I substans har du helt rett, men det er vel ikke belgiske banker som sitter på ruzziske penger. Men verdipapirer som er registrert i Euroclear som «tilsvarer» VPS og har base i Brüssel.
«Bakere uten grenser» inspirert av «Leger uten grenser»:
Vovchansk var pre 2022 en ukrainsk småby med 17.000 innbyggere NØ for ukrainske millionbyen Kharkiv.
Russerne har siden 10 mai 2024 forsøkt å erobre byen. Men ukrainske styrker holder fortsatt byen (som nå ikke har noen fast bosatte), og nær alt av bygninger er skutt i stykker:
Hva ruzzerne sitter igjen med av verdier når alt de vinner i terreng er enten minelagt eller 100 % ødelagte byer kan man jo lure på.
Noterer ellers at det meldes om ganske store tap av folk og materiell i går:
NABU og SAPO ransaker på morgenkvisten kontorene til Zelensky sin stabssjef, Andrij Yermak:
Vil gjerne rette en takk til deg John8, for mange gode og informative innlegg i diskusjonen. Kudos
Handler i liten grad om fysiske verdier her.
Handler mye om psykiske verdier / mentale forestillinger.
Verdiene av en idé.
Og idéen er bare en forlengelse av det russiske imperiet / russisk imperialisme / dette landområdet er “rettmessig vårt”.
Og det er så vanskelig for oss i Vesten å forstå, fordi vi har beveget mer eller mindre bort fra den (kolonialistiske) tankegangen de siste 100 eller så årene. Begynner å bli en stund siden nordmenn mente at Øst-Grønland var “rettmessig vårt” og annekterte det som “Eirik den raudes land”. Men vi klarte å karre til oss noen svært avsidesliggende øyer da, vi skal ha det.
Men for å illustrere:
Det Ru. holder på med i Ukraina blir på en måte som om Mette Fredriksen skulle hevet seg rundt og uttalt at Norge egentlig bare er en del av Danmark, og kalt 1814 for den største katastrofen som noensinne har inntruffet for landet. Og hvis ikke Norge vil være en del av Danmark, så skal Norge slettes fra kartet og de gjenværende “fjellabene” som ikke vil innordne seg under dansk kolonistyre skal sendes på omskoleringsleir, alle som en. For Norge er sgu dansk. Norge eksiterer ikke. Norge er en konstruksjon. Norge er bare en vederstyddelighet som har vendt seg fra Danmark mot Sverige. Og det var bare uhell som gjorde at Danmark mista kronjuvelen Norge men nå skal det bli Jantes inferno for oss. Vi må ikke tro at vi er en nasjon, vi må ikke tro vi er et folk osv…
Har sett det blitt postet ting fra Girkin tidligere, men ofte i en sammenheng om at “han kritiserer Putin”. Denne tråden synes jeg belyser på hvilken måte Girkin kritiserer Putin og det er ikke at det er for mye krig, men at Putin ikke går langt nok.
Som den første kommentaren sier:
Og derfor slutter dette enten:
-
med at Ukraina faller / Ukraina gir seg / Vesten struper tilførelsen av støtte eller blir for tafatte i støtten.
-
med internkollaps i Russland / Putin dør / Putin prodder ett hakk for mye og får en respons fra Vesten han ikke hadde kalkulert inn osv…
-
noe større, som involverer Kina, USA osv… kan være at i 2026-2027 så har vi ikke lenger “Russland/Ukraina debatt” her på TI, men skriver i “WW3 / generelt geopolitisk mayhem”-tråden. Hvis vi fortsatt har nett da. Ev. så får vi finne oss et berg vi kan reise til og lage helleristninger på i fellesskap.
En “fredsavtale” eller en våpenhvile her og nå er bare et hvileskjær for Putin. En mulighet til å omgruppere. Vente på å komme tilbake sterkere senere. Man kan ikke deale han ut av den forestillingsverdenen han lever i. Eneste måten er at forestillingene møter virkeligheten.
Jeg ser en del kommentarer i media, som går på at økonomien vil tvinge Putin til forhandlingsbordet. Det er mulig at de undervurderer både viktigheten av krigen for Putin, og den personlige risikoen som noe annet enn en strategisk seier over Ukraina kan innebære for Putin.
For meg virker de pågående fredsforhandlingene som politisk teater. Krigen vil fortsette til vesten enten virkelig setter hardt mot hardt, eller til det russiske samfunnet blir ustabilt.
Basert på erfaringene så langt, så tror jeg støtten til Ukraina vil fortsette, men ikke på et nivå som får Russland til å stanse. Russlands krigføring koster langt mer enn landets økonomi kan bære, så da går det mot den ustabiliteten som vestlige ledere frykter så mye at de ikke tør å trå skikkelig til for å hjelpe Ukraina.
Og dette er dessverre ikke lenger et scenario vi bare kan kalle et hypotetisk tankeeksperiment

Takker for de ordene. Robert.
Og vi er vel ganske mange her som bidrar med gode innlegg og vinklinger, som gjør denne tråden til et interessant sted å følge krigen.
Det skal ikke så mye til for at putin får store problemer med og fortsette krigen,men det står på at flere land må bli med på sanksjoner .
Putin gir seg aldri før han får hvile (siste hvile) - noe han burde få hjelp til.
Men folket og oligarkene kan gå trøtte av krigen. Hva skal oligarkene med masse penger når de ikke kan leve et fritt liv?
Vesten burde derfor øke presset mer og mer, til folket hjelper Putin ut av vinduet.
Ukrainske kjernekraftverk stort sett tilbake på normal drift etter de seneste russiske angrepene:
Kul liten video med kjørende droner.
Fremtidens krigføring blir noe helt annet fremover, så de av oss som har barn som har tilbrakt endeløse timer med dataspill kan bli viktige soldater på tross av ingen soldatutdannelse.
Telegraph publiserte for ca 3 timer en utrolig historie:
Witkoff og Trump svigersønn Jared Kuschner skal være sendt av Trump til Moskva med et tilbud om at USA anerkjenner både Krym og de andre faktisk russisk okkuperte områdene som russiske.
Trump skal være av den oppfatningen at dette vil kunne sikre «en deal» med Russland.
Bak bet mur:
SvD med resumé:
Rubio og republikanerne på Capitol Hill synes dette er OK?
Jeg har ikke nevnt de europeiske lederne, langt mindre det ukrainske folket.
Har Trump anledning til å gjøre dette uten støtte i kongressen?
Godt spm.
Det korte svaret er at Trump i alle fall er troende til å gjøre det. Uansett jus eller andres meninger.
Det litt lengre svaret ligger i US Constitution sin opptrekning av maktområdene for POTUS og Kongressen. Jeg vet ikke svaret.
Men 3 min sjekk med AI indikerer at svaret er JA, uten forbehold rettslig sett.
Etter å ha forlatt AI, gjorde jeg litt googling. Fant denne, som også sier at JA, POTUS kan anerkjenne Krym som russisk territorium, men US Congress behøver ikke forholde seg til det.
Så da begynner det jo å bli spennende og litt komplisert:
Fant også denne som har en interessant oppsummering:
«Recognition of Crimea’s annexation, would not only be a symbolic break with longstanding US policy but a sesimic blod to international legal order - and a gift to revisionist power everywhere»
Åpenbart vil en slik anerkjennelse bryte med USAs rolle 2014-2025 der USA nettopp har gjort det til et poeng å ikke anerkjenne Russlands anneksjon i 2014 av Krym.
US State Departement har en tekst på sin hjemmeside som sier at State Dept ikke har, og heller ikke i fremtiden vil, anerkjenne Krym som russisk.
Han viser jo bare igjen at han ikke forstår hva som må til for en “deal”.
Men kanskje han strekker strikken et par hakk for langt denne gangen.
Jeg lurer på om dette faktisk kan smelle ganske stygt opp i trynet på ham selv (jeg håper ihvertfall det).