasning og eksplorativ initiativ” er feks genetiske algoritmer, nevrale nettverk, self organising maps osv. Og jo mer “søkende etter mønster/ eksplorative” algoritmer man bruker, desto viktigere er valideringssiden av dette.

Basis-teknikker, er kryssvalidering, leave one out, leave gruos out osv.
Poenget er jo mer man tar inn desto verre er det å validere datasettet. Kanskje man har replikater, prøver med for like egenskaper osv. Og man finner sammenhenger som ikke er der.

Det over kan jeg litt om, siden jeg har bakgrunn i kjemometri.

Jeg kan lite om AI, men det er opplagt at de bygger på de samme prinsippene og må brukes med samme varsomhet.

Certes IT Service Solutions – 20 Dec 18

### Types of Artificial Intelligence: A Detailed Guide

Unlock the potential of artificial intelligence with our comprehensive guide. Learn how AI works, its applications and more!

Estimated reading time: 16 minutes

Og slik jeg leser det er det 4 typer:

### 1. Supervised learning

Supervised machine learning can take what it has learned in the past and apply that to new data using labelled examples to predict future patterns and events. It learns by explicit example.

### 2. Unsupervised learning

Supervised learning tasks find patterns where we have a dataset of “right answers” to learn from. Unsupervised learning tasks find patterns where we don’t.

### 3. Semi-supervised learning (SSL)

Semi-supervised learning falls somewhere in the middle of supervised and unsupervised learning. It is used because many problems that AI is used to solving require a balance of both approaches.In many cases the reference data needed for solving the problem is available, but it is either incomplete or somehow inaccurate.

### 4. Reinforcement learning

Reinforcement learning is a type of dynamic programming that trains algorithms using a system of reward and punishment.

Min beskjedne forståelse av AI er derfor at det egner seg godt til kreative og eksplorative oppgaver, men blir veldig komplekst å validere.

Ikke først og fremst fordi det ikke er mulig, men fordi validering ikke bare betyr en god begrunnelse og rasjonale, men at godkjennelse ofte betyr en regulatorisk prosess og kjipe spørsmål fra myndigheter med forskjellige kvalitetskrav- og systemer.

Og kanskje det viktigste; faktisk vise i den virkelige verden at det fungerer (helt uavhengig av gode rasjonaler og testkjøringer) , som uansett er et løp som koster penger."

Tilleggs info for Photocure-tråden: algoritmene som man bruker i AI har vært kjent lenge, det er datakraften som er kommet på rett nivå nå. Når jeg ser i bokhylla, og jeg er mann midt i livet, så står det bøker om nevral nett og self organizing maps osv.

Dette har selvsagt vært forsket på lenge i medisinske miljøer, og AI (algoritmene) har vært kjent lenge, problemet er altså at AI er hypotese-genererende, mens man i en regulatorisk setting må være hypotese-testende (validerende).

3 Likes

image

1 Like

Jeg spurte DS om bruk av AI på en presentasjon og det han svarte var ved bruk av AI og white light og AI med BLC så vil fortsatt BLC være overlegent white light. Han hadde åpenbart ikke jobbet med å se på AI med BLC. Det er min mening at det bør PHO absolutt gjøre og ha en arbeids gruppe på det slik at PHO ikke blir kjørt av banen på dette med bruk av AI.
Hadde vært hyggelig om vi ender i grønn i dag, nå børsen åpner etter påske er vi i Q2 og forhåpentlig snarlig NDA for Cevira.

3 Likes

Enormt mange big pharma og mid size som jobber med bladder cancer og forsøker å finne løsninger for denne pasientgruppen. Vil en konsolidering gavne forskning og utvikling, pasienter og selskap?

PHARMA, BIOPHARMA

Bladder Cancer Therapies Developer Raises $380M in the First Biotech IPO of 2024

Var ikke klar over at bladder cancer var «hot» for investorer :sweat_smile:. Hentet store midler i IPO 2024. Den første i 2024. Og store verdier. Jøss! Muligheter likevel da…Etter kursfall og så mye negativitet begynte jeg å undre. Tydeligvis tok de negative litt mye i ved sin negativitet om fremtid og tillegge verdier i sektoren. Her muliggjøres tydeligvis store verdier i sektoren og verdier på fremtiden og ikke minst fremtid innen bladder cancer. Godt for pasienter og alle stakeholders med positivitet og fakta drypp på verdier og muligheter. Er kanskje ikke så mørkt i biotek og sektoren likevel? Er det mange som har glemt at biotek er internasjonalt?

God påske

Eneste fornuftige er å ta påske.
God påske.

3 Likes

Knapt sett maken til kapitulasjon på null volum. Om det er short eller trader(e) som bare skal touche MA200 vites ei. Helt syntetisk handel. God påske :hatching_chick:

2 Likes

Ganske utrolig ja. PHO ble omsatt i 64-66kr etter Cevira resultater ble meldt. Høyt volum. Noen dager etter er kursen i 54,5kr. Og det på noen dager hvor omsetning har vært syltynt.

Må se “historien” bak prisbevegelsene.

1: Hva har skjedd ved tidligere volumspiker i dette området.

  • Første ga en stor negativ bar, ytterligere fall på volum.
  • Andre volumspike ga også en tydelig negativ bar, men litt mindre volum, med tydelig mindre negativ bevegelse. Den fikk heller ikke en kontinuitet til nedsiden. Istedenfor kom volum og oppgang.
  • Siste volumspike kom med liten oppgang, med en stor reversal i etterkant på redusert volum.

Så er spørsmålet, har priceaction reagert bedre eller dårligere etterhvert som volumspikene har komt?

Hadde et svakt forsøk på rally, før en ny pullback inn i området hvor det var volum sist gang vi var here nede. Området merket med gult.
På bakgrunn av volumspike som skjedde i dette området, samtidig som vi møtte selgere på første forsøk på å bryte volummotstand som ble lagd på første volumspike, vil det være naturlig for prisen å teste dette nedre området igjen.

Hva skjer her nede nå? Vil det dukke opp peroner som kaster kortene? Ingenting? Det vil si, vi får ingen volumspike. Videre fall for å sjekke supply under naturlige stoploss områder?

Hvis vi får volumspike her i dette området igjen, hva bør være det mest sannsynlige resultatet basert på oppførselen på de 3 tidligere volumbarene og utviklingen på disse for hver gang dem har komt?

3 Likes

Har du ennå ikke skjønt at markedet ikke mener det kan tas inn i noe kurs nå. Bare glem det inntil det viser seg og faktisk bli noe av. Kursen på børs nå handler om butikken til PHO. Det er sånn det sikkert også skal være nå.