Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Ukraina har ødelagt et spesielt luftvernsystem på Belbek flybase på Krym; Tor-M2DT.
Denne skal være spesielt utviklet for arkiske forhold.

Link nr.1 går til artikkel på MSN på norsk.
Link nr.2 går til den russiskspråklige artikkelen på ‘Militarnyi’ som er kilden.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/video-ukraina-ødelegger-sjeldent-luftvernssystem-tor-m2dt-i-droneangrep-på-krim/ar-AA1Rq62f

https://militarnyi.com/uk/news/syly-oborony-zavdaly-kombinovanogo-udaru-po-krymu-spochatku-urazyly-ppo-pislya-chogo-atakuvaly-sklady-bpla/

9 Likes

Israel har nylig levert flere Spyder-SR luftvern systemer til Ukraina.

Disse er utformet for avskjæring og ødeleggelse av lavtflygende mål:
Jagerfly, angrepshelikoptre, krysser-raketter og droner:

https://x.com/BabakTaghvaee1/status/1995125558938579056

10 Likes

Ukraina har testet ut nye våpen mot KAB’er.

I de 3 månedene sept, okt og november lyktes ukrainerne å ødelegge 100 stk KAB’er:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1995087109334708435

9 Likes

Er det tillatt å skrive at Trumps fredsprosess går til helv…?

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1995125772319666489

Trump-administrasjonen vil avslutte alle diskusjoner om territorium, for å kunne overlevere en revidert fredsplan til Putin førstkommende tirsdag. Der Putin tilbys enten 3 eller 5 ukrainske oblaster (de to oblastne i differense er da Zaporizhzhia og Kherson.

Krym, Luhansk og Donetsk er uansett blitt russiske i Trumps fredsplan - og kanskje alle 5.

USA stiller i Moskva med Rubio, Witkoff og Kushner.

I forrige runde erklærte både de europeiske ekspertene og Ukrainas forhandlere at man nådde frem til Rubio, og at Rubio lyttet til innspillene.

Jeg tenker at Rubio kanskje var genuin, men han blir overkjørt av Trump.
Sekundert av Witkoff og Kushner.

USA ser ut til å gi Europa på båten.
Hvilken troverdighet NATO vil ha i fremtiden, er et godt spørsmål.

13 Likes

Jeg tenker at witkoff/kushner har pratet Trump rundt og med det overkjørt Rubio.

3 Likes

Så USA skall skrive et avtal med ryzzland om Ukraina…
Historiske tider. Oppdelning av andre land, av 3e part, har vi vel ikke haft siden 1948 eller noe slikt?

Verkar som at Trump blåser helt i konsekvensene og satser allt på ryzzland. Jeg vibber at Trump kommer at få beytdlig hardere motsånd internt i USA da det ekonomiske konsekvenene av dette blir mer oppenbare. Jeg tror heller ikke noen i Trump-adminstrasjonen førstått at rysslands ekonomi er 1/10 av resten av europas. Men tydligvis er handel med ryssland viktigere.

15 Likes

Historiske tider, indeed.

Trump har flere ganger fokusert på at han vil ha et normalisert forhold til Russland, og med ‘gode forretningsavtaler USA-Russland’.

Altså, Russland har et BNP omtrent som Italia alene, eller Spania alene.
Skyve Europa fra seg som alliert og som handelspartner, for å prioritere Russland??

3 Likes

Stikkord: Ikke USAs vinning. Personlig vinning. Dette er folk som er villig til å ødelegge ekstremt mye for andre for å berike seg selv.

https://www.wsj.com/world/russia/russia-u-s-peace-business-ties-4db9b290?st=uGuufX&reflink=desktopwebshare_permalink

WSJ artikkel om saken. Header:

"Make Money Not War: Trump’s Real Plan for Peace in Ukraine

The Kremlin pitched the White House on peace through business. To Europe’s dismay, the president and his envoy are on board."

12 Likes

Dette er essensen av Trump sin rus-vennlige politikk jeg ikke helt klarer å skjønne?
Hvorfor kaste Europa under bussen til fordel for Rus hvis økonomi er en brøk del av Europa?
Why, but why? Hva er det Rus har som Trump så desperat ønsker seg han ikke kan få andre plasser?

Edit: Ser Werner var på ballen samtidig over her. Personlig vinning kan jeg om mulig forstå. Men jeg forstår IKKE at resten av USA godtar det?

9 Likes

Før en person spm Trump er det mye enklere at få kick-backs i russiske affærer jfr Europa. Det er han og hans gjeng som tjener på dette. USA betyr ikke noe før dem.

8 Likes

Minner litt om et annet land, gjør det ikke? Med et fåtall klepto-milliardærer på toppen av kaka?

Vi får se hvor lenge det varer. Personlig tror jeg Kirk bare er en av de første som får seg en kule. Blir “government by assassination”, slik det var i Japan i 1920- og '30-årene.

For det Trump og hans motley crew holder på med nå skader USA i stor grad. Og spørsmålet blir kanskje mest når noen reellt patriotiske amerikanere kommer til konklusjonen at det kan de ikke få holde på med.

Kaster inn en 3-4 mnd gammel video med Anne Appelbaum om hva Putins “grand strategy” er:

Hint: Det inkluderer å få USA ut av Europa.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

15 Likes

Det kan være at i rivaliseringen mellom USA og Kina vil Trump sikre at Russland ikke er helt i lomma til Kina. Ved å drive handel, få tilgang til russiske naturressurser, inngå samarbeidsprosjekter med Russland, kan begge de to gamle supermaktene unngå en fremtidig, direkte konfrontasjon. Trump kan jo satse på at Russland vil stille seg tilnærmet nøytralt om Kina invaderer Taiwan.
Det vil være en seier for Trump om Putin løsner noen av fortøyningene til Kina.

Trump tar Europa for gitt - det er en verdensdel han når som helst kan hanke inn igjen.

3 Likes

Jeg er ikke overbevist om at det er slik Trump tenker. Å få USA ut av Europa har lenge vært et mål for Sovjetunionen og senere Russland. Isolasjonister i USA har temmelig sammenfallende mål.

8 Likes

Vi i Europa borde också ha samma mål. Tyværr så er det mange som ikke har det.

3 Likes

Kan noen hjelpe meg med å løse et mysterium:

Oljehavnen Novorossiysk i Svartehavet er den største utskipningshavnen for russisk olje.
Nå viser satellitfoto at havnen er tom. Bortsett taubåtene er det ikke et eneste skip i havnen:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1995109426672406946?s=20

Hvorfor ligger Russlands travleste oljehavn nå helt stille og forlatt?
Hvor lenge vil dette vare?
Om langvarig - konsekvenser for russisk økonomi?

Anyone?

9 Likes

Mye tyder vel på at Trump baserer mye av de “dype tankene” sine på personlige inntrykk. Og greia er at han ikke egentlig liker spesielt mange av de europeiske lederne. Og da kan Europa bare seile sin egen sjø.

Folka som lurer bakgrunnen (kan vi kalle dem maga intellectuals? selv om det er et oxymoron), nærer i større grad et slags ideologisk hat mot Europa (man kan jo lure på om dette er et slags mindreverdighetskompleks, men hvem faen vet).

Appelbaum forklarer det bedre enn meg.

Hun påpeker at de fleste vanlige amerikanere liker Europa, mener USA skal være med i NATO, og mener at USA bør spille en rolle i verden.

3 Likes

Trump tar Europa for gitt i den forstand at Europa vil aldri utgjøre en trussel. Selv om han skulle trekke USA ut av NATO, vil de lange historiske, handelsmessige, teknologiske kulturelle og personlige båndene bidra til at den relativt gode forbidelsen opprettholdes.

Europa trenger USA mer enn sistnevnte trenger Europa. Vi europeere sliter ikke bare med russerne, men også med kinesisk innflytelse,

For å sette det på spissen; om selv en NATO-løs Trump sender ut en stor bunke invitasjoner til europeiske ledere av ymse slag til et personlig møte på Det ovale kontor, vil det antagelig bli satt opp et rutefly til Washington for europeiske nikkere med potensiell nakkeprolaps.

3 Likes

Skader på oljeledning dit? Skip som skulle dit ble tatt ut, så nå holder Russland tilbake inntil videre?

Klin umulig å spå hvor lenge det vil vare.

Hvis langvarig, så vil det få store konsekvenser, for oljen vil da måtte leveres fra andre som øker sin produksjon. Dvs at russiske markedsandeler faller og hvis de vil prøve å få dem tilbake, så må de gå ned i pris.

Økonomiske konsekvenser tar lang tid til å slå ut på evnen til å krige. Situasjonen i Russland må vi rimelig shitty før det skjer noe tenker jeg.

3 Likes
3 Likes