Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Presidentvalget USA 2024

Så om politikken til demokratene snur betraktelig, eller at republikanerne forandrer seg drastisk eller viser en annen side, så bør jo folk være åpne for å forandre mening. Dette er ikkje fotball :sweat_smile:

1 Like

På ingen måte. Jeg bruker helt basic økonomisk teori som basis for denne begrunnelsen. Det er ikke akkurat hemmelig at middelklassen har skrumpet inn. Dette er jo mye av grunnen til at Trump har blitt så populær. Trump er ikke en sykdom, han er et symptom.

1 Like

Nei, dette er ikke fotball. Likevel heies og tauntes det konstant fra tribunen i denne tråden, og kandidaten har blitt opphøyet til et overnaturlig vesen. Fokus på politikk (fordeling av byrder og goder) er fraværende, og diskusjonsklimaet (meningsutveksling) handler hovedsaklig om utenforliggende forhold og blame-game om hvem eller hva som var årsaken til whataboutism of the day.

Kan egentlig ikke fordra denne tråden. Men liker den litt, for det skrives jo så mye rart her :slight_smile: og i et voldsomt tempo også.

6 Likes

Ehmm, jo. Du simplifiserer og banaliserer komplekse sammenhenger. Som hva som har forårsaket at middelklassen i USA har skrumpet inn. Med en nærmest provoserende arroganse. Uten referanse til en eneste kilde. Melder meg ut av diskusjonen når man senker seg ned på et slikt nivå.

1 Like

Hadde man tatt seg litt mer tid til litt research enn å prøve å sette merkelappen “slimål” på J.D Vance så hadde et annet bilde kommet frem.

Han hadde en vanskelig oppvekst i Sør-Ohio, lut fattige, med en far som forlot han, en alkoholisert og herion-avhengig mor, og vold i generasjoner. Blant annet satt hans bestemor fyr på hans bestefar:

Men selv om han ble totalt sviktet av sin mor, så en rød tråd i hans liv at sterke kvinner alltid har vært der når han trenger det som mest. Eksempelvis så var det storesøsteren hans som hentet han etter at moren hans ble arrestert og forsvant ut av livet hans, og senere bestemoren som “var tough as a nail” som balanserte det vanskelige mellom å gi han tro selv om livet var vanskelig, men samtidig ta personlig ansvar.

Og det frem for alt hans bestemor som har lært han om personlig ansvar, og lagt hans grunnlag som konservativ. Derfor blir fremstilling til USA-ekspert Eirik Løkke tendensiøs. Verdigrunnlaget til Vance kommer fra hans steintøffe bestemor:

Også da Vance kom på Yale Lawschool (om hadde lest en artikkel om støtteordninger for disadvanteaged, og skjønte at det var mulig), etter 4 år i US Marines (hvor han hadde lært om orden og displin, men også personlig økonomi og andre viktige ting han aldri hadde hørt om) så var det så var det en annen sterk kvinne som så outsideren som ikke passet inn blant fiffen fra østkysten og California på Yale, og var hun som overbeviste han om å skrive en bok som ble “Hillbilly Elegy”. Hun (kinesisk ættede Amy Chua hadde en annen bakgrunn men kjente seg igjen i det å ha kjempe for barna sine fra et annet perspektiv:

J. D. Vance er også en familiemann som er gift med sin highschool sweet heart, og de har 3 barn sammen. Den ene heter faktisk Vivek, og ikke usannsynlig at han er kalt opp etter Vivek Ramaswamy som han gikk på Yale sammen med.

image
image

Selv om J D Vance har gjort det veldig godt i både akademika og bissniss

Og kunne valgt å være der penga er, østkysten og vestkysten så valgte han Ohio og Cinncinatti, nær familien.

Og det er trolig fordi noe av det han brenner mest for er disadvantegous children. Jeg synes det er “a credible claim” når man ser på hans bakgrunn og liv, og feks ser hva han snakker om på denne TED talk for 7 år siden.

Hvis man hører gjennom den så er hele temaet hvor mange hindringer mentalt, sosialt o.a det er å dra seg opp seg selv i bukse-selene, men samtidig hvor viktig det er at man tar personlig ansvar.

Det er et ekko av hva den viktigste personen i utforming av hans verdigrunnlag har preket; hans bestemor som så bra har klart å balansere det vanskelig med å erkjenne realitetene i å være disadvantaged; det er en stor ulempe, men samtidig tro og vite at det er mulig, og viktigheten av personlig ansvar.

Går man litt grundigere til verks enn Eirik Løkke, og VG, hvor det viktigste virker å være å så et korn om at “han egentlig er en slimål”, så ser man at det er svært sannsynlig at J D Vance ikke er den karikaturen VG insinuerer.

VG skjønner selvsagt at selv om de sier at J D Vance er en kloning av Trump, med alt av hva konklusjoner man selv kan komme til av det, så er det vanskelig å insinuere “misongy” eller “rasist”, når det er sterke kvinner, gamle (bestemoren hans), unge (storesøsteren hans) og av forskjellig opphav (Yale professor kinesisk ættede Amy Scumer) og hans indisk -ættede kone.

Så hvorfor ikke bare gjøre det enkelt å gå for en kalkulerende slimål, som egentlig mener at Trump er Hitler…, man kan bli matt av mindre.

15 Likes

Jeg påstår ikke at innvandringen er grunnen til at middelklassen har skrumpet inn. Jeg påstår derimot at det faktum at middelklassen har skrumpet inn, samtidig som innvandringen har vært høy, er mye av grunnen til at nettopp symptomet Trump har dukket opp.

2 Likes

Ehmm, nå drar du diskusjonen over på et helt nytt landskap. Følgende er bakteppet:

Påstander om at liberale, som er pro innvandring, er sammenlignbare med konservative nutcases med våpen. Begrunnet i at høy innvandring fører til økt kriminalitet. Grunner til at symptomet Trump har dukket opp har på ingen måte vært et tema.

Forøvrig drar du på nytt en sammenheng mellom en middelklasse som skrumper inn og innvandring. Igjen uten å kunne vise til relevante kilder.

3 Likes

Jeg sier at de begge er nutcases, fordi de begge “fører til økt utrygghet for hele befolkningen, høyere risiko.” Høyere utrygghet fører igjen til at flere føler behov for å beskytte seg selv, som igjen fører til at flere føler behov for å gå til anskaffelse av våpen, som igjen fører til flere nutcases med våpen.

Grunnen til at Trump er relevant er fordi arbeiderklassen er presset. Det er flere grunner til dette, inkludert globalisering (outsourcing av arbeidsplasser), samt høy innvandring. Det er derfor jeg drar det inn.

2 Likes

Du ser ikke viktigheten av å kunne begrunne meninger utover subjektiv synsing? Ikke EN eneste kilde har du kunnet vise til som backer opp påstandene.

Bør ikke meninger være fundert i fakta?
Ref:

1 Like

Dette er i hovedsak et finansforum. Meningene mine er fundert i økonomisk teori. Hvis du mener at denne teorien ikke stemmer og at premissene for mine konklusjoner dermed er feil, så må du selvsagt få lov til det.

Men jeg kommer aldri til å vandre inn i et fysikk-forum og påstå at tyngdekraften er ikke-eksisterende.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Det er vanskelig å krangle på andres opplevelse av å kjenne seg krenket å dermed kan det hele utvikle seg til en saus av skadeskutte ryper som sleper seg rundt i et tragisk drama inntil alle har glemt hva debatten egentlig handlet om. Offerrollen som et virkningsfullt verktøy for å styre, kneble og påvirke har blitt betydelig må jeg si. Ta dere sjøl i nakken og brett opp erma.

6 Likes

Da puster vi alle med magen, tråden handler om presidentvalget. kandidatene politikken.

La oss legge personangrep, memes av Secretservice agenter og lignende på hyllen.

Trump har valgt VP, De har allerede signalisert at selskapskaptt skal senkes fra 21 til 15% om de blir valgt. La oss vri debatten inn på hvordan dette påvirker oss og børs.

Folk kan også drite i klovne emojis og spy emojis. For de som ønsker å få tråden stengt, kan ta den diskusjonen i “tilbakemelding til pdx tråden”.

7 Likes

Greit å vite :+1:

At amerikanske tilstander er ønsket standard. Hvor det florerer med påstander, men hvor viljen til å fundere påstandene i fakta er tildels totalt fraværende. Som fører til intellektuell forsøpling og dertil grobunn for ytterliggående meninger.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Jeg syns innlegget til Snøffelen over her var veldig bra.

Alt det under kan slettes.

Men selskapsskatt på 15%! Da snakker vi bull børs og bull vekst.

Selskaper å satse på under Trump og Vance er da de som tjener mest og banker samt olje og gass. + Crypto da. Uten tvil bull for Crypto det radarparet der.

6 Likes

Jeg skrev dette i mai:

Jeg tror Trump ville vunnet selv uten de nylige katastrofale opptredende til Biden, og uten attentatforsøket. Med mindre noen klarer å drepe han før valget, så kommer han til å vinne.

Jeg vedder en god flaske Chassagne-Montrachet på det, hvis noen tør å vedde i mot :wink:

Dette er altså premisset videre i innlegget mitt. Spørsmålet er som @morti er inne på: hvor mye makt får han? Det vil avgjøre hvor mye av hans egen politikk han får gjennomført.

Noen raske punkter:

  • Trump kommer til å kjøre en ekspansiv/stimulerende finansøkonomi. Dette er inflasjonsdrivende, så sentralbanken må være bremsepedal. Det gir økt press på amerikanske renter, som igjen vil legge press på den norske- og europeiske sentralbanken. “Higher for longer”.

  • Tror han kommer til å kjøre videre på de-globalisering (vekk fra Kina) og proteksjonisme som også er inflasjonsdrivende.

  • Han kommer til å kjøre en finanspolitikk som er anti-“det grønne skiftet”, dette virker deflatorisk.

  • Han kommer til å øke satsningen på nasjonal olje-/gassutvikling. Dette legger press på OPEC og råoljeprisen.

  • Si hva du vil når det gjelder Ukraina/Russland, men Trump kommer til å vise makt mot Putins bestevenn, Iran. Det vil i så fall være megabull råolje, noe som igjen er inflatorisk.

  • Han kommer til å sterkt redusere ulovlig innvanding, noe som vil virke inflatorisk på lønningene for blue-collars, men samtidig deflatorisk for varer og tjenester.

8 Likes

Usikker på olje og gass, prisene kan fort falle om usa skal drille mer. Men det gir lavere pumpepris som gir høyere velgertilfredshet.

Snakkes også om å kutte renten. Så USA skal bulle på.

4 Likes

Men det interessante er da at den politikken kunne en hvilken som helst republikaner ha kjørt, de ville ikke ha trengt Trump hvis det der var det som folk var opptatt av. Men de trenger Trump for å få stoppet retten til abort, for å kunne endre valglovene slik at delstatene blir enda mer polariserte, for å få vekk uønsket litteratur fra skolene, for å få vekk vaksinasjonsprogrammer fra skolene osv, osv.

Trump vil ha makt for å holde seg ute av fengsel og for holde på pengene sine og han selger seg som kandidat til dem han tror at skal gi ham seieren, nemlig ultra-konservative kristne, som han i ord og handling står vanvittig langt unna.

4 Likes

Har trump gått ut å sagt hva politikken hans er på abort og de tingen du nevner?

Slik jeg har tolket han så er han bevist ekstremt vag på sensitive temaer til han er sikker på hva velgerene vil høre.

Det med selskapskatt er første gang i denne valgkampen jeg føler han er ekstremt tydelig.

Som en som heier på Ukraina irriterer det meg at Trump er så ekstremt utydelig på hva han faktisk vil. Fordi han enda ikke vet hva som drar mest stemmer.

2 Likes