Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det er mange, inkludert Hegseth, som er veldig opptatt av krigerkultur som nøkkelen til å vinne en krig. Slike faktirer kan bidra i et slag, men i en storskala krig er det industriproduksjon, innovasjonstempo, logistikk og økonomisk styrke som er avgjørende.

Russland er svakere enn Europa på disse feltene, men ser ikke ut til å forstå betydningen av det. (Dette er også faktorer som gjør meg bekymret når det gjelder en mulig krig med Kina.)

9 Likes

Ryssland er kvar på 1920-talet, eller lengre tilbake, da land var det som gav rikedom og styrke.
At utvklingen har gått videre og at det nå er industri og enn mer software som skaper styrke og rikedom har inte fått fæste i ryzzland. Og Makteliten der har ikke førstått at resten av verlden gått videre.
Kina og den kinesiske Makteliten har dokk førstått dette mye bra, kanskje bedre enn mange vest-politikere. De er også skicklige på at utnytja dette. Alt medan Ivan ligger i et lerigt dike i Ukraina.
Kina kommer at ta tilbake østra ryzzland fra sofakroken, uten at Moskva kommer at førstå hva som skjer og enn mindre kunne gjøre noe åt saken. Ikke nå. Ikke om 5 år. Men om 10-20 år. Unnantatt hvis russika federasjonen kolapser. Då kan man gå inn før at “stabilisere”. Men det tror jeg ikke skjer.

4 Likes

Håningen ser ut til å bli ivaretatt av frivillige.

8 Likes

Kan man se på denne “avtalen” som en del av Trumps “Art of the deal”? Altså, gi den ene parten en elendig avtale, og tving dem til å forhandle fram noe bedre, og så er begge parter ‘fornøyde’ ?

Ser ingen på nett som tør spekulere i om det er et slikt spill som foregår.

1 Like

Nei. Bortsett fra olje-sanksjonene så har Trump ikke gjort noe for Ukraina.

1 Like

Det virker som om både Russland og Usa har glemt avtalen : Budapest Memorandum on Security Assurances (1994). Avtalen ble inngått mellom landene : Ukraina, Russland, Storbritania og Usa.
I tillegg gav Kina og Frankrike skriftlige sikkerhetsgarantier
Avtalen gikk ut på å sikre Ukrainas grenser mot at Ukraina gav Russland sine atomvåpen.
At Russland bryter avtalen og Kina ikke bryr seg om at de har garantert for den er årsaken til at krigen pågår enno, uten Kinesisk støtte hadde krigen vært over.
At Usa ikke vil stå opp for avtalen de selv var med på å lage er for meg helt uforståelig.

19 Likes

EUs motforslag av 23 11 2025 i 24 punkter - fulltekst:

3 Likes

Pressekonferanse i Genève- Rubio snakker i 1 min 15 sek med Yermak ved sin side nå i ettermiddag. Gir pressen en oppdatering på prosessen så langt:

Ja.
En av de viktigste årsakene til at jeg mener Russland bør tilføyes et følbart militært nederlag. Atomvåpen trusselen er en papirtiger.

6 Likes

Greia er vel at lenge tenkte Trump fanboys rundt om at all røringa og faux pas’ene var en del av et større spill. Og med folk som gjerne tror på konspi og “det er en større mening bak taktikken”, så handler det ofte om at man f.eks bare er i mot det etablerte, eller så handler det om at det er en mer behagelig forklaring enn at det ikke er noe mening bak alt røret, altså at det bare er rør, og ikke noe mer. Ingen hensikt bak det whatsoever.

Og Trump-“manøvrene” kunne kanskje – om man la en del godvilje til – potensielt la seg forklare sånn også, ihvertfall hvis man bare så på overflaten. Hvis man f.eks så litt nærmere på f.eks det første Nord-Korea-møtet i Vietnam fra Trump 1.0, så var det jo lett å se at Agent orange var på dypt vann i det internasjonale diplomatiet den gangen også. Og man kunne gjette sånn ca. hva man hadde i vente utenrikspolitisk om Trump ble valgt fremfor Harris.

Nå er det blitt stille fra alle de folkene [Trump spiller et komplisert spill-folka] fordi det er pretty obv. for de fleste som ser på at det bare er rør og faux pas og generelt jall over hele linja, hele veien ned. Tabber på tabber, misforståelser på misforståsler.

Hvordan skal man fortsatt kunne argumentere for at Trump spiller 4D chess når han ikke ser ut til å klare reglene i 2D Ludo lizm?

7 Likes

Dette er litt “Diplomat-skolen for dummies” for Whatdafukikoff og en del andre utenrikspolitiske greenhorns i den amerikanske administrasjonen. For dette er slik man begynner fredsforhandlinger.

Men @diffish DimWit-planen skal ha dette: De har ihvertfall fått europeerne på banen til å lage sitt eget motforslag (som faktisk er en mulig start på en prosess). Minner meg faktisk litt om en bruker som ikke er på TI lenger som stort sett bare skrev ræl (i mine øyne, that is), kom med småmerkelige koblinger og generelt sett argumenterte på en passe uryddig måte. Men vedkommende bruker var sykt god til en ting: Å få folk (inkludert meg) meg til å skrive.

8 Likes

Det ironiske er at «Whatdafukioff» sitter ved siden av Rubio i Genève. Det gjør også Secretary of the Army, Vance sin studiekamerat og gode venn fra Yale; Daniel Driscoll.

Vi får se hva d’herrer Rubio, Whatdafukioff og Driscoll kommer opp med i samtalene med rådgiverne fra Tyskland, GB og La France + den ukrainske delegasjonen ledet av Andrij Yermak.

2 Likes

Supperåd, med russiske oppskrifter :man_shrugging:

2 Likes

Hmm, hvordan tas dette i mot hjemme i Washington?

:flushed:
Edit
Her visstnok planen:

4 Likes

Det ser ut til å være tre helt forskjellige versoner av EU-planen som sirkuerer i media.

1 Like

Ok, sitter egentlig og ser fotball, så dette var bokstavelig talt venstrehåndsarbeid. Og personlig tror jeg ikke vi ser noen snarlig fred, dessverre.

2 Likes

Ånei.

7 Likes

Her er Reuters-planen:

https://www.reuters.com/business/finance/full-text-european-counter-proposal-us-ukraine-peace-plan-2025-11-23/

1 Like

Reaksjonen fra Rubio kan tyde på at EU ikke har presentert en plan.
Kan de ulike medieoppslagene være en del av en enner annen påvirkningsoperasjon?

Det er jo veldig Rubio å være litt på etterskudd da. Han hadde jo tross alt ikke hørt om det amerikansk-russiske forslaget heller.

Og det er jo veldig EU å klare å få 3-4 forskjellige planer til å sirkulere samtidig.

Neida :stuck_out_tongue: Det er noe kilding her / lekkasjer som ikke er helt til å stole på, trolig.

Reutersplanen fremstår som en blanding av EUs “motforslag” som @Boms la ut og DimWit-planen

Fra europeiske ledere? Samordnet? Vanskelig å se for seg.

Men det hadde jo vært ekstremt gøy om EU-lederne laget og sirkulerte er fredsplan uten at USA og Russland fikk delta i utformingen, gitt at det er akkurat det USA har gjort når de har eskludert Europa og Ukraina fra utformingen.

1 Like