Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

For ektefeller (eller andre) med felles gjeld så kan gjeld og gjeldsrenter fordeles som man ønsker. For å nyttiggjøre seg mest mulig av ulti-tapet i år kan all gjeld og renter føres på den som ikke hadde tap på aksjer, så får den personen desto større fradrag også.

Har man ikke felles økonomi? Vel, da ønsker man kanskje å fordele anerledes.

2 Likes

har et par oppfølgingsspørsmål:

1. 172 000 er da 38% av det totale tapet sant?
  2. To kategorier: Alminnelig og personinttekt. Hvis personinntekt er lønn, hva er da alminnelig inntekt? I eksempelet over bruktes det alminnelig inntekt på 1 million.
  3. Hva skjer med minstefradraget om man får alminnelig inntekt = 0 fordi aksjetapet nuller inntekten?

Om jeg har forstått det rett: Man bør realisere en slik del av tapet sånn at personinntekt - skattefradraget på aksjetap ender på 190 000 for å ikke miste minstefradraget og personfradraget?

Mulig jeg tar feil, men jeg har forstått det sånn at personfradraget kommer til reduksjon av skattbar inntekt før andre fradrag, men har du inntekt som er lavere enn personfradraget så vil ikke den negative inntekten grunnet personfradrag alene føres over til neste skatteår som fremførbart underskudd.

Har du f.eks tap på aksjer så vil en mindre andel av tapet benyttes siden personfradraget automatisk blir beregnet først, og resultere i et tilsvarende høyere fremførbart underskudd neste år dersom skattbar inntekt blir 0 eller negativ.

“Når skatten beregnes for privatpersoner, legges alle inntekter inn før en trekker fra personfradraget, og eventuelle andre fradrag. Personfradraget er altså ett av skattefradragene man får før det beregnes skatt på det som kalles alminnelig inntekt.”

“Personfradrag er ikke et fradragsbeløp ved inntektsfastsettingen, men et fribeløp i inntekten ved beregningen av skatt på alminnelig inntekt. Personfradraget blir automatisk tatt hensyn til ved utregningen av skatten. Personfradraget kan ikke føre til negativ inntekt, og kan dermed heller ikke gi fremførbart underskudd.”

1 Like

Så konklusjonen er at man kan føre opp så stort aksjetap som helst på skattemeldingen / skattekort for 2024 uten at man “taper på det” om fradraget skulle nulle ut/gi negative ut inntekt? Med andre ord: Timing for føring av aksjetap har ingenting å si for pengene man får tilbake på skatten?

1 Like

Det er slik jeg har forstått det, og slik jeg tolker hva Fiken og Skatteetaten skriver, men ville tatt en telefon tik Skatt for å være sikker. Kan jo være en aktuell problemstilling for mange etter den dystre massakren i Ultimo.

3 Likes

Er det noen som har erfaring om det som rapporteres inn som gevinst eller tap på en ASK alltid er riktig?

Og- er det en enkel måte å sjekke dette i VPS? Jeg tenkte å samle alle sluttsedlene og gjøre en enkel regnestykke. Men transaksjonene er fra 2017 og det blir mange sluttsedler, og filtreringsfunksjonen virker å være veldig begrenset. Du får bare opp transaksjoner for seks måneder av gangen, og det er klomsete å få til.

1 Like

Spørsmål til alle dere erfarne og kompetente her inne.
Jeg har en ASK konto i Nordea som jeg ikke har brukt på lenge. Har ingen aksjer der lenger, og tenker å avslutte denne. Vet at det skal være et “tap” på denne kontoen. Har prøvd å finne info hos både VPS og Nordea, men finner ikke ut hvor stort dette tapet er. Hvordan finner da skattemyndighetene ut av det?

1 Like

stryk det forresten, ser at det ligger et eget punkt for fondskonto, hvor denne lå fra Nordnet Livsforsikring.

1 Like

@pdx kanskje du kan legge det sticky hvor vi trykker oss frem for å finne ut hvor mange penger du fikk fra oss i 2023 til skattemeldingen? :wink:

Det enkleste er nok å søke etter «tekinvestor» i nettbanken og se summen av trekkene der. Ellers kan man se og laste ned faktura/bilag her. :blush:

4 Likes

Hvis man brukte krypto for å gamble på sportsbet. Realiserer man da?

1 Like

ASK-fradrag slik jeg har forstått det:

Du får fradrag for tapet du har opparbeidet deg siden kontoens start. For min del betyr dette 34k.

Mulig det er noe skjerming involvert i fradragsberegningen her også, men den biten har jeg ikke satt meg inn i. Er dog veldig sikker på at det kun er totalen over hele kontoens levetid som er utgangspunktet

Ikke før du realiserer og avslutter kontoen vel?

1 Like

Ja, riktig. Kontoen må tømmes for penger og deretter avsluttes så registrerer Nordnet tapet automatisk.

Det dumme med å avslutte kontoen er at nesten alle spor av tapet forsvinner slik at porteføljeutviklingen ser mye bedre ut enn den virkelig er. Flott for de som vil skjule tapene sine til venner og bekjente, men jeg liker at porteføljeutviklingen min er reell - på godt og vondt.

Sendte inn tips til Nordnet ang. dette, men supert om flere hiver seg på

2 Likes

Usikker på om jeg i det hele tatt har en case på å få noe avdrag for tapet da pengene var “uskattet” gevinst fra andre aksjehandler i samtlige selskaper.
Har mentalt fortrengt at jeg mest sannsynlig ikke får noe fradrag.

Blir dog gjerne positivt overrasket om det er noen kroner å hente.
Men dette kan jeg desverre alt for lite om …

1 Like

Det er ikke verre enn å gå inn på ASKen, trykke på tidshorisont = maks, og se på kronebeløpet.

Er den i pluss har du ingen case da den urealiserte skattbare gevinsten (på øvrige aksjer) er høyere enn det urealiserte fradragsberettigede tapet du har i Ultimovacs

Stemmer.
Står jeg har mulighet til å ta ut 46k skattefritt.
Så da er det vel bare å finne frem spriten 🫡

Litt på siden av temaet kanskje - men på en av mine kontoer på nordnet har jeg negativt kronebeløp, men positiv % avkastning. Skjer når jeg klikker “maks” på tidshorisonten. Noen som vet hvordan dette er mulig?

Tipper det er fordi du har skutt inn penger løpende og hatt god kursutvikling når kapitalen var lav og negativ utvikling nå når EK er høyere.

Siden avkastning i prosent ikke endrer seg når du setter inn mer penger vil det føre til at kronebeløpet blir negativt før avkastningen.

3 Likes

Er det slutt at man kan få tilbake forvaltningskostnder? Ser bare årsavgift verdipapirkonto, bankboksleie, verdipapirforvaltning. Hvor har dere lagt det inn?