Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Afrikanske leiesoldater i Putins armé blir behandlet dårlig:

https://x.com/wartranslated/status/2009649149126513081

https://www.telegraph.co.uk/us/news/2026/01/09/donald-trump-tiresome-putin-ukraine-war-peace-deal/

2 Likes

Like før jul angrep ukrainske styrker tankskipet «Quendi» i Middelhavet.
Skipet kobles til et norsk svindelselskap (ad sjøforsikringen) og til russisk etterretning (ad driften):

Et stykke nede i teksten siterer NRK prof Myklebost ved Universitetet i Tromsø på at det

« … er nærliggende å anta at Russland bruker skyggeflåten ikke bare til å omgå vestlige sanksjoner og utføre sabotasje mot utenlandske kabler ( … ) men også til etterretning»

4 Likes

Trump maler på at USA må overta, og eie Grønland. Danmark og Grønland har sagt klart «Nei, takk». Trump ser ikke ut til å gi seg; og en realisering av Trumps vilje vil legge NATO dødt - med alvorlige konsekvenser for Ukraina. All NATO-bistand til Ukraina kan stoppe opp eller falle bort. Putin kan få sin seier over Ukraina.

En mulig kilde til Trumps appetitt på å overta Canada, Grønland, nordre del av Sør-Amerika (samt hele Mellom-Amerika) - Technate of America:

Kartet er fra 1940

3 Likes

NATO-landet Tyrkia er i ferd med å søke medlemskap i forsvarsalliansen mellom Saudi Arabia og Pakistan. Denne alliansen inneholder en klausul lik Atlanterhavspaktens Art 5. Pakistan er som kjent en atom-makt.

Er Tyrkia i ferd med å tilpasse seg en verden post-NATO?

Kilden er Bloomberg, artikkel publ 09 01 2026:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-01-09/turkey-said-to-seek-membership-of-saudi-pakistan-defense-pact

1 Like

Da er det enda viktigere å få Ukraina inn i rest-NATO.

Uten USA, så er det bare å øke forsvarsbudsjettene til 10% først som sist, og bygge atomvåpen.

Verden er i en slik omveltning nå, at jeg er 99% sikker på at 3. vk er under oppseiling.

9 Likes

Det ser rimelig mørkt ut

This marks the fifth tanker seized by the U.S. authorities in recent weeks, including the vessel Marinera, formerly known as Bella 1, which was sailing under a Russian flag at the time of its seizure.

“The United States continues to enforce the blockade against all dark fleet vessels illegally transporting Venezuelan oil to finance illicit activity, stealing from the Venezuelan people,” U.S. Defense Secretary Pete Hegseth said earlier this week.

“Only legitimate and lawful energy commerce — as determined by the U.S. — will be permitted.”

Min utheving. USA kan legge mye press på Russland hvis de vil. :stuck_out_tongue:

Kan jo bli interessant hvis Trump går lei av Putin som jeg nevnte over. Det er jo ikke akkurat usannsynelig.

2 Likes

Verden, slik vi har kjent den gjennom mange tiår, er i sterk endring.

Selv følte jeg sterkt den 24 02 2022 (da Putins fullskala invasjon begynte) at «etter dette blir verden ikke som før».

Men jeg hadde ikke sett for meg at NATO kunne forsvinne.

I likhet med deg sier min intuisjon at ww iii i en eller annen form er sannsynlig.
Håper jeg tar feil. Men med 80 år siden ww ii sluttet, er det få i live i verden i dag som har et personlig forhold til all lidelsen ww ii medførte.

Antall ledere i verden som søker konfrontasjon - eller i alle fall er villig til konfrontasjon - er økende.

10 Likes

Trump sa også rett ut på et møte i republikanske partiet for få dager siden at det var svært viktig at republikanerne vinner mellomvalget i år - ‘hvis ikke risikerer jeg riksrett’

I så fall er det jo sannsynlig at Trumps lydhørhet for toneangivende republikanere vil øke fremover mot mellomvalget. Det er liten tvil om at viljen til å støtte Ukraina i handling er større blant disse, enn hos Trump.

6 Likes

Hej Norge

USA og Trumpetisten må da have forventning om at Ukraine vinder krigen :partying_face:

Nok et slag i ansigtet til Putskiiiiie

Dagens pollental — nok en heftig dag for Ruskiiiiiies :coffin:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

10 Likes

Jeg liker denne trenden :+1:

16 Likes

https://x.com/astraiaintel/status/2010085936269520903

Med dette er viktige erobringer russerne gjorde rett før jul, reversert.
Ukraina har den siste måneden erobret tilbake en rekke territorier fra Russland og har stabilisert frontlinjen.

Før jul trodde mange at deler av frontlinjen ville kollapse for ukrainerne.
Det motsatte har skjedd.
Men tviler på at Trump har fått det med seg

10 Likes

Er dette kjent fra før?

10 Likes

Den 20 11 2025 annonserte den russiske øverstkommanderende Gerasimov at Kupyansk (russisk navn «Krasnomeyesk» var fullstendig erobret av russiske tropper.

Den 27 11 2025 uttalte Putin til pressen at de fiendtlige formasjonene i Kupyansk var fullt ut likvidert. Den 02 12 2025 uttalte Putin at Kupyansk hadde vært under russernes fulle kontroll i flere uker.

Som kanskje mange husker invitere Putin også internasjonal presse til senere å bli fløyet inn til Kupyansk, slik at pressen selv kunne se hvem som kontrollerte byen. Fra Kremlins hjemmeside:

**

Realiteten var at det på det meste var det ca 40 russiske soldater som hadde tatt seg inn i Kupyansk uten å kontrollere byen - det var det ukrainerne som gjorde. Deretter gjennomførte ukrainerne en offensiv i desember som stort sett tvang russerne ut.

Nå er siste opprenskingen i Kupyansk sluttført:

https://x.com/astraiaintel/status/2009896103555018803

Dessverre fikk de russiske meldingene om erobring av Kupyansk mye større oppmerksomhet i internasjonal presse, enn ukrainernes meldinger om at de fortsatt holdt byen. Tilsvarende mindre oppmerksomhet fikk ukrainernes vellykkede offensiv som drev russerne ut byen og området rundt.

Russerne brukte «Kupyansk-erobringen» til å spre narrativet om russernes u-overvinnelighet i media i november/desember 2025. Narrativet ble brukt for å påvirke «fredsprosessen», og en herre ved navn Trump nappet på narrativet og offentliggjorde bl a Zelensky ikke hadde noen kort på hånden, og burde gripe sjansen til å inngå fredsavtale, før situasjonen bare ble enda verre for ukrainerne.

7 Likes

image

Den siste måneden, så har Russland tatt rundt 40-50 km2 nær Huliapole og rundt 25-35 km2 nær Pokrovsk.

Iflg https://deepstatemap.live/, så har Russland økt sine okkuperte områder (fra nord til sør) slik fra 09.12.2025 til 09.01.2026
18770-18789 = 19
2499 → 2658 = 159
2729 → 2801 = 72
47334 → 47411 = 77
Total økning: 327 km2 på en måned.
Antall russiske casualties ~30000.

1 Like

Ad kartene fra DeepState:
Blått brukes av DeepState om områder som UKR har ‘tilbake-erobret’ («regained») siste 2 uker.

Kartet i Christians screenshot rett over viser altså i blått 40,21 kv km i/ved Kupyansk som Ukraina har frigjort fra russerne siste 2 uker.

1 Like

Utviklingen av Nightfall raketten ble initiert i aug 2025.
Det nye er at UK annonserer at man skal sørge for at UKR får levert raketten når den er ferdig.

Uansett et klart militært og politisk signal fra en av Ukrainas sterkeste støttespillere.

https://militarnyi.com/en/news/britain-considers-transferring-nightfall-ballistic-missiles-to-ukraine-after-their-development-is-completed/

11 Likes

WW II - i Russland kalt Den Store Fedrelandskrigen - begynte iflg russerne 22 06 1941 og varte i Europa frem til 09 05 1945.

Russerne utelater bekvemt nok de 2-3 siste ukene i september 1939 da Stalins styrker rykket inn og overtok de østlige delene av Polen.

Perioden 22 06 1941 - 09 05 1945: 1.416 dager.
Noen som vet hvor lenge Putins 3 dagers Spesielle Militær Operasjon i Ukraina har vart?
Ledetråd: 22 02 2022 - 11 01 2026. Ingen premie for riktig svar.

Under Den Store Fedrelandskrigen rykket USSR kontinuerlig fremover fra sommeren 1943 (etter Kursk - tidenes største tanksslag) og til Berlins fall i begynnelsen av mai 1945 (litt under 2 år).

I en tilsvarende lang periode (siste 1 år og ca 9 måneder) har de seierrike russerne rykket frem ca 60 km fra Donetsk by til Pokrovsk by.

Russernes tapstall (mil personell) siste 2 årene er ikke helt på høyde med tapstallene for mil personell sommeren 1943 - mai 1945. Men tallene nærmer seg.

Legg til at russerne september 2022 kontrollerte 27 % av Ukrainas territorium (inkl Krym).
Mens russerne pr november 2022 kun kontrollerte ca 19 %.
Deretter har de russiske styrkene brukt 3 år på øke erobret territorium fra ca 19 % til ca 20 %.

Narrativet om russernes u-overvinnelighet må jo være sant?
Kan noen informere Mr. Trump?

8 Likes

Sitatene virker ikke til å helt støtte overskriften og det er The Sun det er snakk om her. Det kan godt stemme altså, for UK var sammen med Frankrike de som leverte Storm Shadow.

Jeg synes dette hørtes svært billig ut:

The expected cost of one missile is no more than 500 thousand pounds ($675 thousand), excluding the warhead, launcher and development costs.

Jeg er nysgjerrig på evt produksjonstakt og når det evt kan settes i produksjon. Det eneste Russland som stopper denne type angrep er vel S-400

the price of one S-400 missile can range from $300,000 (approximately Rs 2.5 crores) to $1million (Rs 8.3 crores). Some long-range missiles, such as the 40N6E, can cost between $1-2 million.

Jeg antar det billigste missilet har begrenset rekkevidde og at å bruke S-400 systemet vil gjøre det åpent for angrep fra droner.

3 Likes