WTF: Her påstår Trump at Russland og/eller Kina straks kommer til å okkupere Grønland.
Trump mener derfor det haster for USA å komme russerne og/eller kineserne i forkjøpet:
Karakteristisk nok unnlater Trump å nevne at USA allerede har en mil base på Grønland.
Heller ikke at USA tildigere hadde 6-7 andre mil baser der - men har nedlagt dem.
Gitt at det foreligger reell trussel om at Grønland blir okkupert av Putin eller Xi, ville neppe Danmark sagt nei til en haste-gjenåpning av noen US mil baser.
**
Hele denne Grønland historien stinker iflg meg.
Må være minst en skjult agenda her.
Evil foreslo mineraler, sjeldne jordarter mv. som skjul agenda.
Men det må være noe annet eller noe utover mineraler?
Okkupasjon av Grønland ble veldig raskt et spm om USAs sikkerhet, iflg Trump.
Vel, vi kan jo se på hva som blir oppnådd med alt denne Grønland-posinga:
Det skaper en europeisk krise, som tar fokus bort fra den feilede fredsprosessen i Ukraina, hvor Trump ikke klarer å lage fred
Det tar til en viss grad fokus bort fra Epstein-filene
Det tar fokus bort fra at det ikke er noen god oppfølging til 1st strike i Venezuela
Alt som skjer utenriks tar fokus bort fra lave approval ratings hjemme osv…
Hvis du vil spekulere i motiver ut over “land fordi jeg synes det er tilfredsstillende å eie land”, så er å skape splid innad i Europa (som er denne US. adminsitrasjonens ideologiske fiende) et halvgodt bet.
Ev. så er det en rambukk for å få USA ut av NATO, som med DJTs statement lenka til over vel burde være passe avliva som konsept / tanke, i hvert fall med US som deltaker?
Personlig tror jeg det er business as usual, altså ingen plan, og make it up as you go.
Jeg tror nok man er mer interesert i å få tak i folk som ikke noen erfarng av noe som helst.
Irakier som har erfaring av krig blir mye vanskligere at kontrollere og lure at gå først.
Dumt at sløse sin egen befolkning i selvmordsuppdrag da man kan sende ut andre uten at behøva å tenke på noen klaomål om ersættnin etc.
Like før jul angrep ukrainske styrker tankskipet «Quendi» i Middelhavet.
Skipet kobles til et norsk svindelselskap (ad sjøforsikringen) og til russisk etterretning (ad driften):
Et stykke nede i teksten siterer NRK prof Myklebost ved Universitetet i Tromsø på at det
« … er nærliggende å anta at Russland bruker skyggeflåten ikke bare til å omgå vestlige sanksjoner og utføre sabotasje mot utenlandske kabler ( … ) men også til etterretning»
Trump maler på at USA må overta, og eie Grønland. Danmark og Grønland har sagt klart «Nei, takk». Trump ser ikke ut til å gi seg; og en realisering av Trumps vilje vil legge NATO dødt - med alvorlige konsekvenser for Ukraina. All NATO-bistand til Ukraina kan stoppe opp eller falle bort. Putin kan få sin seier over Ukraina.
En mulig kilde til Trumps appetitt på å overta Canada, Grønland, nordre del av Sør-Amerika (samt hele Mellom-Amerika) - Technate of America:
NATO-landet Tyrkia er i ferd med å søke medlemskap i forsvarsalliansen mellom Saudi Arabia og Pakistan. Denne alliansen inneholder en klausul lik Atlanterhavspaktens Art 5. Pakistan er som kjent en atom-makt.
Er Tyrkia i ferd med å tilpasse seg en verden post-NATO?
This marks the fifth tanker seized by the U.S. authorities in recent weeks, including the vessel Marinera, formerly known as Bella 1, which was sailing under a Russian flag at the time of its seizure.
“The United States continues to enforce the blockade against all dark fleet vessels illegally transporting Venezuelan oil to finance illicit activity, stealing from the Venezuelan people,” U.S. Defense Secretary Pete Hegseth said earlier this week.
“Only legitimate and lawful energy commerce — as determined by the U.S. — will be permitted.”
Min utheving. USA kan legge mye press på Russland hvis de vil.
Kan jo bli interessant hvis Trump går lei av Putin som jeg nevnte over. Det er jo ikke akkurat usannsynelig.
Verden, slik vi har kjent den gjennom mange tiår, er i sterk endring.
Selv følte jeg sterkt den 24 02 2022 (da Putins fullskala invasjon begynte) at «etter dette blir verden ikke som før».
Men jeg hadde ikke sett for meg at NATO kunne forsvinne.
I likhet med deg sier min intuisjon at ww iii i en eller annen form er sannsynlig.
Håper jeg tar feil. Men med 80 år siden ww ii sluttet, er det få i live i verden i dag som har et personlig forhold til all lidelsen ww ii medførte.
Antall ledere i verden som søker konfrontasjon - eller i alle fall er villig til konfrontasjon - er økende.
Trump sa også rett ut på et møte i republikanske partiet for få dager siden at det var svært viktig at republikanerne vinner mellomvalget i år - ‘hvis ikke risikerer jeg riksrett’
I så fall er det jo sannsynlig at Trumps lydhørhet for toneangivende republikanere vil øke fremover mot mellomvalget. Det er liten tvil om at viljen til å støtte Ukraina i handling er større blant disse, enn hos Trump.
Med dette er viktige erobringer russerne gjorde rett før jul, reversert.
Ukraina har den siste måneden erobret tilbake en rekke territorier fra Russland og har stabilisert frontlinjen.
Før jul trodde mange at deler av frontlinjen ville kollapse for ukrainerne.
Det motsatte har skjedd.
Men tviler på at Trump har fått det med seg