Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ikke akkurat sjokkerende dette. Usikker på hva som er kilden.

1 Like

Til og med militærorkesterene i Russland blir sendt til fronten.

3 Likes

Om et par uker gir kanskje kulden i Ukraina seg og det blir blottlagt et tørt landskap med dødt plantemateriale fra i fjor… Da blir det mye store branner av denne krigføringen. Det blir en faktor å følge med på.

1 Like

Nå begynner det nok å bli dårlig stemning hos Putins “allierte”…

7 Likes

Det der virker ganske krise om det stemmer.

1 Like

Flere av disse landene eksporterer matvarer selv?

image

Kazaksthan exporterer endel.

2 Likes

Skepsis er likevel sunt å utvise når det gjelder informasjonen som formidles. Gjelder for så vidt det meste. NRK er også er god kilde til informasjon syntes jeg. Dem gjør leseren oppmerksom på kildeusikkerheten i allefall.

3 Likes

Er det noe nytt om disse 200 ødelagte kjøretøyene?

De 30-40 helikoptrene ved Kherson er ihvertfall kokt ned til sannsynligvis kun 9-10 pga. artilleribommerter ref:

1 Like

Take 2:

Er ikke gærent det heller. Så har de visst vært der igjen:

1 Like
1 Like

Jeg tror ikke du heier på Russland. Jeg tror du trives med å være den som kommer med argumenter mot flertallet, noe som jo rimer med det du skriver om at du “av natur” heier på den svake parten - som i denne tråden vel er de som har sympatier for Russland (direkte, eller indirekte fordi de misliker USA). Hadde flertallet her “heiet på” Russland, hadde du kanskje argumentert motsatt.

Det får være nok “psykoanalyse” eller “angrep på mannen” (eller kvinnen?).
Når det gjelder “ballen”, dvs temaet vi diskuterer, så argumenterer du for at Russland har grunn til å føle seg truet av NATO-medlemskapene til de tidligere Warszawapaktlandene (ved å vise til NATOs “aggresjon” i Afghanistan osv). Det følger vel av din argumentasjon at det var feil å gi NATO-medlemskap til land i Øst-Europa, i tillegg til at det var feil å antyde at Ukraina vil kunne bli medlem på sikt?
Det siste kan vi være enige om at var uheldig, fordi det vel er dette som har trigget angrepet på nettopp Ukraina, og som er årsaken til Russlands eskapader i Georgia. Det er neppe tilfeldig at Russland ikke har angrepet de landene som allerede er NATO-medlemmer. Derfor burde NATO samtidig ha gitt Ukraina sikkerhetsgarantier da man antydet at de kunne bli NATO-medlemmer.
Du kan ha rett i at ledelsen i Russland føler sine priviligerte posisjoner truet av at stadig flere land ønsker, og får, NATO-medlemskap. Disse landene har imidlertid minst like stor grunn til å føle seg truet - av Russland, og har derfor, som uavhengige land, større rett til å søke NATO-medlemskap enn Russland har til å nekte dem dette.
Kunne krigen vært unngått om man ikke hadde sagt at Ukraina vil kunne bli NATO-medlem, og heller sagt at Ukraina skulle være et “nøytralt” land? Det vet vi ikke. Det vi nå vet, etter å ha sett russernes sanne ansikt, gir ikke grunn til å tro det. Vi så også resultatet av naiviteten i håndteringen av Hitler.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Fornybar: Fint at du utdypet litt bedre hva du mente, da det ikke var klart for meg (og tydeligvis flere andre) hva du mente med din første kommentar: “idiot”.
Enig i at vi må forsøke å diskutere sak og ikke person. Imidlertid er motivasjonen for standpunkt og argumentasjon i dette forumet (dvs tekinvestor generelt) nok mer relevant enn i mange andre sammenhenger. Man har en økonomisk motivasjon for å argumentere positivt for selskaper man er long i, og negativt om selskaper man er short i. Så her har man lang tradisjon for å lete etter mer eller mindre godt begrunnede argumenter for det standpunktet man har for “øyeblikket”.

2 Likes

Jeg må si at jeg synes innlegget til @Multiple var godt skrevet og på ingen måte framsto som noe personangrep. Spesielt den delen som gikk på hva som kunne vært gjort for å unngå den situasjonen Ukraina er i nå synes jeg var interessant.

Det første forslaget, som gikk ut på å gi garantier mens medlemskapet var under vurdering synes jeg virket interessant. Det tror jeg kanskje hadde fungert

Den andre biten, hvor nato sier blankt nei har jeg mine tvil til. Problemet er at Ukraina ble mer og mer rettet mot Vesten, på vei ut av Russland sin sfære. Du får ikke noe imperiet av å kontrollere ett land. Jeg tror mao at vi hadde vært der vi er i dag allikevel, men med et svakere Ukraina som hadde sett mer ut som Hviterussland gjør. Ikke bombet, men sier du feil ting, så ender du i fengsel.

2 Likes

Kan man ikke like gjerne også kalle din kommentar for hersketeknikk? Dette for å hindre noen å sette søkelys på bakenforliggende motivasjon for ulike standpunkt?

11 Likes

Deilig når Fornybar skriver “dere” da… som om noen konspirerer :wink: spent på fortsettelsen :popcorn: