Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Kjøper du aksjer i biotek for å gå i null?

1 Like

Forutsetter ikke dette en del ting?

Eks:

  1. at populasjonen i studien har en mPFS i nærheten av de tidligere studiene
  2. at tiden fra 70 events og til børsmelding er relativt kort.
  3. at primærendepunktet er det vi tror det er

Om tiden det tar å vaske dataene før børsmelding er f.eks 2 måneder kan det vel fint være slik at vi allerede har hatt 70 events, og at det skjedde på et tidspunkt hvor den simulerte sannsynligheten for statistisk signifikant effekt var godt under 50%?

5 Likes

Det er riktig. Alltid viktig å huske på at beregningene som er gjort i fundamentaltråden ikke kan/bør tas som fasit, og at det forsøk på å spå utfall i en verden der alle variabler aldri kan hensyntas fullt ut.

Det forutsetter at populasjonen ikke er vesentlig friskere enn historisk kontroll (liten grunn til å anta det gitt relevante studier kjørt senere i tid og at rekruttering fant sted under pandemi: senere oppfølging/screening), og at CRO ikke bruker veldig lang tid (også liten grunn til å anta ref. tidligere diskusjoner om design, at selskapet har bekreftet at data vaskes løpende, begrenset N mv.).

Å si at det er sannsynlighetsovervekt for at X inntreffer forutsetter at virkeligheten i dag ikke er altfor ulik slik den har vært hittil, og som vi nødvendigvis må gjøre antakelser ut i fra.

Hvis man sitter med en del hele veien så satser man jo på at det går veien, men hvis det ikke gjør det så kan man allikevel komme heldig ut av det hvis man gevinstsikret en del etter feks 100% oppgang tidligere.

Jeg tar en sjanse. Med dagens skatteregler
Får jeg tilbake 37,5% på tap.
Om total fiasko går det kanskje ned 90%.

Da taper man litt over halvparten.

Om man har suksess er 10x innenfor rekkevidde på 6 mnd sikt. Da kan man evt la pengene stå på Nordnet zero og skatte av gevinst ved regjerings skifte om det endres.

Sånn sett er det riktig år for risiko aksjer.

1 Like

Hvordan fungerer egentlig skattetap-løsningen? Må man avslutte ASK-kontoen sin og dermed får igjen restskatt påfølgende år? Hva da med de andre eiendelene man har i ASK?

Jeg brente meg på PCIB, men har ikke avsluttet noe som helst ennå

Du må avslutte kontoen, ja. Om du andre investeringer på samme konto, eller sågar annen historikk på samme konto vil dette bli tatt med i beregningen for skatteregnestykket.

Om man sitter med langsiktige posisjoner i binære selskaper er det mest fornuftige å ha hver investering på en egen ASK-konto, som man kan realisere og få fradrag på dersom det går ille.

Hvis man trader blir dette litt vanskeligere.

Om du har stort tap i PCIB så ville jeg bare flyttet pengene på en annen konto og avsluttet den ASK-kontoen (dersom det ikke er annen historikk).

Ultimovacs og annen biotek som er relativt binære er egentlig aksjer som fortjener sin egen ASK :stuck_out_tongue:

2 Likes

Er sikkert et par stykker som kjøpte tech-selskaper i fjor som vil si det samme :wink:

1 Like

Jeg gjør det - etter eventyr i både pcib og nano :grin:

Jeg trodde att det ikke gikk, men flytter nå aksjer i fra AF konto til ASK konto…
Men må først flytte Ultimo aksjer i fra Nordnet til DnB, og så ASK…
Litt pes, men utsetter en evt “skattebombe” :sweat_smile:

Jeg tror du trigger skatt på dette: AF konto til ASK konto

1 Like

Det stemmer
Fra skatteetaten:
Ved overføring av aksjer/andeler fra kontohaver til aksjesparekonto, skattlegges dette som om aksjen/andelen blir realisert (solgt). Dette gjelder fullt ut fra og med 2020. Aksjonæren blir da skattlagt for gevinster og får fradrag for tap.

Ja, jeg må skatte av dagens gevinst og det er helt greit… Men det er evt fremtidig skattegevinst jeg ønsker å utsette…

har du gevinst i biotech?

1 Like

Sitter med 700k i pluss i Ultimo…:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

7 Likes

Foreløpige resultatet av å være så heldige å plukke på lave 60,- :wink:

Jeg satt med 600k pluss i Oncopeptides, og angret som en hund at jeg ikke hadde gevinstsikret da det ble kjent at den mest sannsynlig ikke kom til å bli godkjent i FDA og falt. Kom meg ut med ca. 300k i pluss, så jeg burde vært fornøyd, men det svir allikevel :sweat_smile: Har tenkt å gevinstsikre her hvis jeg sitter med en del i pluss, men kom inn litt sent så den må krype oppover en del først :slightly_smiling_face:

1 Like

Absolutt…
Alt er ikke fryd​:sweat_smile::joy:
2022, for meg det verste året…

Vi sitter så som så i samme båten mtp bioex men med lave 60,- i ulti fikk hodet over vann nå inn i 23’ :wink:

1 Like