Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ytterligere 980 menn dimmitert og flere kanoner som ikke trenger ammuinisjon:


Edit: Uten tvil en målrettet kampanje mot oljeindustrien :fire: :boom: :fire:

https://x.com/KyivIndependent/status/1767790308333420831?s=20
:ukraine:

9 Likes

Den lille mannen lurer på “hvorfor gjorde de dette” om nabolandenes NATO-medlemskap :eyes:

Vil jo tro at selv den menige ruzzer klarer å forstå det, men for en diktator så er det vel litt vrient :man_shrugging:

4 Likes

Ukraina forbereder stort angrep mot Krim.

14 Likes

Begynt å poppe inn nyheter om at russerene har skutt ned flere droner og kursk regionen har innført fotoforbud.

Trykket og mengden i ukrainske droneangrep imponerer. Garantert ikke den valgkamp oppkjøringen Putin ønsket

14 Likes

Dersom Ukraina stiller med vesentlig mengde artilleri og egne styrker på sin side av grensen, må Russland bruke store ressurser på å gjenerobre denne lommen. Gir en ny dimensjon til ordet “valgkamp”.

Bruker Putin tradisjonell russisk taktikk med å bombe byen flat, blir det interessant å se reaksjonene ellers i Russland.

10 Likes

Traff destillasjonstårnet her og såvidt jeg kan se. Må begynne å røyner på en smule nå?

https://twitter.com/wartranslated/status/1767827769080111564

20 Likes

Jeg tror du har helt rett. Dette lukter slaktefelle og jeg mistenker at russland faktisk må gå i den.

3 Likes

Forrige gang, så trakk de seg ut uten at det ble noe store greier. Dette er først og fremst et PR-stunt. De vil ikke miste folk pga det. Bedre å beholde evnen til å gjenta.

1 Like

Dette er svært forstyrrende for valget til Putin, han har jo kjørt kjøttkvern for å få noen seire frem mot valget.

Veldig spent på hva som skjer fremover.

Det blir forbudt å publisere bilder/videoer fra slike situasjoner, slik at folk ikke får vite om det. Fant ikke igjen kilden akkurat nå…

Trenttelenko skrev i går på X at det var 19 slike tårn igjen i Russland. Dersom det stemmer, er det utrolig at det ikke er utplassert mere luftvern rundt raffineriene.

Det er selvsagt farlig å skyte for nært anleggene, så ringen må være vid. Det betyr både mye utstyr og mye mannskap. Siden droner åpenbart slipper igjennom, er det naturlig å spørre seg om russerne mangler vilje til å flytte luftvern fra Ukraina, eller om det er evnen som ikke strekker til.

3 Likes

Russland sliter vel egentlig med det samme som Ukraina, de har ikke noe særlig anti-drone luftskyts. Du får ikke brukt S-300, S-400 eller andre større missilesystemer som BUK mot dem. Du kan kanskje bruke Stinger og andre håndholdte, men jeg tviler litt. Jeg tror det Russland har er Pantsir.

Two dual 2A38M 30 mm (1.2 in) autocannon guns are fitted with 700 rounds in a variety of ammunition—HE (High Explosive) fragmentation, fragmentation tracer, and armour-piercing with tracer. Ammunition type can be selected by the crew depending on the nature of the target. The maximum rate of fire is 2,500 rounds per minute per gun. Range is up to 4 km (2.5 mi). The combined gun-missile system has an extremely low altitude engagement capability (targets as low as 0 m AGL can be engaged by this system).

Hvor mange slike trenger du for å dekke ett oljeraffineri? 10? 20? 30?

Jeg tror Ukraina har jævelig mange lettere systemer smelt sammen over tid, noe Russland såvidt jeg vet ikke har gjort. Rifler osv er rimelig sjanseløst.

Det er også noe med antallet ukrainske droner. Det ser ut til å være type 30-40 pr angrep, og de skjer nesten hver dag nå. De trenger jo bare ett treff pr tårn…

Russland må ha disse ved fronten også. Jeg tror rett og slett at Russland ikke har systemer for å skyte ned ukrainske droner i kvanta.

Visuelt bekreftet at en god prosent av systemene har blitt tatt ut. Det vil også si at disse er i bruk ved fronten.

For meg virker det som Ukraina har holdt tilbake droner inntil de har fått opp en god kapasitet og nå bruker et vindu før Russland får opp et svar til disse angrepene. For det er jo klart at Russland må finne et svar, ellers kommer de jo ikke til å ha infrastruktur igjen (i hvert fall ikke av typen som er sårbar til droner med 25kg sprengladninger).

Når jeg ser på dette, så tenker jeg det er utrolig at Ukraina ikke har kollapset under de russiske angrepene med droner og missiler. For Russland har drevet på med angrep i denne skalaen i lang tid nå.

EDIT: nyere stinger har proximity fuse som gjør at de funker mot droner, men de koster mye, mye, mye mer enn dronene. Russland har stinger-ekvivalenter, men jeg vet ikke hvor mange av dem de har og det blir nesten umulig å dekke infrastruktur over hele Russland med dem.

EDIT2: 9K333 Verba - Wikipedia ser ikke ut som Russlands nyeste har proximity sensor, sååå…

8 Likes

Ukraina mistet en del store tankanlegg, samt knutepunkt for strøm og gass tidlig i krigen. Alt de har gjort etterpå, har vært fokusert på å unngå å lage store mål. Målene som ikke kan fordeles, herdes eller skjules blir dermed færre.

Både Russland og Ukraina arvet forøvrig store mengder manuelt operert småkalibret luftvernartilleri fra Sovjetunionen. Ukraina ser ut til å ha brukt en del av disse mot droner, mens russerne ser ut til å ha prioritert å bruke dem mot bakkemål ved fronten.

Hvilke er det?

De har vel et tonn med zhilka vogner fremdeles

2 Likes

Utover Gepard, så bruker UKR MYE maskingevær og annet.

Ser ut som Maxim fra ww1 er svært populært til dette formålet. Den monteres bakpå jeep og kan skyte lenge pga vannkjølingen. ( Spesielt shahed er mulige å skyte ned slikt).

3 Likes

Det var i hvert fall ikke veldig mange i aktiv bruk.

  • Russia: ~133 in active service in 2011 (used by Marines).[39] Reduced to 60 in Naval Infantry by 2022.[38]: 199–200

ref: ZSU-23-4 Shilka - Wikipedia

Ikke så mange som er tatt ut heller da.

Interessant å se hva Russland klarer å få på plass av forsvar mot slike angrep. Jeg tenker at disse er sånn passe vanskelige å forsvare seg mot fordi du må ha så enormt med utstyr. Her er det ikke noen fordel for Russland å være store, de trenger tilsvarende mer utstyr for å forsvare infrastrukturen sin.

Hva er den russiske kapasiteten til å få ting på plass? Jeg tenker at korrupsjonen er så dyp at det først og fremst er viktig å tjene penger, ikke levere bra utstyr. Samtidig, så er dette svært viktig for Russland.

Det som er sikkert er at disse angrepene brenner vesentlig mer russiske ressurser enn ukrainske.

1 Like

Russland er blitt et galehus
En kan håpe det skjer noe snart. Gjerne i forbindelse med valget
Men det er et syltynt håp
Putin virker også ganske uforsonlig i en evt. fredsavtale

-Soldiers of the Freedom of Russia Legion, the Russian Volunteer Corps and the Sibir (Siberian) Battalion have reported that they have crossed the Russian border. The military volunteer groups have posted an address online, and a video has appeared on Telegram channels purporting to show military personnel firing their weapons on Russian territory.
Military volunteers from the Freedom of Russia Legion are claiming to have taken full control of the Russian town of Tyotkino in Kursk Oblast.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1767848605166030884


In 2023, the refinery averaged 410,000 tons of gasoline per month, up to 4.5 million per year. The same goes for diesel. Total gasoline production in all of Russia - up to 43 million tons. Not just one of the many refineries in question but at least 10% of Russia’s total gasoline production. In the context of regional consumption, the deficit could be much larger. The specificity of oil refineries is that they were placed in areas of consumption, as it is much more convenient to transport crude oil (by pipeline) than products from it. The main consumers of the refinery were Moscow and the Moscow region, where gasoline was delivered by pipeline, and the production region itself. But even in case of replacement of supplies, such fuel will be much more expensive because it will include logistics costs. This will result in a new and already more significant rise in fuel prices.

Min utheving. Kort sagt, ikke bare blir mengden bensin/diesel tilgjengelig lavere, men oljeraffineriene fikk råolje via rør, mens de nå må kjøre bensin til Moskva med tankbil fra andre raffinerier. Det kan jo bli interessant. Dvs at de kan ha nok bensin noen steder og store mangler andre steder. Spesielt når stedet som ser ut til å få stor mangel er Moskva.

11 Likes

Om Ukraina greier å ta ut nok av kapasiteten til oljerafineriene slik at bensin/diesel faktisk blir en mangelvare og langt dyrere i Russland tror jeg omsider er noe som kan påvirke Putins oppslutning en god del. Kombinasjonen av at man ikke greier å forhindre Ukraian å ta ut rafineriene og at det svir i form av at man ikke får tak i det eller må betale veldig mye er fin.

5 Likes