Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) 1

PCIB har tre område dei jobbar innanfor.

For ti år sidan var teknologiane utprøvd på 80 cellelinjer og 15 dyremodellar, alt virka!

For eitt år sidan hadde eg eit håp om at AZ ville betale det fimaNACC var verdt. Så kunne forskninga vidare dreie seg om fimaVACC og fimaCHEM.

Tidsperspektivet for verdirealisering i biotek er ofte brutal. Kanskje var vi langsiktige heldige når AZ ikkje fekk kjøpe oss i 2020?

I dag ventar eg på noko som eg ser på som ein sikker suksess i fimaCHEM. Om berre denne plattforma blir ein suksess, blir verdien av PCIB formidabel.

Slik sett blir det da berre meir ufatteleg når eg verkeleg trur at fimaNACC og fimaBACC på sikt har enda større verdi!
Eg sit vidare med mine få tusen aksjar uansett korleis onsdagens pressemelding blir.

For dei tålmodige blir PCIB heilt sikkert ein suksess. Teknologien er rett og slett unik, og det vil snart vise seg på børsverdien av selskapet.
Kanskje får vi eit lite forvarsel alt på onsdag?

21 Likes

Jeg påpekte at det begynte og bli overkjøpt, benekter du det?:face_with_raised_eyebrow:
Men skal la menigheten få være i fred😉

PCIB har ikke for vane å børsmelde patenter, men 21. januar 2020 ble dette gjort innen et patent for kombinasjonen fimaVacc og cytokiner. Det ble også bemerket av selskapet under Q og podcast at dette er et viktig patent for PCIB. Fra børsmeldingen:

«Effective induction of cytotoxic T-cells will be critical to realise the huge potential of therapeutic cancer vaccines, but vaccines often fail to generate such responses. Insufficient delivery of vaccine antigens to the appropriate presentation pathway in the immune cells may be one of the main reasons for weak cytotoxic T-cell responses. The fimaVacc technology has the potential to effectively enhance vaccine presentation through these pathways.»

PW har uttalt at fimaVacc har et enormt potensiale, og vaksineteknologi blir ikke mindre verdt spm følge av pandemien, samt mRNA sitt gjennombrudd som igjen gir nye muligheter innen vaksinasjon innenfor en rekke områder.

«Ved bruk av adjuvans kan vaksiner ofte gis i færre doser, og de virker ofte bedre hos små barn, eldre og personer med nedsatt immunforsvar. De mest brukte adjuvans er aluminiumsalter (aluminiumfosfat eller aluminiumhydroksid). Aluminiumsalter har vært brukt som adjuvans i vaksiner siden 1920-tallet, og har inntil nylig vært enerådende adjuvans i vaksiner til humant bruk. Mye av dagens vaksine­forsk­ning har som mål å utvikle nye og enda bedre adjuvans.»

Der ligger et stort forbedringspotensiale for etablerte vaksiner, også for de nye mRNA-vaksinene (ref mitt tidligere innlegg)
FimaVacc er mer enn en adjuvans, nærmere bestemt en vaksineforsterker (omtalt i podcast)

Hva er så viktig med cytokiner som kombinasjon med fimaVacc?

Jeg har lest gjennom en omfattende forskningsartikkel, som forklarer dette.
(Kilde: Cytokines as Biomarkers and Their Respective Clinical Cutoff Levels)

Her er noen høydepunkter fra artikkelen:

Cytokiner er essensielle signalmolekyler i immunsystemet. Flere cytokiner er helt sentrale i patogenesen ved immunmedierte sykdommer og er således naturlige angrepspunkter for behandling.
Cytokiner er små proteiner som er involvert i cellulær kommunikasjon, enten autokrin, parakrin eller endokrin. Mer enn 200 proteiner faller inn i kategorien cytokiner.

En lang rekke celler i kroppen lager cytokiner, men de viktigste produsentene er celler i immunsystemet, slike som lymfocytter, monocytter og makrofager.

Cytokinene er essensielle for funksjonen av immunforsvaret. Redusert funksjon av cytokiner kan føre til immunsvikt. Cytokiner spiller en viktig rolle i blant annet betennelsesreaksjoner. Betennelse kan ha mange årsaker, blant annet infeksjoner med bakterier og virus. Når vi har en infeksjon et sted i kroppen, aktiveres mange deler av immunforsvaret. For å få til dette produserer cellene cytokiner. Når en T-hjelpecelle aktiverer en B-celle, skjer det ved hjelp av cytokiner. En gruppe av cytokinene som kalles interferon, kan for eksempel stoppe proteinsyntesen i en celle slik at virus ikke kan formere seg.

En lovende strategi for å øke effekten av vaksiner er å bruke cytokiner. Cytokiner kan øke immunresponser både lokalt og systemisk (PCI kan i tillegg føre til Abscopal effect, vist for fimaChem)

Cytokiner påvirker tilstander som sepsis, avstøtningsreaksjoner etter transplantasjon, hjerte-karsykdommer, kreft, revmatiske lidelser, overvekt, Alzheimers sykdom, astma, tuberkulose, nyreskade, Parkinsons sykdom, depresjon og diabetes.

Ikke så verst spennende, og kanskje derfor dette patentet ble børsmeldt og kommentert som svært viktig. Til mer jeg leser om teknologien, til sikrere blir jeg på at jeg har gjort min livs beste investering.

47 Likes

Fant en artikkel fra teknisk ukeblad i 2019, som helt sikkert har vært vist her tidligere…

2 Likes

Det er vel strengt tatt “din” TA som feilet her. Det var tilogmed noen ga deg en referanse på at rsi over 70 feilaktig blir kalt overkjøpt. Om du ser i TA tråden så har jeg gitt noen hint om hva som hadde gode odds for å skje fremover.

2 Likes

Lot of people here have already come to the same conclusion. Technology is spot on however we are still patiently waiting for signs of value creation.

These are my thoughts for the upcoming weeks:

I think all eyes will be on fimavacc now at least at next q event.

Will be exciting to see how this will be taken further, although I believe that skepticism can prevail if one decides to drive this solo. Neither the current share price nor the delays in fimachem can allow for a smooth share issue in my opinion. It will also be nice to know the impact of the last fimavacc publication (more interest from industry ??)

Fimachem will still be in delay mode with no US patient enrolled yet, however it will exciting to see how the measures taken to recoup the delay have helped putting the study back on track. (Although I believe the study was never on track for it to be back on track even before the pandemic :mask:). But still info on new territories in Asia, ODD applications in Asia could still come as nice surprises.

FimaNac, little taste of AZ collaboration results, can really build some confidence back in the program and in the platform in general especially after AZ set back. mRNA is now under the radar more than anytime before and so is the delivery. We never know but if the results are so good, we should be allowed to hope for new “quality” collaborations or licensing deals (why not).

27 Likes

En lang rekke celler i kroppen lager cytokiner, men de viktigste produsentene er celler i immunsystemet, slike som lymfocytter, monocytter og makrofager.

Verdt å merke seg da att eTheRNA sin nakne levering blir satt i lymfeknuter? Og att de også har stort fokus på Cytokiner?
Kan jo nesten virke som om det meste de driver med er lagt opp til å kunne kombineres med FimaVacc på ett eller annet tidspunkt. :star_struck:

Jeg er fortsatt en smule skeptisk, alt tyder på att det presenteres veldig gode nye data på Onsdag og att en mulig avtale med for eksempel eTheRNA er rett rundt hjørnet. Men når det meldes att det kommer en melding? Blir ikke helt kvitt følelsen av att det er desperate forsøk på å få opp kursen og/eller skape kommersiell interesse som ikke har hvert til stede tidligere.

Om det kommer en FimaVacc avtale med eTheRNA, hva kan vi forvente? Deles kostnader med å ta det til klinikk, tar de alle kostnader men ingen upfront eller kommer det penger inn med en gang?
Litt spennende hvordan en slik avtale eventuelt vil se ut siden det sannsynligvis vil involvere Nanjing EuroRNA Biotech også, eller?
Phew, ble mange spørsmålstegn her. :roll_eyes:

Edit: @lenny Vacc/Nac, selv PCIB inrømmer att det er lett å blande og ikke helt klart hva som er hva siden det i utgangspunktet er samme teknologi. Kan ikke se att Nac ble spesifisert i meldingen fra 2016 heller? Etter å ha lest litt om hva eTheRNA driver med har det bare satt seg litt fast att det er Vacc som er mest relevant. :sweat_smile:

Minner om at 75% av AuroRNA Biotech eies av topp-10 China-pharma, og 25% av eTheRNA.

Nemlig. :crossed_fingers:

9 Likes

Hvis de etter 5 års forskning innen FimaNac også rigger for fimaVacc, må teknologien ha imponert!

Minner om at 75% av AuroRNA Biotech eies av topp-10 China-pharma, og 25% av eTheRNA.

7 Likes

Det har du rett i. Er ikke spesifisert ang eTheRNA:
The partnership is governed by a preclinical research collaboration agreement.
In brief, the collaborators will evaluate technology compatibility and synergy
based on in vivo studies. The companies will evaluate results achieved from this
research collaboration and then explore the potential for a further partnership.

For Aposense (Israel) ble det spesifisert at det gjaldt FimaNac, så kanskje du har et godt poeng!

9 Likes

Får håpe vi finner det ut snart da! :steam_locomotive: :railway_car: :railway_car: :mountain_railway: :stuck_out_tongue:

7 Likes

Juryen er fortsatt ute slik jeg ser det.

2 Likes

Har ikke fulgt med i det siste. Har vi fått konkret svar på hvorfor AstraZeneca droppet avtalen med PCIB?

1 Like

Nei, det tror jeg ikke. Vil tro det eneste vi får er noen små hint nå og da, om de kommer tilbake en gang og det blir en avtale er vel eneste scenarioet jeg kan se vi vil få ett klart svar, men mulig jeg tar feil.

2 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-149-mixdown

Fra ca. 25 min.

3 Likes

«On Wednesday, February 10, 2021 at 13:10pm (CET), Dr. Anders Høgset, CSO, will present an overview of PCI Biotech’s proprietary platform technology, focusing on the delivery of RNA molecules, including the most recent data on the use of the fima NAc delivery technology in the exciting field of RNA based therapies.»

‘‘Including the most recent data…’’ kan vi forvente Høgset presenterer tilgjengelig topp linje data fra alle samarbeidene innenfor NAc ? Tenker det vi får servert blir ganske spektakulært

24 Likes

Fortsatt interessant å skimte til mRNA dealer og hvilke verdier som finnes i mRNA teknologi dersom noen bestemmer seg for samarbeid eller avtaler . :pray:

Og kontorstol sin ypperlige oversikt over teknologien

Og løfter denne fra Bra Britt, interessant med tanke på RELEASE :crossed_fingers:

6 Likes

Spennende dag i morgen å tirsdag før presentasjonen nå på onsdag medinvestorer. Det var noen tøffe tak i 2020, men har sittet hele veien kun for GGK, så sett bort ifra Release forventer jeg gode dataslipp fra reisen med AZ til uken. Fryktelig spent på vacc å eventuelt partner/ videre gang. Absolutt ingen tro på emisjon selv om «vi» kan sette en på 10% Heller ikke lenge til 7/5. For egen investering regner jeg med at mye å meget er klart innen den tid. Bare å holde godt fast på papirene våres. «Løkke T»

15 Likes

Forsiktig optimist, men klok av skade så er jeg klar for fullstendig trynings.

5 Likes

:joy: Hold ure horses now mister. Får flashbacks atter en gang;)

3 Likes

Viktig å ha LCYs betenkninger i mente. Husk at det er lett å brenne fingrene unødig.
Så får vi se på onsdag :+1:

2 Likes