Jeg har vel ikke delt mine tanker rundt Q3 og påfølgende Radium, her kommer et bidrag.
1. AZ
Her er det diskutert så mye og tror ikke jeg har veldig mye å tilføye egentlig. Blir kun spekulasjoner ift hva som gikk galt og når, tror vi gjør best i å bare gå videre. Kanskje kan det by seg muligheter i framtida med AZ, men base case er at de vil gå etter nye partnere og med gode resultater på hånden kan det faktisk bli veldig spennende å følge hva som skjer utover i 2021 her.
2. FimaVacc.
PW var mer kryptisk enn noen gang på hva som skjer innen Vacc. Forstår at de jobber intenst med det as we speak. Det sa han også ved Q2 Radium forøvrig…Jeg tør ikke spekulere eller spå hva det blir, egen studie eller partner. Tenker det er 50/50 sjanse for hver av utfallene.
3. FimaChem.
Jeg vil bruke mest tid på dette da det er dette som naturlig nok er PCIB sin hovedsatsning framover: Å få RELEASE tilbake på sporet. Syns de har lagt ned en kjempeinnsats her. Sliden som viser ulike tiltak viser at de tar dette på største alvor og at de ikke er redd for å ta uortodokse tiltak i bruk som feks Facebook kampanje og vurdere å betale for reise og kost for pasienter. Mest spennenede er imidlertid de endrede ekslusjonskriteriene. Helt tydelig at de sitter på veldig mye data i sine screeninglogger. Og her har de tydeligvis mistet mange pasienter. Dels på ulike metastaser og dels på at pasienter allerede var igang med gem-cis. Det tillattes nå de fleste metastaser bortsett fra bl.a hjerne og det tillates at pasienter har vært gjennom 2-3 cycler med gem-cis. I sum tror jeg alle de tiltak som er satt iverk har et stort potensiale for å øke rekruttering.
I tillegg har de altså kommet veldig godt igang i Asia som er uhyre viktig.
Nedenfor har jeg satt opp en graf som viser hva jeg tror var opprinnelig plan på rekruttering, status på rekruttering per idag og mulige effekter av tiltakene. I utgangspunktet forventet PCIB en rekrutteringstakt på ca 1 pasient per site per år, eller 40 i året(trolig etter en ramp up periode på 1 år). Dette ville tilsi at de nådde kravet for interimavlesning, 120 pasienter, i mai 2022. MERK! Dette var før Asia var planlagt inkludert i studien!
Allerede før covid fikk vi signaler om at man ikke rekrutterte like raskt som man hadde håpet. Dels lå det i at man ble forsinket på åpne opp USA. Så kom COVID og satt en fullstendig stopper for rekruttering i flere måneder. Deretter vet vi at screeningen har tatt seg opp i Europa etter Q2 og vi har fått FPD i Asia. Likevel har jeg grunn til å tro at de ikke har rekruttet mer enn 8-10 pasienter per dags dato. Og vi må forvente at rekruttering, iallfall i EU/USA vil fortsette å gå tregt fram til pandemien avtar. Jeg har lagt inn en grå kurve som viser forventet rekruttering hvis pandemien avtar i Q2 2021 og rekruttering etter en ramp up periode, kommer opp i 4 pasienter per mnd i sept. 21. Vi ser at den grå kurve ikke krysser den gule (interimavlesning) før etter H1 2023. Men dette er altså uten bidrag fra Asia og de nye tiltakene.
Bidrag Asia er satt til 1,5 pasient per mnd, basert på dobbel rekrutteringshastighet ift RoW(ref PW uttalelse fra Radium). Med dette tiltaket på plass nås interim i nov. 2022.
De øvrige tiltakene er ekstremt vanlig å kvantifisere effekten av selvsagt. Men PCIB var helt tydelig på at de mistet en god del potensielle pasienter pga eksklusjonskriteriene. Hvis vi forsiktig anslår at dette øker rekrutteringen med 25%, får vi ytterligere 1 pasient ekstra per mnd. Nå nås interim i juli 2022. Plutselig er mesteparten av forsinkelsen hentet inn. Det er grunn til å være forsiktig optimist mtp at PCIB kan hente inn en god del av forsinkelsen, særlig når pandemien slås ned.
4) Asia partner fimaChem
Kanskje det aller mest spennende som kom fram på Q3 (takk til @Sorlendingen for meget gode spørsmål). PW begynte med å si at han skulle være forsiktig med å si noe som helst rundt dette. Han sier at partner nå vil være en fordel og at CBO Ludovic Robin jobber med dette as we speak. Jeg leser mellom linjene at de virkelig ønsker en partner inn nå. Og at det er konkrete diskusjoner. En avtale her vil gi en betydelig sum up front og bio bucks utover det, så det ville være gull verdt for PCIB i den fasen de er nå, mtp på brede ut sine pipeline.
5) Konklusjon
Absolutt av de bedre presentasjonene de senere år. Likte at PW utstrålte minst like stor selvsikkerhet som tidligere, til tross for at han nok har fått mye pepper for håndteringen og ikke minst utfallet av AZ-samarbeidet. Vitnet ikke om en CEO som leder et selskap nede for telling. Snarere tvertimot virket han på hugget og klar til å vise markedet at PCIB blir å regne med framover.