Det skal ikke så mye til for at putin får store problemer med og fortsette krigen,men det står på at flere land må bli med på sanksjoner .
Putin gir seg aldri før han får hvile (siste hvile) - noe han burde få hjelp til.
Men folket og oligarkene kan gå trøtte av krigen. Hva skal oligarkene med masse penger når de ikke kan leve et fritt liv?
Vesten burde derfor øke presset mer og mer, til folket hjelper Putin ut av vinduet.
Ukrainske kjernekraftverk stort sett tilbake på normal drift etter de seneste russiske angrepene:
Kul liten video med kjørende droner.
Fremtidens krigføring blir noe helt annet fremover, så de av oss som har barn som har tilbrakt endeløse timer med dataspill kan bli viktige soldater på tross av ingen soldatutdannelse.
Telegraph publiserte for ca 3 timer en utrolig historie:
Witkoff og Trump svigersønn Jared Kuschner skal være sendt av Trump til Moskva med et tilbud om at USA anerkjenner både Krym og de andre faktisk russisk okkuperte områdene som russiske.
Trump skal være av den oppfatningen at dette vil kunne sikre «en deal» med Russland.
Bak bet mur:
SvD med resumé:
Rubio og republikanerne på Capitol Hill synes dette er OK?
Jeg har ikke nevnt de europeiske lederne, langt mindre det ukrainske folket.
Har Trump anledning til å gjøre dette uten støtte i kongressen?
Godt spm.
Det korte svaret er at Trump i alle fall er troende til å gjøre det. Uansett jus eller andres meninger.
Det litt lengre svaret ligger i US Constitution sin opptrekning av maktområdene for POTUS og Kongressen. Jeg vet ikke svaret.
Men 3 min sjekk med AI indikerer at svaret er JA, uten forbehold rettslig sett.
Etter å ha forlatt AI, gjorde jeg litt googling. Fant denne, som også sier at JA, POTUS kan anerkjenne Krym som russisk territorium, men US Congress behøver ikke forholde seg til det.
Så da begynner det jo å bli spennende og litt komplisert:
Fant også denne som har en interessant oppsummering:
«Recognition of Crimea’s annexation, would not only be a symbolic break with longstanding US policy but a sesimic blod to international legal order - and a gift to revisionist power everywhere»
Åpenbart vil en slik anerkjennelse bryte med USAs rolle 2014-2025 der USA nettopp har gjort det til et poeng å ikke anerkjenne Russlands anneksjon i 2014 av Krym.
US State Departement har en tekst på sin hjemmeside som sier at State Dept ikke har, og heller ikke i fremtiden vil, anerkjenne Krym som russisk.
Han viser jo bare igjen at han ikke forstår hva som må til for en “deal”.
Men kanskje han strekker strikken et par hakk for langt denne gangen.
Jeg lurer på om dette faktisk kan smelle ganske stygt opp i trynet på ham selv (jeg håper ihvertfall det).
Enig med Werner.
Uten å knytte det nødvendigvis til Krym, har jeg siste tiden tenkt at hvis Trump fortsetter i samme spor, kan han ende opp med å faktisk bli stilt for riksrett, og bli dømt.
Ett amerikanskt erkænnande av de ockuperte områdene som russiskt skulle vare spiken i kistan før det europeisk-amerikanske samarbeidet. Glem NATO. Glem USA-produserte våpen. Glem utbyte av informasjon.
Det skulle nog også bli en del protester i USA, også inom GOP. De er valg neste år og ryssland er ikke så populært. Mest Trump og en del hard core MAGA-entusiaster som hellre samarbeider med ryssland en med resten av Europa.
Trump kan sikkert få “en deal” med ryzzland. Men ikke med noen annen.
Hvordan skulle det gå til, tenkte du? Hvem skulle drive et åtal som skulle lede til riksrett?
Selv for republikanere på Capitol Hill går det nok en grense et sted.
Så de stemmer for riksrett.
Tragisk at overnvente foregår i nærmeste krets til Zelensky…
Det betyr jo ikke noe. Trump kan enkelt sette inn en lakej som endrer den teksten til noe annet.
Siden Trump er åpenbart inhabil, vil US Courts kjenne en slik endring for ugyldig.
For øvrig Bankrupt, foreslår jeg at vi ikke sporer av tråden med en lengre ping pong om mulige spm som aktualiseres ved en riksrett mot Trump.
Ja, den grensen for vanlig “anstendighet” eller hva man skal kalle det er jo oversteget for lenge lenge lenge siden. Men på et eller annet tidspunkt, så begynner snøballen å rulle. Plutselig er det ikke så farlig å mene noe annet enn Trump personlig. Og da kan vi så se er ras av folk som tar avstand. For plutselig er det JD Vance det er viktig å holde seg inne med.
Men Vance kommer aldri til å ha samme grep på MAGA-bevegelsen eller partiet som det Trump har. På den andre siden er Vance skumlere. Som John Bolton sier om Trump på spørsmålet om han er en “authoritarian”: “He does not have the wherewithal to be that”. Men det har Vance. Og den godeste Vance mener faktisk de tingene som Trump administrasjonen står for.
På en bisarr måte er Vance skumlere for Ukraina og Europa enn Trump, tror jeg. Jeg har ingen tro på at Vance vil komme til en forståelse om hvorfor Europa og Ukraina er viktig for USA, det eneste vi (og ukrainerne) kan håpe på om han plutselig er US pres i februar er at det er innenrikspolitisk umulig for ham å gjøre noe annet enn å fortsette å støtte kampen mot Russland.
Hovedarkitekten bak JD Vance er Peter Thiel (først og fremst) og tech-eliten (milliardærer). Spørsmålet blir derfor hvordan disse stiller seg utenrikspolitisk og hva de er mest tjent med. Går Vance utenfor/forbi tech-elitens interesser, så mister han mye - setter han seg opp mot en fraksjon av republikanere som ikke har mistet sin utenrikspolitiske interesse/moral (for de finnes fremdeles) mister han enda mer. Klarer vanskelig å se at tech-eliten er mest tjent med å tekkes Putin og BRICS fremfor resten + Vesten - eller er det slik at at tech’ene er best tjent med kaos og et Europa som unngår USA?