Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Continuing the discussion from Russland/Ukraina debatt 4 - #7633 av InVivo.

Previous discussions:

Legg merke til mengden artilleri som gikk her 23 vanlige og 6 rakett. Dette er rundt 300% mer enn snittet. Såvidt jeg vet, så skjer dette uten at de har rykket fram, så dette er slike som er tatt ut mens de var aktive på frontlinjen. Russland har mye artilleri, men dette er 1-3% av det de totalt har i Ukraina. Her gjør de klare til en offensiv.

8 Likes

JEg synes også det ryker mye russere.

Antar at store deler av de tapene kommer fra de russiske forsøkene på push.

5 Likes
7 Likes

Hovedsakelig personell, tanks og APV-er som går når Russland pusher. Artilleri går når Ukraina gjør seg klare til å pushe selv. Så det skjer jo mye på en gang her. Ikke nødvendigvis på samme fronter. Såvidt jeg fikk med meg, så pusher russerne ved Kremina, mens Ukraina pusher ved Svatove/Kherson.

2 Likes

når det først feiler / vedlikeholdet skorter så kommer antallet lager havari til å skje i eksponentiell vekst.

7 Likes

" 30% of Ukraine’s power stations destroyed in just over a week, says Zelensky" :

2 Likes

Tar dette med en god klype salt, men opplagt at flere av fraksjonene i RUS begynner å reagere.

11 Likes

Estland som første land som omtaler russland som en terrorstat.

11 Likes

«Selv om Prigozhin ikke direkte motsetter seg eller kritiserer Putin, kan hans økte respekt blant russiske nasjonalister undergrave Putins «sterke mann»-appell,» oppsummerer ISW.

Som er nyttig hvis Prigozhin ønsker å ta over makten fra Putin.

Er dette en ny taktikk fra Russland, å ta ut mest mulig av den sivile infrastrukturen, og på den måten presse dem til overgivelse?

1 Like

Er nok det, alt annet har jo feilet. Så da går de på sivilbefolkningen.

Alternativet er nok å prøve å skade UKR så mye at de ikke klarer å bygge opp igjen før RUS er klar for ny runde.

4 Likes

Det har vært en gjenganger på russiske talkshows siste par uker, at “vi tar ut all strømmen de har, så vil ikke soldatene klare å kjempe lenger”

2 Likes

Og hvordan kan UKR klare å stå i mot det?

Fortsette med det de gjør nå, sende russere igjen i kister og ta tilbake land.

8 Likes

Men dersom strømforsyningen bryter helt sammen, må vel det innvirke sterkt på stridsevnen deres?

1 Like

Korrekt. Grinde ned Russlands hær helt til den A) er fullstendig kamp-innefektiv B) fører til opprør/massedesertering.

3 Likes

Det påvirker først og fremst de sivile. Militæret har tilgang til diesel og aggregater.

5 Likes

Jeg vil anta at dette gjør den ukrainske befolkningen enda mer forbannet, og enda mer innstilt på å fortsette kampen. Og så må Vesten levere antiluftskyts så fort som bare f… .

9 Likes

Jeg lurer på hvor ødelagte de er, hvor mye reparasjon som trengs for å få dem funksjonelle igjen.
Noen som har sett noe, eller har tanker om det?