Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Det er det eneste håpet. Men han er riktignok den desidert minst likte lederen, mens Putin i fjor ble rangert topp to mellom Stalin og Lenin i spørreundersøkelse om historiens mest fremragende personer.

1 Like

Tulsi fikk fyken :laughing:

https://www.reuters.com/world/white-house-forced-top-spy-gabbard-resign-source-says-2026-05-22/

8 Likes

Lenker til denne Sorokin-teksten ca. en gang i hver tråd, jeg:

Et lite utdrag:

"[…] the fatal Ring of Russian Power was already on his finger and doing its insidious work; an imperial monster began to take the place of this handsome, lively individual.

In Russia, power is a pyramid. This pyramid was built by Ivan the Terrible in the 16th century – an ambitious, brutal tsar overrun by paranoia and a great many other vices. With the help of his personal army – the oprichnina – he cruelly and bloodily divided the Russian state into power and people, friend and foe, and the gap between them became the deepest of moats. His friendship with the Golden Horde convinced him that the only way to rule the hugeness of Russia was by becoming an occupier of this enormous zone. The occupying power had to be strong, cruel, unpredictable and incomprehensible to the people. The people should have no choice but to obey and worship it. And a single person sits at the peak of this dark pyramid, a single person possessing absolute power and a right to all .

Paradoxically, the principle of Russian power hasn’t even remotely changed in the last five centuries. I consider this to be our country’s main tragedy. Our medieval pyramid has stood tall for all that time, its surface changing, but never its fundamental form. And it’s always been a single Russian ruler sitting at its peak: Pyotr I, Nicholas II, Stalin, Brezhnev, Andropov … Today, Putin has been sitting at its peak for more than 20 years. Having broken his promise, he clutches on to his chair with all his might. The Pyramid of Power poisons the ruler with absolute authority. It shoots archaic, medieval vibrations into the ruler and his retinue, seeming to say: “you are the masters of a country whose integrity can only be maintained by violence and cruelty; be as opaque as I am, as cruel and unpredictable, everything is allowed to you, you must call forth shock and awe in your population, the people must not understand you, but they must fear you.”

Poenget er vel at Russland som statsdannelse vil være gone om man velger

Og statsdannelsen / makten er viktigere enn alt annet. Alt.

Kjenner en russer som skrev på face rett etter at dette starta: “Antar dette blir det siste jeg skriver her før det stenges, men Russland kommer til å bli det nye Nord-Korea”. Stengt ble det. Vedkommende kom seg (etter en del om og men) ut.

Hva er greia med NK? Makt. Sitte på toppen. Vanlige folks ve og vel? Fuck that.

13 Likes

Kan være at ektemannens sykdom er reell?

Kan ikke huske at denne er postet før:

I en liten småby ved navn Henicheska Hirka i Kherson oblast hadde FSB Spetsnaz sitt hovedkvarter.
Hadde.

De ukrainske spesialstyrkene hadde åpenbart planlagt angrepet godt, og må ha hatt meget god Intel. Resultat: Hovedkvarteret ødelagt og nær 100 russiske militært personell ble omgjort til statistik for eliminerte. Og derved færre russiske plageånder for den ukrainske sivilbefolkningen i Kherson oblast:

https://x.com/NOELreports/status/2057447774006698168

(Opplysningen om at det dreide seg om et HQ for Spetsnaz, hentet fra andre kilder)

6 Likes

Ser flere kilder snakker om at rubicon kan ha hatt store tap der. ( elite drone squaden til RUS).

Det gir mening at de får bo fint og flott hos FSB.

2 Likes

Ukrainsks forsvarsdept’et presenterer en ny kalender:

Mai 2026 første 3 uker - oversikt over russiske raffinerier som fikk ukrainsk besøk:

https://x.com/DefenceU/status/2057719846196908330

4 Likes

Hvis det var Rubicon elite unit som ble truffet og ødelagt utenfor Kherson, kan linken nedenfor kanskje indikere en målrettet ukrainsk kampanje for å eliminere et sterkt (og konkurrerende) dronemiljø på russisk side.

Denne ferske meldingen er fra Luhansk. Det at Putin personlig skal ha lovet hevn, indikerer at tapet av «studenter» i Luhansk er smertefullt for russerne:

https://www.reuters.com/world/europe/four-killed-35-children-injured-ukrainian-drone-attack-luhansk-russian-officials-2026-05-22/

Om Rubicon:

4 Likes

Jay in Kyiv med klar spådom:
«Kherson will be the first to be liberated»

https://x.com/JayinKyiv/status/2057717156112908540

6 Likes

Ett rafineri satt i brann annenhver dag gjennom mai skaper problemer for Russland.

11 Likes

Akkurat på denne halvøya er det vel knapt en eneste oljetank igjen av de som ikke er nedgravd. Mangelen på bufferkapasitet utenom bensinstasjonene skaper nok en ekstra vanskelig forsyningssituasjon.

7 Likes

7 Likes

Det enorme havneanlegget i Novorossiysk (Krasnodar krai, NØ i Svartehavet) har i våres blitt angrepet gjentatte ganger. Byen har en av Russlands største utskipningshavner for olje mv.

I natt angrep ukrainske droner én oljeterminal i havneområdet (Grusovayha Oil terminal), og brann brøt ut i terminalen. De stedlige myndighetene hadde den overraskende nyheten at det var vrakrester fra nedskutte droner som forårsaket brannen. Vrakrestene har altså nådd frem helt til terminalen og falt ned der med bra presisjon - slik ukrainske vrakrester pleier.

(Publ kl.02.39 den 23 mai)

5 Likes

Ukraina med ny vri for og øke drone distanse .

Mer om angrepet her.

14 Likes

Tar med den viktigste original kilden som ABC Nyheter har bygget på:

https://defence-blog.com/ukraine-tests-hornet-strike-drone-launched-from-aerostat/

Samt artikkelen fra 2005 som ABC Nyheter viser til:

4 Likes

Yaroslavi Oil Refinery ble angrepet natt til 8 mai, natt til 13 mai, natt til 19 mai og siste gang natt til 21 mai 2026.

Det er det 5. største i Russland og ligger ved byen Yaroslavl i det sentrale Russland, litt NNV for Moskva.

6 Likes

Fornøyelig fra en høring el lign på Capitol Hill med senator Kennedy og Kommandanten av US Marine Corps, general Eric M Smith:

https://x.com/bohuslavskakate/status/2057830253616103489?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww

Litt overraskende kanskje, men de har vel hele tiden måttet ha soldater også på den flanken. Og da er det kanskje like smart fra deres synspunkt å involvere dem om de er presset i sørøst :man_shrugging:

Dyktig gjort og helt sikkert godt for moralen :+1:

12 Likes

Litt off topic (kanskje)…NRK presterer altså å sende Jorda rundt på 6 steg på pinseaften der Stoltenberg og Thorstvedt skal finne Sergei Karjakin…smakløst spør du meg😡

1 Like