PCIB har ikke for vane å børsmelde patenter, men 21. januar 2020 ble dette gjort innen et patent for kombinasjonen fimaVacc og cytokiner. Det ble også bemerket av selskapet under Q og podcast at dette er et viktig patent for PCIB. Fra børsmeldingen:
«Effective induction of cytotoxic T-cells will be critical to realise the huge potential of therapeutic cancer vaccines, but vaccines often fail to generate such responses. Insufficient delivery of vaccine antigens to the appropriate presentation pathway in the immune cells may be one of the main reasons for weak cytotoxic T-cell responses. The fimaVacc technology has the potential to effectively enhance vaccine presentation through these pathways.»
PW har uttalt at fimaVacc har et enormt potensiale, og vaksineteknologi blir ikke mindre verdt spm følge av pandemien, samt mRNA sitt gjennombrudd som igjen gir nye muligheter innen vaksinasjon innenfor en rekke områder.
«Ved bruk av adjuvans kan vaksiner ofte gis i færre doser, og de virker ofte bedre hos små barn, eldre og personer med nedsatt immunforsvar. De mest brukte adjuvans er aluminiumsalter (aluminiumfosfat eller aluminiumhydroksid). Aluminiumsalter har vært brukt som adjuvans i vaksiner siden 1920-tallet, og har inntil nylig vært enerådende adjuvans i vaksiner til humant bruk. Mye av dagens vaksineforskning har som mål å utvikle nye og enda bedre adjuvans.»
Der ligger et stort forbedringspotensiale for etablerte vaksiner, også for de nye mRNA-vaksinene (ref mitt tidligere innlegg)
FimaVacc er mer enn en adjuvans, nærmere bestemt en vaksineforsterker (omtalt i podcast)
Hva er så viktig med cytokiner som kombinasjon med fimaVacc?
Jeg har lest gjennom en omfattende forskningsartikkel, som forklarer dette.
(Kilde: Cytokines as Biomarkers and Their Respective Clinical Cutoff Levels)
Her er noen høydepunkter fra artikkelen:
Cytokiner er essensielle signalmolekyler i immunsystemet. Flere cytokiner er helt sentrale i patogenesen ved immunmedierte sykdommer og er således naturlige angrepspunkter for behandling.
Cytokiner er små proteiner som er involvert i cellulær kommunikasjon, enten autokrin, parakrin eller endokrin. Mer enn 200 proteiner faller inn i kategorien cytokiner.
En lang rekke celler i kroppen lager cytokiner, men de viktigste produsentene er celler i immunsystemet, slike som lymfocytter, monocytter og makrofager.
Cytokinene er essensielle for funksjonen av immunforsvaret. Redusert funksjon av cytokiner kan føre til immunsvikt. Cytokiner spiller en viktig rolle i blant annet betennelsesreaksjoner. Betennelse kan ha mange årsaker, blant annet infeksjoner med bakterier og virus. Når vi har en infeksjon et sted i kroppen, aktiveres mange deler av immunforsvaret. For å få til dette produserer cellene cytokiner. Når en T-hjelpecelle aktiverer en B-celle, skjer det ved hjelp av cytokiner. En gruppe av cytokinene som kalles interferon, kan for eksempel stoppe proteinsyntesen i en celle slik at virus ikke kan formere seg.
En lovende strategi for å øke effekten av vaksiner er å bruke cytokiner. Cytokiner kan øke immunresponser både lokalt og systemisk (PCI kan i tillegg føre til Abscopal effect, vist for fimaChem)
Cytokiner påvirker tilstander som sepsis, avstøtningsreaksjoner etter transplantasjon, hjerte-karsykdommer, kreft, revmatiske lidelser, overvekt, Alzheimers sykdom, astma, tuberkulose, nyreskade, Parkinsons sykdom, depresjon og diabetes.
Ikke så verst spennende, og kanskje derfor dette patentet ble børsmeldt og kommentert som svært viktig. Til mer jeg leser om teknologien, til sikrere blir jeg på at jeg har gjort min livs beste investering.