Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Men du kan si deg enig i at det er aktørene i aksjemarkedene sine kjøp og salg som til sammen styrer hvor prisene i en aksje går?

1 Like

Teknisk analyse er en selv-oppfyllende profeti - spesielt når alle ser etter samme ting

Nei, jeg tror heller ikke vi er veldig uenige egentlig. Jeg følger deg i hvert fall på alt du skriver her :slight_smile:

Jeg er også tvilende til om det er presist å si at systemet “forklarer” markedets psykologi. Slik jeg ser det er det riktigere eventuelt å si “er utslag av markedspsykologi” eller “baserer seg på” markedets psykologi. Det jeg mener er forskningsmessig er kun at Investech/Linløkken har gjennomgått og analysert en svært stor datamengde over mange år som de baserer sine sannsynlighetsvurderinger på ut fra en form for induktiv metode. Resultatene er identifisering av kurstendens i kjølvannet av definerte tekniske signaler.

Helt klart, og det kulminerer i støtte og motstander.

2 Likes

Ja, er det ikke det som er hele mekanismen i aksjemarkedet?

Ja, de sier vel selv at de analyserer “markedets psykologi”, så jeg var kanskje litt i overkant kritisk der. Det er heller ingen tvil om at de gjør det på bakgrunn av en masse data. Likevel tenker jeg at det er en form for analyse og framskriving som ikke kan forstås som forskning etter gjengse kriterier. Analysen er ikke transparent, og derfor ikke etterprøvbar heller, og som vi har sett er det ikke alltid de legger frem funnene sine på en tilstrekkelig nyansert måte.

2 Likes

Muligens litt offtopic i denne tråden, men tar sjangsen likevel. Har en stund lurt på hvorfor de beste aksjene sjelden dukker opp i TA. Litt mer spesifikt tenker jeg på VoW ASA (VOW) aksjen som ett eksempel sjelden er å se i noen TA selv om den etter min mening burde hatt langt større oppmerksomhet.

Tror det sammenheng med at den teknisk faller ut i diverse screeninger selv om den rent kursmessig har vært den beste aksjen over de siste 3 årene på børsen. Den har også vært veldig volatil, noen som burde gjøre den interessant som trading aksje dersom en klarer å treffe de riktige opp og nedturene. Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg tolker de signalene jeg ser i tradingwiev som at den er i ferd med å bryte opp, ser også at de har gått fra å være neutral til kjøp de siste dagene. Rent fundamentalt mener jeg denne aksjen skal fortsatt gå videre på lenger sikt. Skal ta med at jeg er ganske bull og den er min største posisjon i portisen.
Jeg tør ikke prøve meg på å lage noen TA selv, forsøker derfor å utfordre dersom det er noen her som vil prøve seg?

Du kan heller fortelle hvor mange formuer som har gått fløyten av at folk ikke praktiserer risikostyring…

Det du aldri ser ut til å skjønne er at TA kun er en teknikk, et hjelpemiddel enhver kan bruke inn i en strategi.

Noen har langsiktig investering som strategi, andre har kortsiktig trading.

Ekte langsiktig hold and hope i enkeltaksjer på oppstartselskaper har langt flere tapt mye penger på enn de som har blitt rike.

Uansett: Mas om at TA ikke funker hver gang noen poster et chart er bare offtopic.

5 Likes

Risikostyring er viktig uansett hva man driver med.
Forøvrig har jeg forsket og levd bra av børs i nesten 30 år. Jeg har følgende utfordring til deg :

  • Beregn avkastningen på hele TA-børskontoen din INKLUDERT cash og fortell meg om du har slått OSEBX over mange år.
  • Er innsatsen (gevinsten) stor nok til å kunne leve av ? Det er ikke mange selskaper man kan kjøpe/selge (trade) for store nok beløp uten å flytte kursen.

Jeg har avkastning milevis over det fordi jeg har vært heldig og risikovillig og truffet planken noen ganger, spørsmålene dine har null verdi for problemstillingen.

Det som jeg har det store problemet med er at hver eneste gang noen poster et chart i en aksje du ser long i starter du lange haranger om at TA ikke funker og man bare skal være langsiktig.

Helt selvsagt driver du også og sikrer gevinst, eller hva?

Da må du være styrtrik - gratulerer.
Selvsagt gjelder spørsmålene mine. Hvis man ikke får høyere avkastning av TA enn å bare sitte stille i et indeksfond har det NULL verdi.
De fleste lurer seg selv. Man må inkludere cashbeholdningen i beregningen, for med TA sitter man med cash i perioder.

Det er helt bisarr det du sitter og skriver. Hvordan kjøper du deg inn i selskaper hvis du aldri har cash?

Du skriver jo bare tull. Jeg skriver jo at jeg inkluderer cash i mine beregninger. Gjør du ?

Man skal være ganske ignorant dersom man ikke tror at investoratferd og pengestrømmer betyr noe.

Det måles av price action og volum.

1 Like

Hvis TA ikke gir høyere avkastning enn indeksfond er det bare tull.
Savepig skriver selv at han “har vært heldig”.
Å satse store summer på flaks er ikke risikostyring.
Sorry, men det er ingen som noengang har kunnet vise meg at TA er verdt noenting.

1 Like

Du burde ta en prat med zappa66 :sweat_smile:

1 Like

Din mening som du skal få lov til å løfte frem så masse du vil, som du ser har vi til og med en tråd for det.

Men din definisjon av TA avviker fra majoriteten.

Mange har god nytte av å lære helt grunnleggende lesing av charts, for å kunne ha et mer kjølig forhold til volatilitet f.eks for å slippe å selge på dippen

2 Likes

Vet ikke hva du mente @savepig, men dette er jo et godt poeng:

Nå skal det sies at hvis man ser på hvordan 90%+ av det på forumet her bruker TA og så f.eks. lar dem kjøre bil etter samme logikk, så hadde man sett folk kjøre bil baklengs, opp ned, med bind for øynene og med bibelen i hånden.

Problemet med TA er at de fleste ikke har en strategi som de følger. TA er ikke enkelt. Først og fremst fordi menneskelig psykologi virker mot deg. Personlig holder jeg meg hovedsakelig til FA.

2 Likes

Hvis du ikke tror Mark Minervini har hatt nytte av teknisk analyse, så er du idiot. Hvis du tror Buffett ikke har hatt nytte av fundamental analyse er du idiot.

Det betyr ikke at du trenger å ha nytte av det. Det viktigste er at man faktisk kjører på med noe som fungerer for deg selv. Hvis du foretrekker andre investeringsmetoder, så er det din sak.

Denne “det kan umulig fungere fordi jeg ikke tror på det” er tullete så lenge folk beviselig lykkes med å bruke det.

ALLE former for stockpicking/investeringer som ikke gir høyere avkastning enn boligmarkedet er bare tull.

Hvis du får indeksavkastning i børsmarkedet er du idiot, du burde vært i boligmarkedet. Gyldig argument?

9 Likes

Jeg tenker at de som tjener penger på TA ikke gidder å mase i denne tråden…

1 Like

Jeg har vært i begge deler. Har hatt utleieboliger i Oslo siden 1992, men det er ganske mye mer jobb enn indeksfond. Mye høyere skatt også, for oss som har flere enn 4 og betaler formueskatt.