Hei, stilte et nytt spørsmål til Trygda
Hei, takk for svar.
Et oppfølgingsspørsmål, og mer om prinsipper, som bør være greit å få et ordentlig svar på.
I FTF aksjeutlånsreglementet leser jeg: «… Aksjeutlån kan derfor i gitte situasjoner forsterke kursfallet i utsatte aksjer. Dette er en mulig effekt av aksjeutlån som Folketrygdfondet er oppmerksom på og må ta hensyn til. Det er ikke i vår interesse å bidra til kursfall i selskaper vi har investert i.»
Det jeg lurer på er hvordan fungerer dette i praksis? Hvilke rutiner er etablert for å unngå at dere låner ut aksjer som forsterker kursfall i for eks. sårbare norske biotek- og andre FoU-selskaper som jevnlig må hente penger i markedet?
Og jeg fikk et nytt svar:
Hei igjen
Dette er noe som må vurderes fra sak til sak, men generelt er det slik at normale kursbevegelser ikke er til hinder for utlån.
Mvh Marika
Som ledet til et nytt spørsmål:
Takk,
Da forstår jeg det slik at dere ikke har skriftlige rutiner for dette, det basers på skjønn, fra sak til sak?
Foreløpig ikke svar på dette siste spørsmålet.
Jeg ønsker å formulere et spørsmål som jeg vil prøve å få et medlem av finanskomiteen til å stille Finansministeren. Men jeg venter til etter valget. Og om jeg får det til vet jeg ikke.
Tidligere dialog med Trygda: