Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

En godt skrevet kommentar.

3 Likes

Flott at Norge tar tydelig standpunkt i denne krigen ved å offisielt fordømme både Hamas sitt grusomme terrorangrep og Israel sine åpenbare krigsforbrytelser og brudd på folkeretten mot palestinerne. Her er Gahr Støre og Barth Eide gode.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Disse bransjene ber om nettkapasitet:

Totalt har aktører søkt om tilgang på totalt 21,5 gigawatt nettkapasitet siden 2018. Slik fordeler dette seg:

  • Datasenter: 40 prosent
  • Industri: 17 prosent
  • Vind: 14 prosent
  • Hydrogen: 11 prosent
  • Petroleum: 6 prosent
  • Vann: 6 prosent
  • Batteri: 4 prosent
  • Oppdrett: 1 prosent
  • Transport: 1 prosent

Min sortering. Kunne man droppet regningen med 40% *60-100mrd = 24-40mrd ved å droppe å ha datasentre? Jeg tenker de gir svært marginalt tilbake i arbeidsplasser og skatteinntekter. Også hva med vind 17%*60-100mrd = 10-17mrd. Gjør det vinden samfunnsmessig uøkonomisk?

Jeg stiller først og fremst spørsmål her, jeg har ikke noe fasit.

6 Likes

Kun politikernes særegne kalkulatorer som kan regne vindmøllefloppen hjem.

Mye som kunne vært gjort.
Hva med å strupe eksport av strøm?

Hvorfor man tilegner elektrifisering av melkøya og datasenter for fuckings tiktok som samfunnsnyttig er for meg en gigantisk gåte… :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

8 Likes
7 Likes

Sier mer om universitetet enn noe annet. Å bruke studenters engasjement for slik value signaling er forkastelig. Forhåpentlig like greit, så får hun ta medisinstudiet på et skikkelig universitet.

Nå har Polen selv en problematisk historie med jødeforfølgelse som er vanskelig for dem å innrømme.

8 Likes

Godt poeng egentlig. Enig i det. Men jeg syns også det er greit å minnes om at i andre land så kan det få konsekvenser å oppføre seg som om man er på Karl Johan.

Skulle ikke tro det var nødvendig, men alle som skal til Dubai på ferie i vinter bør kanskje få litt voksenopplæring før de drar.

3 Likes

For min den er jeg glad for at myndighetene som representerer meg tydelig kommuniserer at det finnes internasjonale regler for krigføring og at det finnes grenser for hva man kan tillate av sivile dødsfall og ødeleggelser for å ta ut noen få militære enkeltpersoner.

Det burde også være i vår egeninteresse å få det internasjonale samfunnet til å gjøre det samme, for vi har en nabo i øst som også gir f*** i sivile tap og lidelser for å oppnå sine militære mål.

4 Likes

Hvor er presset på myndighetene i Gaza? De som holder gisler, både kidnapede og egen befolkning?

Hvor er fordømmelsen av selvstyremyndighetene for å tillate terror og hvilket ansvar de har for å utsette egen sivilbefolkning for krig?

Jeg ser det er fordømmelse av Israels krigføring, mye berettiget men også en del farget av politisk syn. Jeg har ikke sett fordømmelsen av Gazas myndigheter for situasjonen de har lagt opp til.

8 Likes

Åpne Midtøsten tråden igjen?

6 Likes

Vet ikke hvilke kilder du bruker, men jeg ser det overalt. Fordømmelse av Hamas for terroren og for å bruke sivile som menneskelige skjold, samt krav om å løslate gisler. Ser samtidig at det internasjonale samfunnet ber Israel skille mellom Hamas og den palestinske befolkningen, noe de ikke gjør.

2 Likes

Ikke lenge før det blir mindre eksport av strøm og lavere strømpriser på Sørlandet nå :partying_face:

Russisk skip utenfor Sørlandet – Kystvakten i området – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio?

4 Likes

Ja. Russlands krigsforbrytelser diskuteres åpent i Ukraine/Russlan-tråden, så vi bør da kunne diskutere Hamas og Israel sine krigsforbrytelser her også.

1 Like

PDX stengte midtøsten tråden, den åpnes ikke igjen.

Ser ikke helt poenget med å holde den stengt. Resultatet blir som vi ser her, at det sklir overandre tråder. Må da være lettere å moderere om innleggene kommer i én tråd og ikke i flere.

Går noen av skaftet og klikker i water så er det den personen som skal ha pause, og ikke tråden og resten av deltagerne. I motsatt fall er det jo “enkelt” for noen som ikke liker en tråd å sørge for at den blir stengt.

9 Likes

Forståelig nok. Midtøsten-tråden ble dessverre nedsyltet i rene hat-innlegg. Synd, for det var også mange gode innlegg og argumenter. Det kunne vært en god tråd både for diskusjon, men også for å lese om andre synspunkter enn sine egne.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

8 Likes

https://twitter.com/SussexFriends/status/1719716956213837879

Israel brukte bunker busters som graver seg ned 30 meter før de eksploderer. På bakkenivå lager de lokale jordskjelv.

Btw, se videoen fra sky news over, rimelig nøytralt. Innlegget er ikke nøytralt.

Kan godt lese denne FN: – Angrepene mot flyktningleir kan være krigsforbrytelser – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer etter å ha sett videoen.

3 Likes

Det er farligere å ikke diskutere ting enn å diskutere dem. Her i dag kom 11-åringen min hjem og fortalte meg en lang lekse som kort oppsummert endte opp i at “israelerne er skyld i alt og det blir ikke fred før den siste jøden er borte fra midtøsten”. Dette hadde han lært av en andre generasjon afghansk innvandrer i klassen.

Jøde- og muslimhatet på veg opp i skolene og foreldrene fyrer opp om det. Særlig østeuropeiske foreldre (muslimhat) og muslimske foreldre (jødehat).

17 Likes