HUR destroyed all three lines of Russia’s Koltsevoy fuel pipeline near Moscow on 31 October, disabling a critical facility that supplied the Russian army with fuel, the agency reported. The 400-kilometer pipeline had an annual capacity of up to 7.4 million tons of fuel products.
Nå er det nettopp denne bruken, det som andre kommentatorer har sagt har foregått de siste månedene. Altså en drain på russiske ressurser. Det underbygges til en viss grad av at ukrainske styrker beviselig har sultet ut områdene, i stedet for å storme dem.
Det ser ut til at det i sosiale medier pågår en del skjult fordeling av skyld mellom avdelingene i Pokrovsk og hovedkomandoen. De øverst har ymtet om for rosenrød rapportering, og som i dette tilfellet melder avdelingene ved fronten om at de ikke blir hørt. Som vanlig er det nok elementer av sannhet i begge perspektivene.
Hvilken mapping har før (med fasiten i hånd) vist seg å være mest nøyaktig?
Slik at man kan klikke på det nettstedet i antagelsen at tidligere best nøyaktighet mest sannsynlig vil gi best nøyaktighet i dag.
Ja, da puster jeg lettet ut.
Kjenner til en god del andre kanaler som har annonsert Pokrovsks fall en rekke ganger, og hopper over disse. Da faller ‘AMK Mapping’ i samme kategori.
I mellomtiden har jeg søkt etter informasjonen fra AML Mapping andre steder. Fant intet. Fant derimot flere rapporter i dag om at det går bra for ukrainerne ved Pokrovsk, men at situasjonen ikke er helt oversiktlig.
**
Edit
Ukraina har spesifikt avkreftet historien om slakten av de ukrainske spesialsoldatene:
Ingen karttjenester som møter dine kriterier, jfr ‘troverdighet idag’.
De antatt mest troverdige opererer med 2 til 3 døgns forsinkelse.
De avventer altså til ting begynner å klarne.
Personlig liker jeg ISW godt. Kan dog være enda lenger forsinkelse der.
Men kan ikke huske noen tilfeller av direkte feil rapportering via ISWs kart eller tekst.
Hvor lang tid snakker vi da? Sånn ballpark, for mer enn 2-3 dager høres ut som “nærmere enn uke”?
Så lenge det ikke skjer noe er jo det greit, men hvis det er en utvikling i en eller annen retning så er det jo en uke en god del.
Ukraina rapporterer stort sett med minst tre dagers lagg. Det gjelder også mye osint. Får du noe dagsferskt, så er det gjerne russisk kilde (gjengitt av osint)
Min antagelse er at de Ukraina slapp av i helikopter er hentet ut igjen. Ellers hadde de kanskje ikke sluppet videoen?
Men på det ISW-kartet du kopierte inn, er de 2 stk «eselørene» nord for Pokrovsk ikke kuttet over.
Akkurat de 2 eselørene har vært noen av de mest omtalte territoriene de siste ukene. Det er vel alminnelig lagt til grunn at Ukraina kuttet over begge eselørene for en del dager siden (se bakover i tråden for detaljerte datoer).
**
Uklarheten rundt hva som skjer på slagmarken i realtid er ellers ikke noe spesielt for denne krigen. Både under ww ii og f eks Vietnam krigen tok det ofte noe tid (dager, 1 uke eller mer) før perioden med motstridende rapportering fra kampene ble så noenlunde avklart.
Folk/kommentatorer utvikler under en krig en oversikt over hvilke kilder som gir et falskt bilde, hvilke som er fokusert på å rapportere korrekt, og alt mellom dette,
Personlig sluttet jeg (som skrevet her før) å åpne videoer fra Kanal 13 for ca 1 år siden. Personen(e) bak er veldig fokusert på antall klikk og derav annonseinntekter. Og tyr til overdrivelser, AI og tegnefilm.
Igor Sushko tok jeg i et par tilfeller av feilrapportering i 2023/24, og sluttet å bruke ham selv. Men har ikke vanskelig for å se at han er flink til å finne frem interessant material fortsatt i dag.
Dette er et av de store OSINT-dilemmaene i denne krigen. Det kommer så mange detaljer at man tror man har et bilde av situasonen, samtidig som man ikke har mulighet for å kontrollere om detaljene som kommer er representative for hendelsene.
Dette fragmenterte lokale bildet gjør lett analyser til spekulasjoner.
Ta for eksempel bruken av to av ukrainas tre blackhawk helikoptre og elve spesialsoldater som trolig er eliten av det de har, i en operasjon i Pokrovsk. Dette har ført til en rekke konklusjoner, som hver for seg er plausible, men som til sammen er ikke tegner noe kosistent bilde:
Området de er satt ned i er bak russiskkontrollert område. Kontrollkartet er feil.
Ukraina er tom for reserver, siden de må bruke disse for å unngå en omringning i Pokrovsk.
Området er uhyre viktig for ukrainsk logistikk.
Det var noen som det var viktig for Ukraina å ta til fange i dette området.
Det var noen som det var viktig for Ukraina å evakuere fra dette området.
Jeg har i dag lest sikkert 8-10 russiskvennlige som vedr. mvalens nest siste tankekorn mener bestemt å vite at det var viktige NATO-rådgivere/offiserer som måtte flys ut av Pokrovsk ASAP, før området falt i russiske hender.
Dette er en mulig, men lite sannsynlig antakelse. Som få/ingen ukrainske eller vestlige medier videreformidler.