Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Folk med oppsparte midler er nok ikke spesielt begeistret…

De har gjerne større lån enn midler…

De som vil gjøre belånte investeringer i Norge fra utlandet vil se det som fordel at man kan låne til lave renter.

Jeg har skrevet noen veldig bra innlegg om sammenhengen mellom energi og bitcoin, og energi og gull i tråden “Gull som investering” , innlegg 1687,1688 og 1695. Faktisk det jeg vil anse som kanskje de beste innlegg (som burde ha verdi for andre) jeg har skrevet på TI ever imo.
Særlig fordi jeg ikke har funnet andre på internettet som har koblet gull, energi og bitcion så tydelig.

Skrevet 24. mars 2023, etter en periode hvor prisen på Bitcoin hadde gått fra 17 000$ i januar til 27 000$ i mars. Skrev blant annet at:

“Jeg gir meg ikke på at gull og Bitcoin har svært mange likhetstrekk, og det er det å forstå koblingen til energi som er det viktige.
Men etter å ha gjort litt mer research, så vil jeg mene at fair value på Bitcoin ikke er 20 000 - 25 000 dollar, men heller 45 000 til 50 000 dollar.”

Kort sagt bør prisen på Bitcoin, som i gull, være marginal produksjonskostnad, og er perfekt som store of value for det er en reell representasjon arbeidet som er inngått.

Dessuten, eneste scenario hvor gull og Bitcoin blir verdiløst er om energi blir bortimot gratis, on demand, i uendelige mengder. Høyst usannsynlig spør du meg.

Dette innlegget hører derfor definitivt inne på “Politikk-tråden”, fordi det betyr at det er svært gode økonomiske grunner for pensjonsfondet, og den norske stat å ha store gullreserver, og også Bitcoin-reserver.
Og egentlig svært gode politiske grunner også, vel og merke hvis 1. prioritet er norske innbyggeres ve og vel.

7 Likes

Helt enig, og veldig lærerikt, og la meg få applaudere innleggene dine med En stor takk :clap:

Musk har påpekt at ca 100 gigafabrikker ville være nok til å servere hele kloden med tilstrekkelig energi, det sagt, har du noen tanker om hva som gjør det høyst usannsynlig?

(Eg er litt biased på at politikere motarbeider en slik løsning med vilje, på grunn av, hvor mye penger og makt det ligger i akkurat energi).
Men eg er mer enn åpen for et mer definert svar enn det eg selv, med min begrensede hjerne, så langt har klart å koke i hop av svar på det spørsmålet :sweat_smile:

Musk er en meget smart mann, men akkurat har tar han feil (men kan jo kanskje være fordi det er bedre å tjene penger enn å ha rett).

Det er et enkelt konsept som heter “return on energi invested”, og jeg er ikke overbevist om at netto energien, og som jeg forklarer i siste innlegg i “serien der jeg forklarer sammenhengen mellom gull, bitcoin og energi” (klikk på siste link under).

Mao jeg tviler litt på om netto energi, i hele livsløpet, dvs bygging, drift, evt decommissioning, og ikke minst vedlikehold er særlig smart. Det er en del miljøhensyn, fra gruvedrift i Afrika til produksjon på kull i Kina, som gjør dette tvilsomt.

Men at det er spennende tanker for den hellige alliansen mellom udugelige politikere og gigarike mennesker, der “det grønne skifte” fungerer bortimot som en religiøs brekkstang er jeg ikke i tvil om.

8 Likes

Selv om det er mange like flinke folk her på forumet tror jeg du er den eneste jeg følger :writing_hand::eyes:

Meget bra perspektiv det også. Jeg har riktignok lest lignende koblinger mellom energi og bitcoin/gull, men du skal ha for metodikken :grinning::+1:

1 Like

For å ta opp tråden med Musk sin giga-fabrikker, verdien av et magasin som Blåsjø er betydelig:

– Norges største vannmagasin Blåsjø har en lagringskapasitet på 7,8 TWh. Det er omtrent 20 prosent av Danmarks årlige strømforbruk, sier Skorpen.

Oslo 20230920. Fornybardirektør i Pareto Securities, Lars Ove Skorpen under Pareto Securities’ Energikonferanse 2023. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

REAGERER: Fornybardirektør i Pareto Securities, Lars Ove Skorpen, reagerer på fokuset på batteriteknologi. Foto: Ole Berg-Rusten

– Teslas Powerwall-batteri har en kapasitet på 13,5 kWh, med en pris på rundt 9600 dollar. Med den prisen gir det Blåsjø en verdi på rundt 5500 milliarder dollar – eller rundt fire ganger verdien av oljefondet, legger han til.

4 Likes

Vi konkurrerer mot land i Europa, som Polen og Tsjekkia, men har klart oss til nå fordi vil har hatt rimelig strøm og forutsigbare rammevilkår.

– Politikken henger ikke sammen. Staten sier på den ene siden at de ikke kan «subsidiere» industrien samtididig som det går inn med store subsidierer til batterifabrikker. Vi ber ikke om subsidier, vi ber om at staten betaler tilbake en andel av de økte inntektene som kommer fra høye strømpriser og CO2-avgifter til industrien.

Happy days 🫡

10 Likes

Ganske interessant egentlig. Før var billig vannkraft og billig energi et konkurransefortrinn for norsk eksportindustri, og gjorde at man kunne legge industri til Norge, tross høyere lønninger.

Nå er det motsatt, nå er det dyr energi i Norge, og billig arbeidskraft, fordi krona er billig.

Jeg tror derfor det er kroken på døra for Farsund, fordi det finnes annen eksport-rettet industri i Norge som ikke er energi-intensiv, og da må Farsund ryke for ellers kan man risikere for høy lønnsvekst pga av for stor etterspørsel etter det som er billig; norsk arbeidskraft.

4 Likes

Jeg savner en helhetlig strategi for Norge fremover. Synes ikke Høyre har en god nok strategi, men den er fortsatt uendelig mye bedre enn AP/SP/SV’s selvdestruktive strategi.

Nå har vi gitt fra oss ett av svært få konkurransefortrinn og attpåtil fått permanent høyere inflasjon (som følge av høye strømpriser).

10 Likes

Du må huske på at kronesalget styres av regjeringen sin pengebruk+oljeprisen relativt til estimatene. Så om man skal klage på noen er det bare Vedum og Støre som kan øke oljepengebruken og dermed gi Norges bank et regnestykke som fører til kronekjøp. Eller de kan endre mandatet til Norges bank.

1 Like

“Snart 30 miljoner kommun fakturor. Snart är jag klar. Det spännande arbetet med att hitta alla leverantörer och festivaler. Gissa artisten som kommunen betalat 728k för och varför gör bolaget bakom evenemanget samtidigt en vinst på 9,3 miljoner.”
https://x.com/nylanderjens/status/1730662350049476930

3 Likes

Det er ikke bare Floppen som er bekymret. Tenkte bare jeg ville nevne det.

image

1 Like

Æres den som æres bør. Noen ganger snakker han faktisk sant.

image

1 Like

Med Gud på laget så er mye gjort. Ikke at dette er en kult, men tenkte bare nevne det.

image

Noen som har skjønt hva endringen i formuesskatt ved dagens statsbudsjett egentlig går ut på? Står bare reduksjon på 400M, men ikke spesifisert hvordan.

Fraflyttet? :sweat_smile:

Føler det er litt juks å kalle det reduksjon i formuesskatten hvis det egentlig bare er redusert inntjening på uforandrede satser :sweat_smile:

2 Likes